שינוי שיבוץ בצה"ל: הטיפים שיעזרו לכם במהלך המורכב. תמונה ממאגר Ingimage
שינוי שיבוץ בצה"ל: הטיפים שיעזרו לכם במהלך המורכב. תמונה ממאגר Ingimage

שינוי שיבוץ בצה"ל: הטיפים שיעזרו לכם במהלך המורכב

חיילים נדרשים להקריב 3 שנים מחייהם כדי לשרת את המדינה ולעיתים הם נאלצים להקריב גם את חייהם. אך כשהם פונים לצה"ל בבקשה לעבור לתפקיד אחר, הם נתקלים ברוב המקרים בחומה בצורה. בכתבה הבאה תגלו כיצד להתמודד עם המצב

פורסם בתאריך: 4.2.20 14:16

דו"ח מבקר המדינה מנובמבר 2016 קובע שיש כ- 6,600 פניות מידי יום כדי לעבור תפקיד בצה"ל. הפניות שלא נענות מובילות למצוקה נפשית, החמרה במצב בריאותי, נפקדות או מאסר בכלא הצבאי וכו'. על רקע אילו מקרים חיילים מבקשים לשנות את שיבוצם, ומה הכי מומלץ להם לעשות על מנת שפנייתם תיענה?

עו"ד יואב צח וכס, בוגר הפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית, מגשר ונוטריון מוסמך, עוסק בנושא המעבר מתפקיד לתפקיד בצה"ל במהלך 43 שנות היותו עורך דין ונחשב למומחה בנושא בישראל.

עו"ד יואב צח וכס עוסק קרוב ל-40 שנה בטיפול בתביעות של נכי צה"ל. משרדו של עו"ד יואב צח וכס מטפל גם בדיני משפחה ומקרקעין. לדבריו בשנים האחרונות עלה מספר הפניות: "להערכתי, קיים מצב של פחות ופחות היענות לרצון החיילים, ויותר התייחסות למילוי תקנים שדרוש לצבא. אם יידרשו בתאריך מסויים 40 אנשי צוות לשריון, לא יעסוק קצין המיון בבקשות מיוחדות. אני נאבק מטעם החייל בשימוש בו כסתימת תקן דרוש, ומנסה לבדל אותו מהמכסה שהוא אמור למלא. הדרך מאוד קשה וסבוכה, אך קורה שעם שקילה ראויה של הדברים, נענים לפנייתי בשם החייל".

לדברי עו"ד יואב צח וכס, הגורמים שמביאים את החיילים לפנות בבקשה לשנות את שיבוצם הם מגוונים למדי. לחלקם יש מוטיבציה למלא תפקיד אחר מזה שקיבלו, יש שכיוונו את עצמם לתפקידים מסוימים ונדרשו למבחני מיון שנמשכו כשנה, ובסוף כשלו וגם הפסידו תפקידים אחרים בדרך, חלקם נתקלו בכשלים בירוקרטיים כמו אי הגעת המסמכים ליעדם, אי התאמה לתפקיד, וחיילים ששיבוצם רחוק מהבית פוגע בהתנהלות משפחתם. יש מקרים שבהם מפקדים מתעמרים ומתנכלים לחיילים, שזוכים ליחס פוגעני ומשפיל ולכן מעוניינים לברוח מהיחידה והמפקדים המתעללים.

אחד המקרים שהגיעו לידי עו"ד יואב צח וכס היה של חייל שהיה אמור לעבור ניתוח דחוף אך פנה גם בשל רצון לעבור לתפקיד אחר. הנושא נתקע בשל קושי אדמיניסטרטיבי של העברת התחייבות ובקשה לניתוח. ביחידה עדיין המשיכו לדרוש שהחייל ישמור ויעשה תורנות מטבח למרות שהיה מוגבל פיזית. "מאחר שחשוב היה שהחייל ינותח בהקדם, פניתי ישירות אל מנהל בית החולים בו היה החייל אמור להינתח. כך תור לניתוח שמשום מה היה אמור להיות כעבור 5 חודשים, הוקדם והחייל נדרש להופיע לניתוח כעבור 4 ימים. החייל נותח, ולאחר שהחלים הדרך לעבור מהיחידה לתפקיד אחר היתה סלולה ומהירה".

באיזה שלב רצוי שהחיילים יפנו אליך?

"כדי להיות בטוח שכל הפניות והבקשות תטופלנה היטב, וכדי להימנע מהפתעות, רצוי להגיע אלי מוקדם ככל האפשר. לצערי, מאוד שכיח שחיילים שולחים מסמכים שאינם מגיעים ליעדם. אני מוודא ובודק שכל פנייה, בקשה, מכתב ואישור יגיעו למערכת. אינני מרפה עד שהחייל ואני מקבלים אישור שהמסמכים הגיעו אליהם, וכך ממשיך המעקב אחרי הטיפול בפנייה ובבקשה של החייל.

"ככל שהחייל כבר גוייס, ונמצא בתפקיד בצבא, השינוי קשה יותר משום שהוצאתו תגרום לחוסר בציוות בתפקידים ביחידה. לרוב, מפקדים ביחידות שמבקשים מהם בטופס 55 לעבור, יתנגדו למעבר, כדי שלא יהיה "חור" בתפקיד שממלא החייל. האינטרס של המפקד הוא שימולאו התפקידים ביחידה שלו, גם אם החייל איננו מרוצה".

מקרה אחר שהגיע לידי עו"ד יואב צח וכס היה של חייל שהיה בתפקיד מטעין פגזים בחיל אוויר, אשר ביקש לעבור ליחידת מודיעין. מלכתחילה נאמר לו שלא יוותרו עליו ולא יעבור חיל. לאחר שפנה עו"ד יואב צח וכס לצה"ל והראה שמדובר במי שיוכל לתרום הרבה מהידע שלו למודיעין, הסכימו שיעבור ליחידה, וכך הוא נקלט באהבה בחיל המודיעין בתפקיד עליו חלם.

מה היית ממליץ לחייל שמעוניין לשנות את השיבוץ שלו? האם "פרוטקציה" יכולה להכריע?

"כאשר חייל פונה בבקשה לעבור תפקיד, חשוב שהדבר יגובה באישורים, מסמכים וטענות צודקות כדי שישמעו את האמור בפנייה שלי מטעם החייל ומשפחתו. מניסיון עם חיילים שטיפלתי, הקירבה לאלופים, קצינים בכירים או בעלי תפקידים משמעותיים לא היוו משקל בשיקולי המערכת, כיוון שהתשובה היתה שהצבא פועל לפי הקריטריונים שלו ולא בלחץ אדם זה או אחר".

פרטי התקשרות

קישור לעמוד הפייסבוק

קישור לאתר

קישור למייל

כתובת: רחוב הפלי"ם 7, בנין הפניקס, משרד 205, בקרית הממשלה. מול המוסד לביטוח לאומי

נייד:  054-8127007

משרד:  04-8622257

עורך הדין יואב וכס. צילום: מיכל אביטל

עורך הדין יואב וכס. צילום: מיכל אביטל


כתבה שיווקית


 


האמור בכתבה אינו מהווה משום המלצה או חוות דעת מקצועית והוא אינו מהווה תחליף להתייעצות עם גורם מוסמך בתחום


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. עו"ד יואב צח וכס מחיפה

    המשרד שלי, עו"ד יואב צח וכס, עבר לרחוב הפלי"ם 7, בנין הפניקס, משרד 205, בקרית הממשלה. מול המוסד לביטוח לאומי. הטלפונים וכתובת המייל נשארו כשהיו.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר