תמונת אילוסטרציה ממאגר Ingimage

עברתם תאונת דרכים? ייתכן שאתם סובלים מפגיעה נפשית

פורסם בתאריך: 19.12.19 13:52

כמה פעמים הייתם רגע אחד לפני תאונת דרכים? בין אם כהולכי רגל או כנהגים, רבים מאיתנו יזכרו ברגע הזה שבו כמעט חווינו תאונת דרכים, או לצערנו – היינו מעורבים בה.

פגיעות גופניות הן שכיחות בתאונות דרכים, ובין המסוכנות שבהן – פגיעות ראש לאחר תאונת דרכים, חבלת ראש, דימום במוח לאחר חבלת ראש, פגיעה בצוואר, מכת WHIPLASH' פגיעות שונות בעמוד השדרה. אדם שנפגע באחד או יותר מאיברים אלו עלול לסבול מהפגיעה והשלכותיה למשך תקופה ארוכה, לעתים אך לכל שארית חייו. אך ישנו סוג נוסף של פגיעה, שלא מרבים לדבר עליו, ובהתאם המודעות אליו קטנה – אלו פגיעות נפשיות כתוצאה מתאונת דרכים. למעשה, כיום פגיעות נפשית לאחר תאונת עבודה, פגיעה נפשית לאחר תאונת דרכים, או מה שאנו קוראים פוסט טראומה לאחר תאונה הפכו לבעייה השקטה ולבעייה רצינית יותר מאשר הפגיעות הפיזיות. העניין המיוחד בפוסט טראומה לאחר תאונת עבודה, או פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים הוא שלפעמים את פגיעות אלה, אנו לא רואים, אנו בשפה המקצועית קוראים להם הפגיעה השקטה. למה שאנו קוראים הפגיעה השקטה, לפעמים יש נזק משמעותי יותר מאשר הפגיעה הפיזית, אותה פגיעה אשר כולנו יכולים לראות אותה בעין. כאמור, אם נשים לב לעניין הפגיעה הנפשית, פגיעת פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים או תאונת עבודה, פגיעה כזו יכולה להגרם ללא קשר לפגיעה פיזית, ולפעמים בחלק מהמקרים מדובר בבעיות המופיעות בעקבות חבלה פיזית כמו חבלת בראש למשל, ואחרות עלולות להופיע כתגובה נפשית לאירוע.

מהן הבעיות הנפשיות שעלולות להופיע בעקבות תאונת דרכים?

הבעיות הנפשיות השכיחות לאחר תאונת דרכים הן דכאון, חרדה ופוסט טראומה.

מהם תסמיניהם האפשריים של בעיות נפשיות אלו?

  • שינויים במצבי הרוח
  • מחשבות טורדניות
  • תחושת מועקה
  • נדודי שינה
  • חרדה
  • תוקפות או שינויים התנהגותיים שאינם אופייניים לכם.
  • סיוטים בלילות לאחר תאונת דרכים, סיוטים לאחר תאונת עבודה (עוד על אובדן כושר עבודה).
  • שינויים בבעיות רכוז לאחר תאונת דרכים, שינויים בבעיות זכרון לאחר תאונת עבודה.

נכון יהיה לומר שכל אדם עשוי לסבול מתופעות אלו מפעם לפעם. אם כן כיצד נדע שמדובר בביטויה של פגיעה נפשית ולא במצב רוח חולף? המבחן הקובע הוא משך הזמן בו האדם חווה תופעות אלו. כאשר תסמינים אלו נמשכים ואינם חולפים מאליהם, זוהי נורת אזהרה כי ייתכן וקיימת פגיעה נפשית.

עברנו תאונת דרכים/תאונת עבודה, איך נדע לזהות את מצב של פוסט טראומה לאחר התאונה ?

ראשית לאחר התאונה בימים הראשונים אנו אמורים להרגיש קצת שונה.

אם לאחר מספר ימים בודדים לאחר התאונה, אנו פתאום מרגישים קצת רעד בידיים, קצת הזעה בידיים, פתאום אנשים אומרים לנו אנו רואים שאתה פחות מחייך, או אם אתם הורים לילדים אז הילדים שלכם שואלים אתכם אבא/אמא- מה קרה לכם? למה אתם יותר עצבניים, או באחד המקרים בהם טיפל המשרד לקוחות סיפרו שהבוס הגיע ושאל את הלקוח למה הוא פחות מרוכז, לפעמים בעיית פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים תבוא לידי ביטוי בכך שהיא חסרי סבלנות, או לפעמים נסבול מהתקפי בכי. כן, בכי פתאום משום מקום ללא כל סיבה.

באחד המקרים בהם טיפל המשרד, הגיע לקוח שתיאר כחצי לאחר התאונה התדרדרות במצב הרוח, קשיים לתפקד, הוא השליך את כל הסיבות על מצב הרוח שלו על החיים האישיים. הוא תיאר את הסביבה שלו שנראתה לו יותר מלחיצה. כך הוא מצא את עצמו נוסע באוטו, שומע שירים יותר עצובים, מתחיל פתאום משום לחשוב על מוות. הוא לא הצליח להבין מה קורה עד אשר הוא הגיע לטפול בקופת חולים, נבדק על ידי נוירולוג, אשר קבע שמדובר בפגיעות אשר אופניות לחבלת ראש, מה שאנו קוראים נזק לאחר זעזוח מוח קל.

לכן מה שמוצע לכם לבצע, הוא לעצור רגע אחרי התאונה, לשאול את עצמכם מה קרה כאן ? איך אתם מרגישים לאחר התאונה ? האם משהו בהתנהגות שלכם השתנה? מה הסביבה שלידכם אומרת עליכם ?  מה החברים הקרובים שלכם אומרים עליכם ? בכל מקרה, כזה מומלץ גם לשלב את העורך דין לתאונות דרכים אשר מטפל לכם בתביעת תאונת הדרכים, או אותו תוכל מלבד הצורך לטפל בעצמכם גם להגדיל את הפיצוי שלכם על ידי הכרה בפוסט טראומה לאחר תאונת דרכים, או פוסט טראומה לאחר תאונת עבודה.

מהי תסמונת פוסט-טראומתית?

מדובר במצב שבו אדם חווה אירוע שהינו טראומתי עבורו, שלאחריו יתקשה לשוב ולחיות את חייו כבשגרה. הסימפטומים של תסמונת פוסט טראומתית עשויים להופיע מיד לאחר התאונה, אך באותה מידה ייתכן שהטראומה תודחק ותוצף רק בעתיד בעקבות אירוע או חוויה כל שהיא. אדם שסובל מהתסמונת עלול לחוות נדודי שינה, סיוטים, חרדה כללית, עצבנות יתר, דכאון והסתגרות מהסביבה. יתרה מכך, לקוחות אשר מתלוננים על פוסט טראומה לאחר תאונת עבודה, פוסט טראומה לאחרת תאונת דרכים, מרגישים איפה שהוא את הטראומה כל פעם מחדש. לקוחות מתארים את עניין פוסט טראומה כחווית האירוע מחדש כל פעם מחדש. כך, למשל, אם אתם נוסעים וקשה לכם לנהוג באוטו כי כאשר אתם נוהגים באוטו, אתם מרגישים רעד כלשהוא, או משהו שמזכיר לכם את התאונה ואת האירועים אותם עברתם, או, למשל, אם אם אתם קמים בלילה ואתם מרגישים זיעה קרה שמונחת על כרית המיטה עליה אתם ישנים, אזי יש כאן סיכוי לפוסט טראומה לאחר תאונת דרכים ,או פוסט טראומה לאחר תאונת עבודה.

מתי תופיע הפגיעה הנפשית? באיזה מצבים חברת הביטוח או ביטוח לאומי עשוי להכיר במצב כדבר של פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים, או פוסט טראומה לאחר תאונת עבודה ?

לצערנו, פגיעה נפשית כתוצאה מתאונה אינה תמיד נראית ברגע הראשון, בניגוד לפגיעה פיזית חיצונית שניתן להבחין בה מיד. במקרים רבים, הפגיעה הנפשית עלולה להופיע מספר ימים ועד מספר חודשים לאחר אירוע התאונה.

ואז אחת השאלות אותה שואלים הלקוחות אם הפגיעה ממנה אני סובל הופיע מספר חודשים לאחר התאונה, האם חברת הביטוח תכיר בפגיעה כפוסט טראומה ? האם ביטוח לאומי יכיר בפגיעה כפגיעת בעבודה בה יוכר פוסט טראומה ?  התשובה היא כן. לאורך השנים גם ביטוח לאומי בתביעות של נכות עבודה וגם חברות הביטוח בתביעות של תאונת דרכים הכירו בפגיעות על רקע פוסט טראומה גם לאחר מספר שנים מהאירוע, הכל תלוי בתיעוד והסבר אותו אתם מביאים לחברת הביטוח או לביטוח לאומי.

למשל, זכורה לי תביעה בה האישה סבלה מפוסט טראומה לאחר תאונת דרכים לאחר שנתיים וחצי. היא התחילה להיות מטופלת בקופת חולים כשנתיים וחצי לאחר האירוע, בעזרת הסבר שנשלח למומחה בית משפט מקופת חולים על הסיבה באחור לפנייה לטפול נפשי לאחר תאונת הדרכים ובעזרת מסמכים רפואיים טובים הצליחה הלקוחה לקבל הכרה על פגיעת פוסט טראומה לאחר תאונת הדרכים ולזכות באחוזי נכות מתאימים.

התוצאה פיצוי כספי גבוה ללקוחה, השג משמעותי שכן בזכות ההכרה בפוסט טראומה מספר שנים לאחר התאונה חברת הביטוח גם שלמה הוצאות רפואיות ובהם את עלות מימון הקנביס רפואי שעלותו מסתכמת בכמה מאות שקלים לחודש, סכום כספי שעזר לה לממן את ההוצאות הרפואיות.

אגב, אין זה המקרה היחיד לאורך השנים ראיתי מקרים בהם הכירו ללקוחות בתביעות של פוסט טראומה, גם שנים רבות לאחר תאונת הדרכים או תאונת העבודה.

כיצד ניתן לאבחן פגיעה נפשית?

במידה והנכם חשים באחד או יותר מתסמינים אלו, אל תתעלמו, לכו להבדק אצל פסיכיאטר ותארו בפניו את התחושות שלכם.

לפעמים מומלץ לפנות גם לטפול פסיכולוגי. לא אחת טיפול פסיכולוגי בעזרת שיחות עשוי לעזור לכם לעבור את התקופה הקשה, וכך תוכלו להמשיך בחייכם ולפגוע פחות באיכות חייכם.

פגיעה נפשית/פוסט טראומה בעבודה/PTSD על רקע תאונת עבודה בעקבות תאונת עבודה

כאשר הפגיעה הנפשית הינה תוצאה של תאונת עבודה, הנכם זכאים לתבוע את המוסד לביטוח לאומי, לצורך הכרה בנכות נפשית. עד לשנת 2012 ביטוח לאומי הקשה מאוד על קבלת נכות נפשית במסגרת תאונת עבו. אולם בשנת 2012 שינה ביטוח לאומי את החוק והקל משמעותית על פגועי הנפש. ביטוח לאומי וגם חברות הביטוח שבודקים את מידת הפגיעה הנפשית ואת מידת הפגיעה ב- PTSD לאחר תאונת עבודה מסתכלים על מידת הדכאון, משך הטיפול, מידת הפגיעה של פוסט טראומה על כושר העבודה. ככל שמידת הפגיעה של פוסט טראומה פוגעת יותר בעבודה כך הפיצוי הכספי שיינתן לתובע יהיה גדול יותר. למשל, אם בעבר ביטוח לאומי בתביעת תאונת עבודה על פוסט טראומה, לא היה בודק את מבחן החלפת מקומות העבודה, כיום ביטוח לאומי בודק את מבחן החלפת העבודה. ככל שתובע יחליף מקומות עבודה רבים יותר, כך הסיכוי שביטוח לאומי ייקבע לו אחוזי נכות גבוהים יותר גדול יותר. ביטוח לאומי גם מסתכל כיום על משך זמן הטיפול. לכן לא אחת תובעים רבים שמטופלים זמן קצר עשויים לקבל נכות זמנית. בעבר אם מישהו היו מטופל מספר חודשים בודדים לעיתים קרוב לשנה, היה נהוג לקבוע לו נכות נמוכה קבועה. כיום ביטוח לאומי בקביעת אחוזי הנכות בודק עניינים אלו.

לכן ככל שתוכיחו את מידת הפגיעה הגדולה שלכם כך שהסיכוי שתקבלו פיצוי גבוה יותר ואחוזי על רקע PTSD בעבודה , גבוהים יותר.

כאמור, כיום קיימים אפשרויות רבות שלא הייתה קיימת בעבר.

פגיעה נפשית בעקבות תאונת דרכים

כאשר אדם חווה פגיעה נפשית בעקבות תאונת דרכים, באפשרותו לתבוע את חברת הביטוח בה ביטח את רכבו.

לפני שאתם מגישים תביעה לחברת הביטוח בגין פגיעה נפשית  – ודאו כי יש ברשותכם את כל המסמכים הרפואיים, המעידים על הבעיה הנפשית ממנה אתם סובלים. אבחון הבעיה על ידי פסיכיאטר, מרשמי תרופות שאתם נוטלים לטיפול בבעיה וכן תיעוד רפואי אחר, יסייעו לכם ויגדילו את הסיכוי לקבלת פיצוי מחברת הביטוח. בשנים האחרונות קיימת מגמה בקרב בתי המשפט להכיר באפשרות הפגיעה של נכות נפשית ביכולת ההשתכרות ובכושר העבודה של הנפגע. עם זאת, חשוב לציין כי בתי המשפט בודקים את השלכות הפגיעה הנפשית על תפקודו של האדם והיקפה.

כמו עם הבדיקה של ביטוח לאומי ועניין פוסט טראומה לאחר תאונת עבודה, גם לאחר תאונת דרכים חברת הביטוח תבדוק את אותם פרמטרים אותם בודק ביטוח לאומי שעה שהוא קובע אחוזי נכות.

השאלה איפה "קל" יותר להוציא פיצוי כספי האם מביטוח לאומי על רקע פוסט טראומה ? האם מתביעת בית המשפט על רקע תאונת הדרכים היא שאלה קשה, הכל תלוי במידת הנזק אותם תוכיחו ובמומחה שיבדוק אתכם.

ולסיום איך אבחר עורך דין לתביעת תאונת דרכים על רקע פוסט טראומה, איך אבחר עורך דין לתביעות תאונת עבודה על רקע פוסט טראומה ?  

תביעה לפוסט טראומה לאחר תאונת דרכים או תאונת דרכים, או תביעה לדכאון לאחר תאונת דרכים, או תאונת עבודה הם תביעות מיוחדות ותביעות בהם אפשר להגדיל את אחוזי נכות שייקבעו לכם על רקע פוסט טראומה ובנוסף לפגיעות הפיזיות מהם אתם סובלים.

לכן לא אחת מומלץ לבדוק משרד של עורך דין לתביעות תאונות דרכים, או משרד של עורך דין לתביעות תאונות עבודה שבקיא בתחום תביעות על רקע פוסט טראומה.

משרד כזה שייצג לקוחות רבים כאלו עשוי לעזור לכם למקסם את הפיצוי אותו תשיגו בתאונה.

לכן לפני שאתם בוחרים משרד עו"ד לתביעות תאונת דרכים על פוסט טראומה, או משרד עו"ד לתביעות תאונות עבודה על רקע פוסט טראומה, מומלץ לשאול את עורך הדין אליו אתם פונים על ההשגים הרבים אותם השיג אותו עורך דין ללקוחתיו על רקע פגיעת הפוסט טראומה.

כך תדעו אם אתם מתקשרים ומה הסיכויים שלכם למקסם את הפיצוי אותו תוכלו להשיג מול חברת הביטוח או מול הביטוח הלאומי.

הסדנה 6, כפר סבא

קישור לאתר

טלפון077-5180500

כתובת דוא"ל: [email protected]

תודה על פנייתך
עו"ד אייל פייפר. צילום: עופר ריבק

עו"ד אייל פייפר. צילום: עופר ריבק


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר