אביבה פלדמן-בהגי (צילום: מירב שדה)
אביבה פלדמן-בהגי (צילום: מירב שדה)

"לקבל את השונה, להילחם בסטיגמות"

"בבית החולים רמב"ם, בעיר חיפה ובמשרד החינוך, רואים את כל הצוותים כשווים", אומרת אביבה פלדמן-בהגי, רכזת תחום ההדרכה וההסברה במרכז לאפילפסיה בקריה הרפואית רמב"ם. במסגרת עבודתה היא עוסקת בהעלאת המודעות למחלה. "אני יצרתי משולש", היא אומרת, "בריאות, חינוך וקהילה - ידע שווה כוח"

פורסם בתאריך: 7.3.22 23:35

שם: אביבה פלדמן-בהגי, רכזת תחום ההדרכה וההסברה במרכז לאפילפסיה בבית החולים רמב"ם.

תחילת עבודה: 2018.

מצב משפחתי: בת 51, נשואה ואמא לשני ילדים.

מגורים: חיפה.

על המרכז: מרכז האפילפסיה בבית החולים רמב"ם: המרכז, בניהולם של פרופ' מוני בניפלא ופרופ' יצחק שילר, הוקם בשנת 2016 תחת המחלקה לנירולוגיה, ונותן מענה לחולי אפילפסיה ולבני משפחתם. בשנת 2018 הוקם המרכז לחינוך והדרכה לקהילה אותו מרכזת אביבה פלדמן-בהגי, בסיוע האחות הראשית יעל ספרן. המרכז פועל מתוך ראיה סוציאלית של המטופל ומתן מענה  לקהילה. "אני יצרתי משולש: 'בריאות, חינוך וקהילה – ידע שווה כוח'", מסבירה פלדמן-בהגי. "חברתי למנהל מחוז חיפה במשרד החינוך דוקטור סער הראל, למפקחת הראשית סיגל כהן ולמחלקת החינוך בעיריית חיפה והם נתנו את האסמכתא הפדגוגית להיכנס לתוך מערך החינוך ולהעביר הדרכות והסברות, על מנת להעלות את המודעות למחלת האפילפסיה. כיום לאחד מתוך 100 ילדים יש אפילפסיה וזה נוגע בכל מוסד חינוך. לכן יצרתי תוכנית שמותאמת גיל, ובה מקבלים הצוותים כלים והסברים איך להתמודד עם המחלה והסברים על הפעילות הרפואית והמשמעות שלה, וכן מתקיימות הרצאות לתלמידים בתוך בתי הספר. ההדרכות מועברות ללא עלות על ידי בית החולים רמב"ם, כשהמטרה של התוכנית היא להגיע לכלל מוסדות החינוך לצד הדרכות בכול המקומות שפועלים עם קהל – מצילים, תנועות נוער, עמותות, איחוד הצלה והמגזר הערבי והדרוזי ועוד".

ספרי על העבודה שלך: "אני עוסקת בקידום הנושא בקהילה. דואגת לקיים את המפגשים בבתי הספר, להעביר הדרכות לצוותים, לבנות את התוכניות ובעיקר לקבל את השונה. חיפה היא עיר מעורבת וההדרכות מותאמות לכל שפה ושפה, ומתורגמות לעברית, לערבית, לרוסית ולאמהרית. בית חולים רמב"ם רואה את הילד ונותן לו את המענה הרפואי והסוציאלי בתוך הקהילה וזה ערך עליון".

איך הגעת להיות רכזת אפילפסיה? "בזכות הבת שלי. הבת שלי איבדה את ההכרה בגיל 4 בבית, ואחרי אבחון היא התגלתה כחולת אפילפסיה. היא החלה לסבול מהתקפי פרכוסים לאורך כל היום ונזקקה להשגחה וליווי קבועים. התחלתי ללמוד את התחום, בניתי מערכי שיעור כדי להיחלם בסטיגמות החברתיות ואף הגענו לכנסת על מנת שיבינו שמדובר באנשים רגילים שהם חלק מהחברה. כשבבית החולים רמב"ם נחשפו לעשייה שלי, הם הציעו לי לרכז את תחום ההדרכה תחת הכובע שלהם".

 

 

מה החזון שלך: "שנגיע לכל הארץ ולא רק לחיפה ולצפון. בעקבות הקורונה התחלנו להעביר הדרכות בזום ואני מקווה שזה יתפתח".

מוטו בעבודה: "להגיע ולגעת בכל משפחה שברגע אחד החיים השתנו להם ולתת להם מענה, כדי שהם ידעו שהם לא לבד".

סיפור בלתי נשכח: "קיבלנו פנייה ממטופלת שלנו שהחלום שלה היה לצאת לטיול שנתי, אך היא לא מאוזנת והסייעת שלה לא הייתה יכולה להצטרף אליה. פניתי לעמותת 'אתגרים', שלשמחתי הם מתגייסים בכל פנייה שלי אליהם, ומתנדב מהעמותה עבר הדרכה ויצא איתה. יש ילדים שהמשאלות שלהם זה לטוס לחו"ל והיא ביקשה להיות כמו כולם – ברגע שיש מבוגר אחד שמאמין בילד ונותן לו את התקווה, גם השמים הם לא הגבול. סיפור נוסף חוצה גבולות הוא על משפחה שעברה להתגורר בשנגחאי וגילתה שהילד שלה חולה אפילפסיה. עשינו איתם שיחות זום, נתנו להם מענה והעברנו הדרכות מונגשות באנגלית. בנוסף, יצרנו פלייר בסינית על מנת שגם בגן יידעו איך לפעול".

העצמה נשית: "בבית החולים רמב"ם, בעיר חיפה ומשרד החינוך, רואים את כל הצוותים כשווים. אני חושבת שברגע שפורצים גבולות ניתן לעשות הכול, רק צריך להעז ולהאמין בעצמך. הכול תלוי רק בנו, ואנחנו לא צריכים לחכות שדברים יקרו".

חיפה לאן: "חיפה היא עיר שמתפתחת, מכילה ומקבלת את כל המגדרים, ואני מאמינה שהיא תמשיך להיות כך".

איפה את רואה את הפרויקט עוד 20 שנה: "מגיעה לכל בתי הספר בארץ, וכל הצוותים, אנשי החינוך והתלמידים עוברים הדרכות ומכירים את הנושא. ידע זה כוח וכשאני יודע, אני יכול להתמודד".

טלפון: 04-7772433 אתר אינטרנט: [email protected]

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר