תמונה ממאגר Ingimage

הקרב על הירושה

"המנוח יושב לו במרומים ומביט אל משפחתו.  האם הוא חוכך ידיו בהנאה או סופק כפיו בתדהמה ואכזבה?" ראיון עם עורך דין משה יונאי

פורסם בתאריך: 6.7.19 21:47

"המחשבה הזו חולפת בראשי בכל פעם בה אני מנהל תיק ובו מאבק בין יורשים". אומר עו"ד משה יונאי, שותף מייסד של הפירמה "רולוף & יונאי, עורכי דין ונוטריונים" בחיפה, מומחה לדיני ירושה, עריכת צוואות וניהול עיזבונות.

מדוע?

"ישנם מקרים, בהם המנוח לא ערך צוואה, כיוון שהיה בטוח שילדיו יסתדרו ביניהם באהבה ובתמימות דעים. במקרים אחרים, המנוח ערך צוואה והיה סמוך ובטוח כי רצונו ברור וכי היורשים (בדרך כלל אלה ילדיו) יפעלו על פי רצונו, כשבפועל כל אחד מהם פירש את הצוואה באופן שונה מרעהו, מה שיוצר סכסוך משפחתי נוסף שיותיר אחריו משפחה שסועה ומפולגת".

מהי משמעות הסכסוך?

"סכסוך כזה מלווה במשאבים רבים: תשלומים כבדים לעורכי הדין, נזקים והפסדי רכוש אשר מאבד מערכו בינתיים, ימי עבודה "מבוזבזים" על ידי הצדדים באיסוף ראיות, פגישות הכנה והתייצבות בבית המשפט. וכמובן לילות ללא שינה, עגמת נפש, ולעתים אף השלכות נפשיות ובריאותיות.

במהלך השנים בהן אני עוסק בתחום (39 שנים), נוכחתי שוב ושוב כי מאבקים אלו הם תולדה של משקעי הילדות. תחושות של קיפוח, חוסר הכרת טובה ותודה של ההורה לילד אשר טיפל בו וזו רק תחילת הרשימה".

מה הפתרון לכך?  

"ראשית, עלינו להקפיד תמיד על מתן אהבה וחום מתאימים לכל ילד בהתאם לצרכיו וליצור משפחה מלוכדת ואוהבת. יום אחד הילדים ימשיכו את השושלת שלנו ואנו רוצים שימשיכו להיות משפחה אוהבת ומלוכדת.

"חשוב לשוחח עם הילדים אודות רצוננו ורצונם לחלוקת הרכוש ביום בו נסתלק לנו מן העולם. אם נשתף אותם, יבינו ויסכימו אף לחלוקה לא שוויונית. כך למשל יבינו כי יש צדק בהורשת הדירה לבן, וזאת משום שהאחות כבר קיבלה מההורים דירה. בצוואה, על ההורים להסביר בנוסף, מה היה השיקול אשר הדריך אותם לבצע חלוקה לא שוויונית".

עו"ד מוישיק יונאי. צילום: דורון גולן

עו"ד מוישיק יונאי. צילום: דורון גולן

כיצד לערוך את צוואה אפקטיבית?

"ראשית, יש להבין, כי אין גיל שבו "צריך להתחיל". ברגע שיש רכוש, גם אם אינו רב – כדאי לערוך צוואה. אנשים נפרדים מן העולם בחטף, בתאונה, חולים במחלות קשות ומפנים את כל האנרגיות שלהם להתמודדות עם המחלה ולא לכתיבת צוואות.

"כאשר עורכים צוואה בגיל צעיר – הסיכוי שמישהו יטען אחר כך שהמצווה לא היה צלול – קטן ביותר.

"יש להתלוות בידי עורך דין מקצוען ורגיש. להיעזר בעורך דין מקצועי, שאתם חשים כי מבין הוא ללבכם וניתן לסמוך עליו.
יש לבחור עו"ד המתמחה בתחום, המבין גם בנכסים אשר מחלקים. אם לאדם נכסי נדל"ן – חשוב שיהא זה עורך דין העוסק בתחום, ואם עיסוקו הוא רק בצוואות – לבקש ואף לדרוש שיתוף של  עו"ד המתמחה בנדל"ן ובמיסוי. אם הרכוש כולל שליטה בחברות – להתייעץ עם רואי החשבון של החברה ועם עורכי הדין שלה.

"כדאי להגיע אל עורך הדין עם רשימת הנכסים שערכתם מראש, כדי שלא לשכוח את הכספת שיש בשוויץ או את דונם האדמה בעמק חפר, אותו ירשתם עם עוד 10 בני דודים, מהדודה הערירית.

"אם מדובר במי אשר הגיש הצהרת הון – להביא העתק מהצהרתו האחרונה. או אז יש לשבת עם עורך הדין ולדון בחלוקת הרכוש בעתיד".

מתי יש לעדכן צוואה?

"כל שינוי במשפחה – מחייב הכנת צוואה ועדכונה. כאשר יש שינוי במשפחה, יש להכין צוואה או לעדכן את הקודמת. בין אם זה מדובר בלידת ילד נוסף או חס וחלילה פטירת מי מהילדים. כאשר מתגרשים – יש לזכור את נושא הצוואה (אלא אם בן / בת הזוג ועורכי הדין לקחו את כל הרכוש שלך…).

כאשר יוצרים מערכת זוגית חדשה – חייבים להכין צוואה או לשנות ולעדכן את הקיימת. או אז חייבים גם להכין הסכם נישואין או הסכם לחיים משותפים הצופה מצב בו מי מהשניים נפטר – האם הנותר בחיים יהא זכאי למזונות מהעיזבון? האם ימשיך להתגורר בדירה או שיהא עליו לעזוב אותה ולחפש לו אחרת?אחת לכמה שנים, בין 7 ל-10 שנים, יש לבדוק את הצוואה. האם היא עדיין רלוונטית בעקבות הנסיבות שהשתנו? האם מכרנו את הבית אותו ציווינו לבת הבכורה? מה ייעשה בדירה הנוספת אשר רכשנו (או קיבלנו בירושה)?

היכן להפקיד את הצוואה ?

"רצוי מאוד (ואפילו חובה) להפקיד את הצוואה במשרדי הרשם לענייני ירושה. בכך נחסוך ליורשינו את ההתרוצצות בין משרדי עורכי דין אשר למי מההורים היה קשר איתם".

לסיכום:

"אין דבר וודאי יותר מהמוות, אולם תמיד הוא מגיע בהפתעה".

יש להתכונן לו מבעוד מועד, החל מגיל צעיר, בתבונה וברגישות, ואז הסיכוי כי ההרמוניה והאהבה של בני המשפחה הנותרים יימשכו גם בדורות הבאים, וההורים המביטים עלינו מלמעלה יחייכו בסיפוק והנאה."

'רולוף & יונאי, עורכי דין ונוטריונים' הינו אחד ממשרדי עורכי הדין הוותיקים והמובילים בצפון הארץ. המשרד פעיל למעלה מ- 33 שנים ומספק ללקוחותיו הרבים מעטפת משפטית רחבה ומגוונת אשר מאופיינת בטיפול מקצועי, אמין ואיכותי.

הניסיון רב השנים של שותפי וצוות המשרד, יחד עם הבנה מעמיקה בתחומי משפט שונים, מאפשרים לתת לכל פרויקט ולכל לקוח את הטיפול המיטבי בהתאם לנקודות המבט הייחודיות של המקרה ותוך כדי יישום החקיקה הקיימת והפנמת החידושים המשפטיים האחרונים הנוגעים למקרה המטופל.

3 מבוגרי המשרד משמשים כשופטים בבית המשפט לענייני משפחה בחיפה, וממשיכים לעסוק בתחום הירושה והצוואות, תחום לו הוכשרו עת עבדו  במשרד "רולוף & יונאי".

 

כתובת המשרד: רחוב רד"ק 11, חיפה

מעבר לאתר

טלפון: 04-8539111

עו''ד ליאת תמרי-מריאן

עו"ד ליאת תמרי-מריאן. צילום: מצ' פוינט

עו''ד הילה סלומון-מוגילבסקי . צילום: מצ' פוינט

עו"ד הילה סלומון-מוגילבסקי. צילום: מצ' פוינט

אלי רולוף

עו"ד אלי רולוף. צילום: מצ' פוינט


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר