מעצר עד סיום ההליכים. צילום: ,Lisa F. Young Shutterstock
מעצר עד סיום ההליכים. צילום אילוסטרציה:Lisa F. Young Shutterstock

מעצר עד תום ההליכים – אבי תגר, עו"ד פלילי משנת 1979

במקרים רבים קובע השופט על מעצר עד תום ההליכים. מהו מעצר עד תום ההליכים, באילו מקרים ניתן לקיימו וכמה זמן הוא נמשך. עורך הדין אבי תגר, עורך דין פלילי מסביר

פורסם בתאריך: 24.7.19 16:19

עדכון אחרון: 15.7.20 16:05

במקרים רבים קובע השופט על מעצר עד תום ההליכים. מהו מעצר עד תום ההליכים, באילו מקרים ניתן לקיימו וכמה זמן הוא נמשך. עורך הדין אבי תגר, עורך דין פלילי מסביר

כשאדם נעצר על ידי המשטרה נפגעת חירותו ובמקרים של מעצר עד תום ההליכים מדובר בפגיעה קשה אף יותר. המחוקק קבע בחוק סדר הדין הפלילי כללים שיסייעו בניהול הליכי המעצר וכמו כן קבע סוגי מעצר שונים. בעוד שבמקרי מעצר אחרים מדובר במספר קצוב של כמה ימים, במקרה ובמדובר במעצר עד תום הליכים, יהיה פרק הזמן ממושך יותר ולעיתים יימשך כתשעה חודשים.

"מעצר עד תום ההליכים מתבצע במקרים בהם אדם חשוד בביצוע עבירה, ועל פי בקשת המשטרה מחליט שופט המעצרים בבית משפט השלום להאריך את מעצרו לצרכי השלמת החקירה", מסביר עורך הדין אבי תגר, עו"ד פלילי.

"משנסתיימה החקירה והחשוד טרם שוחרר ממעצרו, קיימת אפשרות שהמשטרה או הפרקליטות (תלוי בסוג העבירה) ירצו כי החשוד יישאר במעצר עד תום ההליכים נגדו, כלומר עד תום המשפט. חשוב להבין שפעמים רבות רשאית התביעה לפנות לבית המשפט ולשופט בעת הגשת כתב האישום ולבקש מעצר עד תום ההליכים. בסיום החקירה יוגש כנגד החשוד כתב אישום בתוספת בקשה למעצר עד תום ההליכים. בפועל מדובר במעצר שנמשך עד לסיומם של כל ההליכים המשפטיים בעניינו של הנאשם".

באילו מקרים מוגשת בקשה למעצר עד תום ההליכים?

"מעצר עד תום ההליכים נעשה במספר מקרים כגון סכנה לשלום הציבור או לביטחונו וחשש לבריחתו של החשוד מאימת הדין. גם במקרים של אפשרות מוחשית לשיבוש הליכי משפט תוגש בקשה כזאת".

"פרק הזמן המירבי שניתן להחזיק נאשם במעצר הוא עד תשעה חודשים. במקרים בהם המשפט לא הסתיים עד אז, על התביעה לעתור לבית המשפט העליון להאריך את המעצר. במקרים אלו מתקיים דיון לבדיקת האפשרות לשחרור".

מה חשיבותו של עורך הדין הפלילי במקרים אלו?

"במקרים כאלו חשיבותו של עורך הדין היא גדולה למדי, זאת בשל העובדה כי קיימת פסיקה ענפה המאפשרת לנאשם להשתחרר לחלופת מעצר, כגון: הרחקה מהעיר, מעצר בית או מעצר בית ואיזוק אלקטרוני בתוספת פיקוח אישי. במקרים רבים כשעורך הדין משכיל להמציא חלופת מעצר לשביעות רצונו של בית המשפט, ישוחרר הנאשם בתנאים כפי שייקבע על ידי בית המשפט.

"אם לדוגמה מדובר בעבירת סמים, ישנם מרכזי גמילה מוכרים ע"י הרשויות כחלופת מעצר. על עורך הדין הפלילי להביא בפני השופט את האופציה לשהות במרכז גמילה במקום מעצר  ואם השופט סבור כי האופציה מספקת וישנם סידורי בטיחות נאותים שיבטיחו כי הנאשם לא יברח משם, אז ככל הנראה השופט יאשר את החלופה. יש מוסדות ששולחים בעצמם לעורך הדין הודעות המאשרות כי הם מהווים חלופת מעצר מקובלת.

"אם לדוגמה, מדובר בבחור דתי שנעצר, עורך הדין יכול להציע לשופט לשמור את הבחור בישיבה, במקום במעצר. במקרה זה, יש לוודא כי הרב של הישיבה יסכים לשמור ולפקח עליו. במקרים שם עבירה חמורה, בית המשפט עשוי לבקש ערבות בכדי לשחרר את הנאשם לחלופת מעצר.

"חלופת המעצר המקובלת והמוכרת ביותר היא 'מעצר בית', מפוקחת ע"י מבוגר שישהה לצד הנאשם למשך 24/7 עם או ללא איזוק אלקטרוני – על פי החלטת השופט. המבוגר המפקח צריך להיות מאושר ע"י השופט ולכן עליו להגיע לבית המשפט ולעמוד לחקירה נגדית של התביעה אשר בוחנת את הכשירות ההתאמה שלו לכך. עורך הדין הפלילי, מכין את אותו מבוגר מפקח לחקירה של התביעה, וכן מכין עבורו את התצהיר שיגיש לבית המשפט בכדי להתמנות כמפקח על הנאשם. על המפקח להיות בראש ובראשונה ללא עבר פלילי, בכדי שתיבחן מועמדותו. במידה ונחה דעתו של השופט, לאחר החקירה הנגדית של התביעה, הוא יאשר כי הנאשם ייצא למעצר בית".

עו"ד אבי תגר הוא עורך דין פלילי בחיפה שהקים את משרדו בשנת 1979. לאורך כל שנותיו נחשב עו"ד תגר לעורך דין פלילי מוביל. עו"ד תגר בעל תואר במשפטים (LL.B) מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים וחבר בלשכת עורכי הדין בישראל. במשך תקופה פעל בשירות משטרת ישראל כקצין חקירות במטה הארצי של משטרת ישראל בירושלים. בשנות עבודתו צבר עו"ד תגר ניסיון, מוניטין וידע מקצועי ביחידות המשטרה והפרקליטות. לאחר מכן הקים עו"ד תגר משרד משלו המתמחה בתחום הפלילי ודיני תעבורה.

"ברגעים קשים מאין אלה של מעצרים תהיה לבחירה בעורך דין מנוסה, מקצועי ובעל מוניטין השפעה מכרעת על ההליך המשפטי המורכב והלא פשוט. במשרדי חרטנו על דגלנו מתן שירות מקצועי ואדיב ויחס אישי בזמינות גבוהה ללקוחות", מסכם עו"ד תגר.

עו"ד אבי תגר אינו מעסיק שכירים ומתמחים במשרדו ומטפל בכל התיקים באופן אישי וזמין בטלפון 24/7.

עו"ד אבי תגר, עו"ד פלילי בחיפה

כתובת: הבנקים 4, חיפה

טלפון: 04-8512627

טלפון נייד 24/7: 050-5400819

לינק לאתר

דוא"ל: [email protected]

עורך דין אבי תגר. צילום: אייל תגר

עורך דין אבי תגר. צילום: אייל תגר


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר