הוושט של הפעוטה לפני ואחרי הניתוח (צילום: דוברות הקריה הרפואית רמב"ם)
הוושט של הפעוטה לפני ואחרי הניתוח (צילום: דוברות הקריה הרפואית רמב"ם)

ניתוח נדיר החזיר לפעוטה את היכולת לאכול

ניתוח מורכב, שבוצע ביחידה לכירורגיה לפרוסקופית מתקדמת בילדים בבית החולים רות רפפורט לילדים בקריה הרפואית רמב"ם, החזיר לפעוטה בת שמונה חודשים, שנולדה עם מום נדיר שבו הוושט שלה היה מחולק לשני חלקים עם רווח של 12 ס"מ ביניהם, את היכולת לאכול באופן רגיל

פורסם בתאריך: 9.6.20 13:01

ניתוח מורכב שבוצע בקריה הרפואית רמב"ם החזיר לפעוטה בת שמונה חודשים את היכולת לאכול באופן רגיל. הפעוטה נולדה עם מום נדיר שבו הוושט שלה היה מחולק לשני חלקים עם רווח של 12 ס"מ בין החלק העליון לחלק התחתון שנמצא בבטנה.

המום, שנקרא איטמות של הוושט, מופיע בשכיחות של 1:3,000 לידות ובא לידי ביטוי בקטע קצר של הוושט העליון שהוא אטום, וחלקו התחתון, אשר מנותק מהעליון, מחבר את הקיבה ישירות לריאות ולכלי הנשימה. במקרה כזה, מיץ קיבה יכול לחדור לריאותיו של התינוק, ליצור זיהומים ואף לגרום למוות. ביטוי חמור כל כך של המום, כפי שהופיע אצל הפעוטה, תואר רק במקרים בודדים בספרות הרפואית.

הניתוח בוצע בשיטה שרמב"ם הוא בית החולים היחיד אשר מיישם אותה בישראל ובה מתוקנים מומים מולדים בוושט של תינוקות ופגים. במקום פתיחה של בית החזה מבוצע הניתוח בטכניקה זעיר פולשנית באמצעות צינורות זעירים שמוחדרים לבית החזה. היתרונות בניתוח בשיטה זו הם זמן החלמה קצר ופחות כאבים, לעומת החלופה שמחייבת פתיחה של בית החזה אשר מלווה בכאב רב, בסכנה לשבירת צלעות וביצירת עקמת.

 

 

"טיפול באיטמות של הוושט נעשה ברוב המקרים בניתוחים פתוחים, ולעתים אף באמצעות חיבורים או החלפת חלק מהוושט באמצעים מלאכותיים", מסביר דר' ארקדי ואצ'יאן, מנהל היחידה לכירורגיה לפרוסקופית מתקדמת בילדים בבית החולים רות רפפורט לילדים ברמב"ם, אשר ניתח את הפעוטה, "אבל יש גם דרך אחרת והיא מאפשרת לנו לפתור בצורה יצירתית את המקרים המורכבים האלה".

בסיומה של סדרת ניתוחים הצליח הצוות הרפואי לחבר את שני חלקי הוושט של הפעוטה לאיבר אחד, ולאחר תקופת התאוששות קצרה היא החלה לאכול בכוחות עצמה ושוחררה לביתה כשהיא חשה בטוב.

ד"ר ואצ'יאן: "זו תוצאה מדהימה שמאפשרת לילדה קטנה להתפתח ולגדול באופן רגיל כנגד כל הסיכויים. יש לנו היכולת, הידע והניסיון לטפל במקרים כאלה על כל קשת הביטויים שלהם בצורה שלא רק פותרת את הבעיה, אלא גם מאפשרת למטופלים הקטנים ליהנות מאיכות חיים".

 

ד"ר ארקדי ואצ'יאן במהלך הניתוח (צילום: דוברות הקריה הרפואית רמב"ם)

ד"ר ארקדי ואצ'יאן במהלך הניתוח (צילום: דוברות הקריה הרפואית רמב"ם)

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר