ועד הפעולה | צילום: עו"ד יואב צח
ועד הפעולה | צילום: עו"ד יואב צח

מיופי כוח מתמשך, יש מי שדואג לכם גם בכנסת

עו"ד יואב צח וכס ועו"ד אודי קרמר פנו לשר האוצר בעקבות החלטתו לאפשר לכל המעוניין מעבר פשוט בין הבנקים. מטרת הפנייה אל השר: לאפשר ביצוע מעבר קל בין הבנקים גם למיופי הכוח המתמשך והאפוטרופוסים, ולהקל על התנהלותם מול הבנקים וגורמי הממשל השונים בבואם לפעול בשם בעל החשבון

פורסם בתאריך: 13.10.21 16:58

עורכי הדין יואב צח וכס ואודי קרמר: "מיופי הכוח חווים קשיים רבים בהתנהלותם מול הגופים הציבוריים כאשר הם באים ליישם את רצון הממנה. בעקבות כך פנינו לשר האוצר, אביגדור ליברמן, בבקשה לאפשר למיופי הכוח המתמשך לפעול בסמכות, ביעילות ובאופן חופשי בשמם של הממנים, לפי ההנחיות המקדימות, שניסחו מתוך רצון חופשי ובדעה צלולה".

לפניכם המכתב כלשונו:

לכבוד

מר אביגדור ליברמן

שר האוצר

ברכות לבביות לרגל היבחרך לתפקיד שר האוצר.

בשם ועד הפעולה ליישום ולהטמעה של תיקון 18 בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, אנו עוה"ד פרופסור מיכאל קורינאלדי, יואב צח וכס ואודי קרמר פונים אלייך בעניין "קשיים בשימוש בייפוי כוח מתמשך". ועד הפעולה הוקם בעקבות הקשיים הרבים שחווים מיופי הכוח, במהלך התנהלותם מול הגופים הציבוריים, באמצעות ייפוי כוח מתמשך שהופעל.

ועד הפעולה פועל מול גורמי ממשל שונים, על מנת שיקיימו את הבטחת המחוקק להנהיג רפורמה אמיתית במסגרת תיקון 18 לחוק: לאפשר למיופי הכוח לפעול בסמכות, ביעילות ובאופן חופשי בשמם של הממנים, לפי ההנחיות המקדימות שניסחו מתוך רצון חופשי ובדעה צלולה.

א.    נתייחס תחילה למכשיר המשפטי החדש שהוסף לחוק האפוטרופסות במסגרת תיקון 18 (התיקון פורסם בספר החוקים 2550 ב 11/4/2016), ייפוי כוח מתמשך, שנועד להגן על אנשים שנקלעו למצב של איבוד כשירות קוגניטיבית. האוכלוסייה העיקרית שתיקון זה מתייחס אליה היא אוכלוסיית הגיל השלישי.

ב.    בדיון שהתקיים בוועדת החוקה חוק ומשפט בראשות ח"כ יעקב אשר, ביום 15 בדצמבר 2020, הייתה התייחסות לקשיים שעומדים בפני מיופי הכוח המתמשך והאפוטרופוסים, במסגרת הטיפול שלהם בייצוג אנשים חסרי ישע שאינם מסוגלים לקבל החלטות ולדאוג לענייניהם בעצמם.

ג. נבקש לעדכן אותך כי פנינו לוועדת החוקה חוק ומשפט בראשותו של ח"כ גלעד קריב, ולכל אחד מחברי הוועדה באופן אישי, וביקשנו לקיים בדחיפות דיון המשך בוועדה לגבי הנושאים שנדונו בהרחבה בדיון הקודם, לפני 9 חודשים. אנו מצפים לקיום דיון המשך, אליו נבקש לזמן את הגופים והמוסדות, וכן את השרים הרלוונטיים לנושא: משפטים, בריאות, אוצר, רווחה, שוויון חברתי.

ד.     התרשמנו מאד מהחלטתך להקל עם בעלי חשבונות בנק, באופן שיוכלו להעביר את כספיהם לכל בנק שיבחרו, "בלחיצת כפתור". הדבר חשוב לכל בעל חשבון באשר הוא, שמעונין לבצע פעולות בכספים שלו המוחזקים בבנק, והבנק "בשיקול דעת" שרירותי, מכביד עליו שלא לצורך ולעיתים קרובות אף מונע זאת ממנו.

ה.    בכל הקשור לקשיים בהתנהלות מול בנקים, על ידי מי שמונו לפעול בשמו ועבורו של בעל חשבון שאינו מסוגל לדאוג לענייניו, נרחיב מעט:

  • מיופה כוח מתמשך שמגיע לבנק ומעוניין לבצע פעולות בחשבונו של הממנה (אשר מינה אותו לשם כך), באמצעות ייפוי כוח מתמשך שהופעל, ומוצג לבנק, נתקל לעיתים קרובות בדרישות ובהגבלות שרירותיות שמונעות ממנו לפעול בחשבון, על אף שהדבר דרוש מידית לטובת שמירת ענייניו של הממנה. החוק מחייב את מיופה הכוח המתמשך לפעול על פי הנחיות הממנה, בשקידה, במיומנות ובמסירות, ומוטלת עליו אחריות בנזיקין ככל שפעל במסגרת תפקידו בהתרשלות. באופן מעשי הבנקים אינם מכירים כלל במסמך, וממילא אינם מצייתים לו. נושא זה נדון בהרחבה בוועדת החוקה שהוזכרה (ר' ס"ק ב לעיל).

 

  • ב. מלאכתם של האפוטרופוסים, קשה אף יותר: לאחר שהתמנו ע"י בימ"ש, הם פועלים במסגרת תפקידם בפיקוח צמוד של האפוטרופוס הכללי, ומחויבים לדווח לו. פעולות משמעותיות חייבות לקבל את אישור האפוטרופוס הכללי, ובמקרים מסוימים נדרש אישור בימ"ש. גם אלה מטורטרים על ידי הבנקים, שמקשים על התנהלותם בחשבונות האפוטרופסות. בפס"ד שניתן לפני 6 חודשים ע"י כב' השופט אלון גביזון (א"פ 3243-05-20), בימ"ש חייב את הבנק לאפשר לאפוטרופוס לפעול בחשבון באופן מלא, ללא הטלת מגבלות מיותרות.

ו.     התנהלות הבנקים שתוארה, גורמת לכך שקשישים שמינו מיופי כוח מטעמם, או קשישים שמונה להם אפוטרופוס על ידי בימ"ש, על מנת לנהל את ענייניהם, ולדאוג לרווחתם ולהמשך חייהם בכבוד, כפי שהיה במשך כל השנים, מתדרדרים במהרה למצבי הזנחה ופגיעה.

ז.     אנו פונים אלייך בבקשה להורות לבנקים לקבל הוראות ממיופי הכוח או מהאפוטרופסים שמונו על ידי בימ"ש, באופן שתישמר בידם האפשרות להעביר את כספי החשבון לבנק אחר, בכל עת וללא הנמקה.

ח.    ועד הפעולה מבקש לקבוע פגישה במשרדך על מנת ללבן את הנושאים החשובים שהעלינו.

בברכה ובכבוד רב,

עו"ד פרופסור מיכאל קורינאלדי

עו"ד יואב צח וכס  –  0548127007                                        

עו"ד אודי קרמר – 0523997581 


תוכן שיווקי


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר