ד"ר אלינה מלמוד וד"ר עלוית וולף (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)
ד"ר אלינה מלמוד וד"ר עלוית וולף (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

בגלל הקורונה: פגיעות בעיניים מישיבה ממושכת מול מסכים

לדבריהן של מומחיות העיניים ד"ר אלינה מלמוד וד"ר עלוית וולף משירותי בריאות כללית, אחת מתופעות הלוואי העקיפות של תחלואת הקורונה הן הפגיעות בעיניים שנגרמות בשל ישיבה ממושכת מול מסכים ללא אור טבעי וללא מרחב פתוח

פורסם בתאריך: 24.2.21 08:18

אחת מתופעות הלוואי העקיפות של תחלואת הקורונה הן הפגיעות בעיניים שנגרמות בשל ישיבה ממושכת מול מסכים ללא אור טבעי וללא מרחב פתוח. לדבריהן של מומחיות העיניים ד"ר אלינה מלמוד וד"ר עלוית וולף משירותי בריאות כללית, אחת מהבעיות שעלולה להחריף או להקדים היא קוצר ראייה – ליקוי הראייה הנפוץ ביותר בעולם ששכיחותו עולה עם הגיל.

גורמים שונים תורמים להתפתחות של קוצר ראייה, והעיקריים שבהם הם תורשה ומשתנים סביבתיים. במחקרים רבים נמצא שבכל גיל – החל מילדות ועד גילאי ה-20 – קוצר הראייה הוא שכיח יותר באוכלוסיות שבהן נדרשת עבודה בהסתכלות למרחק קרוב. ברוב המחקרים הוגדר זמן עבודה למרחק קרוב כעבודה במרחק של עד 50 ס"מ כמו קריאה, כתיבה, ציור ושימוש במחשב נייד, בטאבלט או בטלפון חכם.

כמו כן נמצא כי התפתחות של קוצר ראייה היא שכיחה פחות בקרב ילדים שבילו זמן רב יותר בחוץ, ללא קשר לפעילות שבוצעה, כך שבילוי של שעתיים ביום לפחות בחוץ נחשב כגורם מגן מפני התפתחות של קוצר ראייה. במציאות הקורונה יש שימוש רב של שעות רבות במשך היום במחשבים ובטלפונים נייד. הם מוחזקים קרוב יותר לפנים לעומת חומר כתוב, והמרחק מצטמצם עוד יותר ככל שמשך הצפייה מתארך. המומחים חוששים מכך שהשימוש המוגבר במכשירים אלה יגביר את הנטייה לפתח קוצר ראייה, ישפיע על מידת קוצר הראייה ויקדים את הגיל שבו הוא מתפתח. לכן מומלץ לבלות כמה שיותר זמן ביום מחוץ לבית, להחזיק את המסך במרחק של לפחות 30 ס"מ מהעיניים ולהקפיד על הפסקות בכל 20 דקות כדי להפנות מבט למרחק רחוק.

 

 

נזק נלווה נוסף הוא תסמונת העין היבשה, שמתבטאת בעיקר בהרגשת אי נוחות, בתחושת גוף זר, בדמעת, במצמוצים ובקושי בצפייה ממושכת במסכים. התופעה היא נדירה למדי בילדים צעירים, אך היא שכיחה יותר בבני נוער ובמבוגרים. התסמונת נגרמת בשל ירידה בתדירות העפעוף ובאיכותו. התפקיד של העפעוף הוא לפזר את נוזל הדמעות על הקרנית, וכך להגן עליה. נוסף על כך, הצפייה הממושכת במסכים מתבטאת בקושי בקריאה, בטשטוש ראייה ובהרגשת מאמץ ולחץ בעיניים ובאזור הכתפיים והצוואר. לכן, חשוב להקפיד על הפסקות בצפייה רצופה, על עפעוף מלא ועל שימוש בטיפות להרטבת הקרנית.

בעיה אחרת שנגרמת כתוצאה משימוש נרחב בתאורת לד היא החשיפה לאור הכחול. השפעתם של גלי אור כחול על בריאות העין נבדקה בעיקר בחיות מעבדה, ונמצא כי בחשיפה ממושכת נגרם נזק לתאי הפוטורצפטורים ברשתית. לכן מומלץ להקפיד על מינון מוגבל בחשיפה למסכים. האור הכחול פוגע גם בהפרשת המלטונין אשר אחראי על השינה ועל יכולת ההרדמות, ולכן מומלץ להימנע משימוש במסכים לפחות 60 דקות לפני שעת השינה, להוריד את בהירות מסך ולעבור לתאורת לילה – יותר אור אדום ופחות אור כחול בשעות הערב.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר