יגאל פדידה (צילום: ארכיון, עיריית קרית מוצקין)
יגאל פדידה (צילום: ארכיון, עיריית קרית מוצקין)

שוחד והלבנת הון: 16 חודשי מאסר בפועל נגזרו על מנהל החי פארק במוצקין

יגאל פדידה, מנהל החי פארק בקרית מוצקין, הורשע על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון בשלושה אישומים של שחיתות ציבורית. פדידה יחל לרצות את עונשו ב-16 ביולי, ונוסף על מאסר בפועל נגזרו עליו תשעה חודשי מאסר על תנאי וקנס של 80,000 שקל. כך עבדה השיטה

פורסם בתאריך: 7.5.23 18:14

בית המשפט המחוזי בחיפה גזר היום (ראשון) על מנהל החי פארק בקרית מוצקין יגאל פדידה 16 חודשי מאסר בפועל. פדידה הורשע על פי הודאתו, במסגרת הסדר טיעון, בשלושה אישומים של קבלת שוחד והלבנת הון.

על פי כתב האישום, בשנים 2011-2006 ניהל פדידה את גן החיות בהתנדבות, ובשנת 2011 הוא הפך למנהלו כעובד של רשת המתנ"סים. בנוסף לעבודתו כמנהל גן החיות היה פדידה מנהל פעיל בכמה חברות פרטיות שהפעילו מזנונים ומתקני שעשועים בתחומי החי פארק.

בכתב האישום נטען כי במסגרת תפקידו כמנהל גן החיות עסק פדידה בין השאר בהזמנת שירותים ומוצרים מספקים, לרבות קבלת הצעות מחיר והתקשרות עם ספקים ברכישת מזון לבעלי החיים. בהתאם לנוהלי רשת המתנ"סים, הצעות המחיר של הספקים הוגשו לאישורה של ועדת רכש של הרשת, כאשר פדידה נכח בחלק מישיבות הוועדה והביע דעתו לגבי רכישת מוצרים ושירותים עבור גן החיות. עוד עולה מכתב האישום כי לספק שנבחר מבין מגישי הצעות המחיר הועברה הזמנה מפורטת של הרשת, ועם קבלת הסחורה או השירות היה פדידה מאשר את קבלתם, מקבל מהספק חשבונית ומעביר אותה להנהלת החשבונות של רשת המתנ"סים לצורך ביצוע התשלום. על פי נוהלי הרשת, התשלומים היו מועברים לספק בהמחאות שעליהן התווספה הגבלת סחירות "למוטב בלבד".

באישום הראשון נטען כי פדידה סיכם עם אחד הספקים שהוא, פדידה, יפעל לקידום זכייתו במכרזים לאספקת מזון לגן החיות ולהקדמת תשלומים, ובתמורה יעביר לו הספק חלק מהתמורה שתשולם על ידי רשת המתנ"סים. עוד נטען כי כדי להסוות את חלקו בתמורה פנה פדידה להנהלת החשבונות ברשת המתנ"סים וביקש כי בהמחאות לפקודתו של ספק זה תימחק הגבלת הסחירות.

על פי כתב האישום, לטובתו של הספק נמשכו 12 המחאות ללא הגבלת סחירות. המחאות אלו הועברו על ידי פדידה לנותני שירותי מטבע (צ'יינג') או לצדדים שלישיים. ההמחאות נוכו והוסבו לצדדים שלישיים, והתמורה הועברה לפדידה. פדידה מצדו העביר את התמורה לספק, אך זאת רק לאחר שניכה ממנה את דמי השוחד בשיעור כ-20 אחוז. עוד עולה מכתב האישום כי כדי להסוות את חלקו בניכוי ההמחאות ואת קבלת כספי השוחד פנה פדידה לגורמים שונים שיסייעו לו בניכוי. על פי אישום זה, סכום ההמחאות שנמשכו לטובת הספק ונוכו כדי לאפשר לפדידה לקבל את כספי השוחד עמד על כ-995,000 שקל, שמהם קיבל פדידה כאמור כ-20 אחוז.

 

 

האישום השני עסק בהתקשרות של רשת המתנ"סים עם ספק נוסף של מזון וציוד לחיות. במועד שאינו ידוע, כך נטען, החל פדידה לדרוש מספק זה לשלם לו חמישה אחוזים מהתמורה שיקבל מרשת המתנ"סים עבור המזון והציוד, והוא אכן שילם לו במקרה אחד כ-9,300 שקל במזומן ובמקרה אחר כ-2,400 שקל.

האישום השלישי עסק בניסיונו של פדידה לקבל שוחד מקבלן בתמורה להתקשרותו של הקבלן במכרז לבניית בניין עיריית קרית מוצקין. מכתב האישום עולה כי כשנודע לפדידה שהעירייה עומדת לפרסם מכרז לבחירת קבלן לבניית בניין העירייה נערכה פגישת היכרות עם קבלן ידוע בצפון, שבה השתתף גם פדידה. השיחה בפגישה, כך נטען, עסקה במכרז הצפוי להקמת בניין העירייה. בפגישה נוספת שהתקיימה בהמשך עם אותו הקבלן הציע לו פדידה להגיש הצעה במכרז, שנאמד ב-50 מיליון שקל, תוך שהוא אומר לו שהוא יכול להבטיח את זכייתו במכרז, וזאת בתנאי שישלם לו שוחד בשיעור של ארבעה אחוזים מההצעה ותשעה אחוזים מכל תמורה נוספת שתתקבל. ימים אחדים לאחר הפגישה הודיע הקבלן לפדידה כי הוא מסרב להצעה. בכתב האישום צוין בעניין זה כי עבירה של לקיחת שוחד כוללת גם מקרים שבהם מבקש השוחד לא נענה.

השופט רון סוקול כתב בגזר הדין: "הנאשם הורשע על פי הודאתו בעבירות חמורות של שחיתות שלטונית, כשבראשן עבירת השוחד. עבירת השוחד, כך נאמר לא אחת, ניצבת בראש עבירות השחיתות השלטונית. במקרה הנוכחי חטא הנאשם בקבלת שוחד במספר הזדמנויות שנפרשו על פני תקופה ארוכה. הוא ניצל את תפקידו ואת האמון שניתן בו על ידי מעסיקיו כדי לקדם התקשרויות עם ספקים ששילמו לו שוחד. אף כי לכאורה את כספי השוחד קיבל הנאשם מהספקים, הרי שיש להניח כי להתקשרויות אלו היתה גם השפעה על הקופה הציבורית ועל המחיר ששולם עבור המזון והציוד לגן החיות".

עוד כתב השופט סוקול בגזר הדין: "הנאשם לא הסתפק בקבלת שוחד מהספקים בגן החיות אלא תכנן ויזם עסקת שוחד נוספת, כאשר פנה מיוזמתו לקבלן והציע לו להשתתף ולזכות במכרז תמורת קבלת שוחד. התנהגות זאת מבטאת השחתה חמורה של השירות הציבורי. לא מדובר בעובד ציבור שנכנע ליצר הרע והתפתה לקבל הצעה של נותן השוחד, אלא בעובד ציבור שתכנן, יזם והחל לפעול לביצוע עסקה לקבלת שוחד. בשל מעשיו אלו הורשע הנאשם גם בעבירה על חוק איסור הלבנת הון, בעבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד ובעבירה של שיבוש מהלכי משפט. גם עבירות אלו, שנלוו לעבירת השוחד ונועדו להסוות את מעשיו של הנאשם, הן עבירות חמורות המחייבות ענישה מחמירה".

השופט סוקול גזר על פדידה מאסר בפועל של 16 חודשים ומאסר על תנאי של תשעה חודשים, שיופעל אם פדידה יעבור עבירה של שוחד, עבירה של הלבנת הון או עבירה של שיבוש הליכי משפט תוך שלוש שנים משחרורו. כמו כן הוא גזר עליו מאסר על תנאי של ארבעה חודשים אם יעבור תוך שלוש שנים משחרורו עבירה של רישום כוזב במסמכי תאגיד. נוסף על כך הטיל עליו השופט קנס של 80,000 שקל. פדידה יחל לרצות את מאסרו ב-16 ביולי.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר