ניתוח השתלת הרקמה השנייה ב-ד' (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
ניתוח השתלת הרקמה השנייה ב-ד' (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)

חלמה להפוך לאם ועברה השתלת רקמת שחלה – פעמיים

בשנות ה-20 לחייה עברה ד' טיפולים בסרטן אלים, ובמסגרתם הוצע לה לבצע שימור פוריות באמצעות הקפאת רקמת שחלה כדי שבעתיד תוכל לנסות להרות באופן טבעי. עם השנים בוצעה בה ההשתלה הראשונה, אך ההיריון הסתיים בהפלה. כעת, בחלוף 16 שנה, בוצעה בה ההשתלה השנייה

פורסם בתאריך: 8.12.20 10:48

ל-ד' תושבת המרכז בשנות ה-40 לחייה, יש חלום – להפוך לאם. בניתוח שנערך בקריה הרפואית רמב"ם הושתלה ב-ד' רקמת השחלה שלה, שהוקפאה בעבר בתהליך מיוחד של שימור פוריות, זו הפעם השנייה. בישראל בוצעו עד כה מעט מאוד השתלות חוזרות של רקמת שחלה, וגם הליך ההשתלה הראשון של ד' נעשה ברמב"ם לפני חמש שנים. "זו השליחות שלי", היא אומרת, "למרות כל הקשיים וכל המכשולים, בסוף אהיה אמא".

לפני 16 שנה נאבקה ד' בסרטן אלים, ובמסגרת הטיפולים שמטרתם היתה להציל את חייה הוצע לה לבצע שימור פוריות באמצעות הקפאת רקמת שחלה כדי שבעתיד יתאפשר לה לנסות להרות באופן טבעי. "אז לא ביצעו בארץ תהליכים של הקפאת ביציות", היא מספרת, "אבל ידעתי שאנצח את המחלה ושארצה להיות אמא, אז לקחתי את מה שהציעו לי".

עם השנים נישאה ד' וביקשה להרחיב את המשפחה. היא עברה את תהליך השתלת הרקמה הראשון שהניב היריון, אך זה הסתיים בהפלה. "זו היתה תקופה לא פשוטה", היא נזכרת, "אבל אז הבנתי שאולי זה לא הזמן הנכון ולא המקום הנכון, והדרך לסיום הזוגיות היתה קצרה". לאחרונה היא החליטה שגם ללא זוגיות היא רוצה להפוך לאמא, יצרה קשר עם היחידה להפריה חוץ גופית ברמב"ם וביקשה לנצל את שארית רקמת השחלה שנותרה בהקפאה.

"מדובר בהליך שמבוצע בהצלחה בשנים האחרונות בארץ ובעולם", מסביר מנהל היחידה להפריה חוץ גופית ד"ר עופר פאינרו שמלווה את ד' בתהליך, "לפני שנים, בעודה מטופלת אונקולוגית טרם הטיפולים הכימותרפיים, בוצע ב-ד' תהליך של קציר הרקמה, שבו נלקח חלק מהשחלה אשר כלל ביציות רדומות שטרם הבשילו, ונשמר בהקפאה. עם החלמתה זוהה כשל שחלתי מוחלט בעקבות הטיפולים, והדבר לא אפשר לה להרות באופן טבעי. תהליך ההשתלה מאפשר לנו להחדיר את הרקמה שנשמרה סמוך לחצוצרה, ותוך כמה חודשים צפויה התחדשות של הפעילות ההורמונלית בשתל השחלתי, אשר תוביל לביוץ ולאפשרות להרות".

 

 

הניתוח, שאותו ביצעו ד"ר פאינרו ומנהל היחידה לגינקולוגיה אנדוסקופית ד"ר יורי פז, נמשך כשעה וחצי, הסתיים בהצלחה, ולאחר יממה של השגחה במחלקת נשים שוחררה ד' לביתה.

ד"ר פאינרו: "ההתקדמות המטאורית בטיפולים האונקולוגיים בשנים האחרונות, אשר מביאה לריפוי מלא מסרטן, מחייבת אותנו לדאוג גם לאיכות חייהן של הנשים ולפוריותן העתידית. המקום שלנו הוא לשלב בין הפתרונות העומדים לרשותנו ולהתאימם בצורה מיטבית למטופלת. באגף נשים ויולדות ברמב"ם יש מרפאה ייעודית לשימור פוריות, שבה אנו עושים ככל יכולתנו ללוות נשים, ש-ד' היא אחת מהן, בדרך להיריון מוצלח וללידת תינוק בריא".

בינתיים ד' כבר לא יכולה לחכות. "אני חושבת על זה כל הזמן, מתכננת מה יהיה ואיך יהיה", היא אומרת, " אין שאלה בכלל של אם יהיה או לא. ברור שכן וברור שאהיה אמא. ניצחתי כל כך הרבה דברים, עברתי כל כך הרבה מכשולים, וזה הפרס שמגיע לי".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר