ד"ר טוני כראם, ד"ר איתן אברג'ל וסוראצ'ט פינטונג (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
ד"ר טוני כראם, ד"ר איתן אברג'ל וסוראצ'ט פינטונג (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)

תוך יומיים: שני מקרי שבץ מוחי נדיר טופלו ברמב"ם

גבר בשנות ה-40 לחייו הגיע לקריה הרפואית רמב"ם עם תסמינים של שבץ מוחי מתקדם כתוצאה מבעיה מולדת נדירה שנקראת Carotid Web. יומיים אחר כך הגיע לבית החולים פועל תאילנדי בן 27 שסבל מבעיה דומה. ד"ר טוני כראם: "במשך 25 שנה של עבודה לא נתקלתי במקרה כזה, והנה תוך יומיים היו שניים"

פורסם בתאריך: 3.12.20 11:53

סוראצ'ט פינטונג, בן 27 מתאילנד שעובד בחקלאות באזור הבקעה, הגיע לפני כמה ימים לקריה הרפואית רמב"ם עם תסמינים של שבץ מוחי מתקדם. על מנת להחליט על אופן הטיפול עבר פיטונג סדרת בדיקות שמטרתה היא לאבחן את הבעיה ואת מיקומה במדויק. להפתעתם של הרופאים, בבדיקות הדימות של פינטונג התברר כי הוא סובל מבעיה מולדת נדירה שנקראת Carotid Web – מעין מתלה או וילון שמתפתח בעורק התרדמה, באזור שבו הוא מתפצל בצוואר. פגם זה, שנוצר ככל הנראה מייצור עודף של רקמות חיבור, גורם עם הזמן להפרעה בזרימת הדם התקינה למוח וליצירת קרישים שמתיישבים עליו ומסכנים את החולה בתסחיפים למוח.

"במיקום האסטרטגי, בדיוק בחיבור שמוביל למוח, נוצר אצל המטופל קריש עצום בגודל של 1X2 ס"מ", מספר מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה פולשנית (צנתורי מוח) ברמב"ם ד"ר איתן אברג'ל, "הקריש הזה כבר החל להתפורר, וקרישים קטנים שנפרדו ממנו עלו דרך העורק אל המוח ויצרו שם חסימה נוספת".

רופאי רמב"ם ניצבו מול אתגר כפול – על מנת לטפל בחסימה המוחית יש לטפל גם בחסימה שנוצרה בעורק התרדמה. "זו היתה בעיה לא פשוטה", מסביר ד"ר אברג'ל, "הכלים שאני עובד איתם לצנתור מוח הם זעירים – בקוטר של 2 מ"מ – ואינם מיועדים לטיפול בקרישים. הבנו שיש פה צורך בשילוב כוחות".

אל חדר הצנתורים הוזעק מנהל המחלקה לכירורגיית כלי דם והשתלות ד"ר טוני כראם. בתחילה החדיר ד"ר אברג'ל את הצנתרים הזעירים אל עורקיו של המטופל, עקף את הקריש הגדול, טיפס אל החסימה שנוצרה במוח, ושלף אותה בסיועו של ד"ר ערן מאירוביץ'. בסיום הפעולה ולאחר שהבדיקות הצביעו על כך שזרימת הדם למוח השתפרה דרך הצד השני של המוח, החל ד"ר כראם בניתוח במטרה להוציא את הקריש שנוצר בעורק התרדמה. בעזרתו של ד"ר סאמר דיאב פתח ד"ר כראם את העורק, שלף את הקריש וכרת את המתלה שגרם להיווצרותו, ובכך הוסרה הסכנה שריחפה מעל חייו של פינטונג.

"לנתח בחדר הצנתורים זה לא עניין שבשגרה", אומר ד"ר כראם, "אבל מורכבות המקרה לא הותירה ברירה, והיה צורך לשלב שתי גישות טיפוליות מתחומים שונים כדי להציל את חייו של הצעיר. תוך דקות ספורות היה ברור שההליך הצליח, וזרימת הדם התחדשה. אנחנו בהחלט מרוצים מהתוצאות".

 

 

יומיים לפני כן הגיע לרמב"ם גבר בשנות ה-40 לחייו שסבל מתופעה דומה. במקרה שלו הנסיבות היו דחופות פחות, אבל צירוף המקרים היה בלתי רגיל. "במשך 25 שנה של עבודה ברמב"ם לא נתקלתי במקרה כזה, והנה תוך יומיים היו שניים", מציין ד"ר כראם, "מדובר בתופעה נדירה שכן שני החולים לא התאימו לפרופיל הרפואי של חולי שבץ, וניסינו להבין מה אירע שם. תוך כדי הבדיקות מצאנו את אותו מתלה, אבל צריך גם לדעת מה לחפש. כאשר אנשים צעירים ללא גורמי סיכון אחרים מקבלים שבץ מוחי, יש לחשוד בפתולוגיה הזו. ייתכן שבגלל נדירות הממצא וחוסר המודעות לקיומו, חלק מהמקרים מתפספסים, וללא טיפול נאות נשאר המטופל בסיכון גבוה להופעת אירוע מוחי חוזר".

Carotid Web, שנקרא גם Atypical FMD, הוא סיבה נדירה להתרחשותו של אירוע מוחי באנשים צעירים. מדובר בפגם שנוצר לאורך הדופן האחורית של עורק התרדמה, באזור ההתפצלות שלו בצוואר, ככל הנראה כתוצאה מייצור עודף של רקמות חיבור. הפגם, שעליו דווח לראשונה בשנת 1973, קשור לאירועים מוחיים באנשים צעירים ללא גורמי סיכון לטרשת. השכיחות של Carotid Web באוכלוסייה הכללית נאמדת בשני אחוזים, ובנשים השכיחות עולה מעט.

בשל מיעוט המקרים המדווחים בספרות הרפואית, לא ידוע רבות על המנגנון, על האבחון ועל הטיפול המיטבי בבעיה, אך במקרה של הופעת שבץ מוחי שנובע ממנה, נהוג לטפל בה לפי פרוטוקולים מקובלים – ניתוח להסרת ה-WEB והקרישים שנצמדו אליו, כפי שנעשה במקרה של פינטונג, או החדרה של תומכן כשמדובר ב-WEB ללא קרישים טריים, כפי שבוצע בחולה השני.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. שלומית

    כתבת יפה. רק לא כתבתם אם המטופלים חזרו להכרה ואיזה תפקוד… מה הסיכוי שלהם לחיים רגילים מעתה?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר