רות ברוך (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)
רות ברוך (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

מחקר: 73.2 אחוז ממחלימי הקורונה המשיכו לסבול מתסמינים

73 אחוז ממחלימי הקורונה ממשיכים לסבול מתסמינים גופניים ורגשיים זמן רב לאחר שהוגדרו כבריאים, וכ-40 אחוז מעריכים כי יתקשו לחזור לשגרת חייהם טרם מחלה - כך עולה ממחקר שערך צוות של שירותי בריאות כללית במחוז חיפה וגליל מערבי בקרב 991 חולי קורונה שהוגדרו כמחלימים

פורסם בתאריך: 2.2.21 19:38

חולי קורונה רבים שהוגדרו כמחלימים ממשיכים לסבול מתסמינים עד כדי קושי לשוב לשגרה ולעבודה. כעת מתפרסמים נתונים מבוססי מידע שעלו ממחקר מקיף על 991 מחלימי קורונה שערך צוות אחיות במחוז חיפה וגליל מערבי של שירותי בריאות כללית בהובלתה של מנהלת הסיעוד במחוז רות ברוך ובשיתוף עם משרד אחות ראשית בהנהלת הכללית.

המחקר, שנערך לאחר קבלת אישור מוועדת הלסינקי, הקיף נשאלים שאובחנו בתקופה שבין מרץ 2020 ועד אוקטובר 2020 והחלימו מהמחלה. המשתתפים הם בעלי רקע סוציו דמוגרפי מגוון, כאשר כ-60 אחוז מהם נשים וכ-40 אחוז גברים. טווח הגילאים הוא 18 עד 97, והגיל הממוצע הוא 41.38. כ-60 אחוז מהמשתתפים הם דוברי עברית כשפת אם וכ-33 אחוז הם דוברי ערבית כשפת אם. 73.7 אחוז מהמשתתפים היו טרם המחלה אנשים בריאים, ו-74.4 אחוז מהם היו ללא מחלות כרוניות ולא עישנו.

מהמחקר עולה כי 73.2 אחוז מהמחלימים המשיכו לסבול מתסמינים. התסמינים השכיחים לאחר ההחלמה היו עייפות ותשישות (34.7 אחוז מהנשאלים) פגיעה בחוש הטעם ו/או הריח (19 אחוז), כאבים בשרירים ו/או בעצמות ו/או במפרקים (17.7 אחוז) וכאבים בחזה (15.3 אחוז). כ-17 אחוז מהא-סימפטומטיים שאובחנו כחולים רק בבדיקת מעבדה פיתחו תסמינים לאחר ההחלמה.

בעת המחלה סבלו יותר מ-90 אחוז מהנשאלים מסימפטומים. דווקא בקרב המשתתפים הצעירים יחסית (בגילאים 55-18), מספר הסובלים מריבוי של תסמינים היה גבוה יותר לעומת המבוגרים יותר בגילאים 55+. מספר התסמינים לאדם שדווחו במהלך המחלה נע בין 1 ל-19, והשכיחים שבהם היו חום (42.6 אחוז), פגיעה בחוש הטעם ו/או הריח (37.9 אחוז), כאבי שרירים ו/או עצמות ו/או מפרקים (36.7 אחוז), כאבים בחזה (33.9 אחוז) וחוסר תיאבון (30.7 אחוז). המשתתפים בעלי מחלות כרוניות סבלו ממספר גבוה יותר של תסמינים מאשר משתתפים ללא מחלות כרוניות. רק 7.8 אחוזים מהנשאלים היו א-סימפטומטיים. במחקר נמצא קשר מובהק בין מספר התסמינים במהלך המחלה שעליהם דיווח החולה לבין מספר התסמינים שמהם הוא סבל לאחר ההחלמה.

בין התסמינים שהופיעו לאחר ההחלמה אך לא היו במהלך המחלה, צוינו בשכיחות גבוהה יחסית עייפות ותשישות (6.8 אחוזים), בעיות בזיכרון (4.4 אחוזים), בלבול (3.1 אחוזים), כאבי ראש (2.8 אחוזים), חולשה בגפיים (2.7 אחוזים) וקוצר נשימה (2.5 אחוזים). 18.5 אחוז מהנשאלים ציינו שהם פנו לגורם מקצועי לשם טיפול בתסמינים שהופיעו לאחר ההחלמה.

84.6 ממשתתפי המחקר לא פיתחו סיבוכים בעקבות המחלה. בין אלה שפיתחו סיבוכים, 4.6 אחוזים סבלו מדלקת ריאות, 0.5 אחוז סבלו מדלקת בשריר הלב ו-0.4 אחוז סבלו מבעיות של קרישיות הדם.

 

 

מעבר להשלכות הגופניות של המחלה נמצא קשר מובהק בין רמת המצוקה הנפשית לבין מספר התסמינים במהלך המחלה ולאחר ההחלמה. כמו כן, עוצמת הקשר בין מצוקה נפשית למספר התסמינים היתה גבוהה יותר לאחר ההחלמה מאשר במהלך המחלה. בעוד ש-67 אחוז מהמחלימים עבדו לפני ההידבקות במחלה, רק 60 אחוז מהם הצהירו שהם מסוגלים לחזור מיד לשגרה שקדמה למחלה. 28.3 אחוז אמרו כי הם מסוגלים לשוב לעבודה חלקית בלבד, 2.6 הצהירו שהם כלל לא מסוגלים לשוב לשגרה, ו-5.9 אחוז השיבו כי הם לא יודעים אם יוכלו לשוב לשגרת חייהם הקודמת.

מנתוני המחקר מסיקות החוקרות כי יש לפתח כלי טיפול מותאמים לקבוצה גדולה מאוד של מחלימי קורונה עם פוסט מחלה. מהכללית נמסר כי עבור הסובלים מתחלואה קשה כמו קשיי נשימה חריפים ופגיעה בריאות הופעלה בחיפה מרפאת הריאות המרחבית, ונוסף על כך יש מרפאות פוסט קורונה בבתי החולים. באשר למצבים אחרים, בדגש על התגובה הרגשית, מציעה הכללית למבוטחיה סדנאות מותאמות לסימפטומים השונים.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. תזכורת על לפיד והקורונה.. תראו מה זה "הנהגה אחראית" נוסח יש עתיד

    לפיד, פברואר 2020: "נתניהו סוגר את השמיים ליפן, קוריאה, איטליה ופוגע בשביל תעמולה פוליטית ביחסי החוץ של המדינה"
    לפיד, אפריל 2020: "הסגר מיותר, זה דועך מעצמו. סתם סגרו בתי ספר, פגעו בילדים בשביל חרדות של ראש הממשלה"
    לפיד, נובמבר 2020: "נתניהו משקר לגבי חיסונים, יגיעו כמה בקבוקים והוא יעשה הצגה, לא יהיו חיסונים לציבור"
    רק תבינו איזה ליצנים יש לנו בפוליטיקה, מביך.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר