עורך דין נכי צה"ל: הכירו את עו"ד יואב צח וכס. צילום ממאגר ingimage
עורך דין נכי צה"ל: הכירו את עו"ד יואב צח וכס. צילום ממאגר ingimage

עורך דין נכי צה"ל: הכירו את עו"ד יואב צח וכס

לפגיעה בריאותית במהלך השירות הצבאי, בין אם פציעה ובין אם מחלה, קיימות השלכות רבות על עתיד הנפגע. כדי שניתן יהיה לקבל את הזכויות בעקבות הפגיעה, מומלץ להיוועץ בעורך דין הבקיא בתחום

פורסם בתאריך: 18.2.20 15:09

"חייל עובר במהלך שירותו פעילויות ואירועים רבים, ולעיתים קשה לשים את האצבע בין אירועים אלו לבין הסיבה שגרמה לנכותו", אומר עו"ד יואב צח וכס, אחד המומחים הוותיקים והמנוסים בישראל בתחום נכי צה"ל. "הידע שצברתי לגבי המחלות והנכויות והמאפיין אותן עצום, ומראש אני יודע מה הדגשים ומה האפיונים שצריכים להימצא בתיאור הגורמים לנכות", ומהי המורכבות הייחודית בשדה המשפטי שבו אנשים מבקשים הכרה כנכי צה"ל.

קרוב ל-43 השנים שבהן עו"ד יואב צח וכס מייצג ומטפל בתביעות של נכי צה"ל, הוא ייצג אלפי נכים, ובמסגרת הייצוג הביא לכך שקצין התגמולים יכיר בנכויות של מי שנפגעו בשרות הצבאי, או במשטרה, והוכיח שהם נכי צה"ל כתוצאה מפעילותם במסגרת השרות הצבאי, המשטרתי ובשרות בתי הסוהר.

לעו"ד יואב צח וכס הישגים רבים בתחום, ביניהם הוכחת נכויות בתחומים האורתופדיים, והמחלות הפנימיות, כמו אפילפסיה, סוכרת, יתר לחץ דם וסכיזופרניה, כך גם מחלות כמו דלקת ענבית, פסוריאזיס ומחלות מעיים למיניהן.
עו"ד יואב צח וכס, בוגר הפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית, הוא מגשר ונוטריון מוסמך העוסק בין היתר בנושא המעבר מתפקיד לתפקיד בצה"ל, וכן מטפל גם בדיני משפחה ומקרקעין.

בתחום נכי צה"ל, עו"ד צח מטפל בכל פגיעה שקיימת לחייל, שוטר או סוהר, במהלך שירותו בצבא, במשטרה או כסוהר בכלא. "מגוון הנכויות עצום ורב. אני לומד מהם המאפיינים של כל מחלה ומחלה, ומרתק אותי להגיע לחקר מחלות שלא נחקרו באופן יסודי. ההתמודדות נגד המומחים של משרד הביטחון מרתקת, כיוון שלתובע אין אותם משאבים רבים שעומדים לרשות משרד הביטחון, ועלי למצוא מומחה ולעתים כשמדובר בנכויות בכמה איברים או מחלות בגוף, יהיה עלי להגיש חוות דעת של כמה מומחים"

מה הוביל אותך לעסוק בתחום זה?

הכול החל בשנת 1975, כשעו"ד יואב צח וכס היה מתמחה בבית משפט מחוזי, של הנשיא אברהם פרידמן ז"ל, השופט זלמן יהודאי ז"ל, והשופט אמנון כרמי. "בתקופה זו, נקראתי לשרות מילואים בפלוגת טנקים בקיבוץ חמדיה, בבקעת בית שאן. במהלך שירותי, התקררתי ולקיתי בדלקת פרקים. טופלתי בבית חולים, ומשם שוחררתי והמשכתי בהתמחותי בפרקליטות מחוז חיפה. פגשתי את עו"ד רפאל חרסונסקי, לימים השופט חרסונסקי, ששאל מדוע אני הולך בצליעה. סיפרתי לו שחליתי בדלקת פרקים כשהייתי במילואים, והוא מיד הציע להגיש תביעה, כך למדתי על בשרי ופרקיי שיש נכות גם ממחלה. הגשתי תביעה להכרה בנכותי, שאושרה בתהליך מהיר. כעבור כ20 שנים, נוצרה לי דלקת ענבית, שבספר על רפואה פנימית קראתי שהיא עלולה להיווצר כתוצאה מדלקת פרקים. תבעתי על נכות מוסבת, והנכות הוכרה. כך למדתי שיש נכויות ולא רק ממלחמות או אימונים".

הסוגיות בהן מטפל עו"ד יואב צח וכס הן הנכויות, נכויות מוסבות, והבחינה של אחוזי הנכות שמגיעים לנכה לפי מבחני הנכות שקבועים בתקנות. "אני עסקתי ועוסק בכל מחלה שניתן להעלות על הדעת או שניתן לקרוא במבחני הנכות".

מהי המורכבות הקיימת בתחום?

"חייל שנפגע בשרות הצבאי, בין אם מדובר בפציעה או במחלה, נמצא בעמדה נחותה כשהוא מגיש את תביעתו לקצין התגמולים. בשל העובדה כי משרד הביטחון אחראי על החייל, כל הבדיקות, ההפניות, הטיפולים וכו' נמצאים בתיקו של החייל, מבלי שהאישורים ניתנים לידיו. לכן כשחייל מגיע למצב של תביעה, עליו להסתמך על זכרונו, ולא על מסמכים ולכן המאבק להוכיח את העובדות קשה ביותר. מאחר שהחייל איננו משרת כשהוא מגיש את התביעה, ומאחר שרק במקרה של חייל בשירות קבע יכול החייל להחזיק במסמכים מתיקו הרפואי, הקשיים של התובע אדירים באין לו גישה אל תיקו הרפואי. לא פעם כשפניתי לבקש מסמכים, קיבלתי תשובה שלא ניתן לאתר אותם, או שקיבלתי כמות מסמכים מצומצמת ביותר. לעיתים, כשהתובעים מגיעים אל ועדות ערעורים בבתי משפט השלום, פתאום מתגלים מאות מסמכים שלא טרחו ולא העבירו אל החיילות והחיילים ועורכי דינם. קושי אחר הוא שדורשים מחייל שמפקד התעלל בו, או מנע ממנו ראיית חובש, להביא כעד את המפקד המתעלל. ברור שקיימת בעייתיות בתצהיר שימסור המפקד אשר לא ישוש לחשוף כי מנע מהחייל בדיקת רופא או התעלל בו. לכן, מצבים אלה מוכרעים רק בחקירה בבית המשפט.

בנוסף לכך, תביעה על נכות בצבא, מתיישנת תוך 3 שנים. לעיתים יש מצבים שעד שהחייל ששירת נפגע מגלה את המחלה, עוברות יותר מ-3 השנים שנדרשות בחוק. מורכבות נוספת היא שלא תמיד מבחינים בהבדלים בין נכות שנגרמת לבין נכות מוסבת, כלומר נכות שנובעת מנכות קיימת בגופו של אדם. הייתי עד למקרים רבים שנכים ערערו שוב ושוב לגבי נכות חדשה שנבעה מנכות קיימת ולא זכו להכרה ואחוזים, כי לא היה מדובר בנכות שהוחמרה".

בשל העובדה כי לעו"ד יואב צח וכס ניסיון עתיר בתחום, הוא זקף לזכותו שורה של הצלחות, ניצחונות והישגים משמעותיים במרוצת השנים: חיילים שחוו דחק נפשי חמור מאוד, והוכרו בכך שלקו בסוכרת בעקבות הסטרס, אפילפסיה שפרצה על רקע חוסר שינה ועבודה מאומצת ביותר במהלך השירות, תנאי שרות מיוחדים של חיילים שהיוו קרקע להתפרצות של סכיזופרניה. "אני רואה בכל מצב שכזה אתגר ומנסה למצוא את התנאים המיוחדים כשחייל או חיילת נפגעים ממחלה פנימית או נפשית, שהם מיוחדים באופן בלעדי למצבו או מצבה של החייל או החיילת וגרמו לכך שהמחלה תפרוץ ותוכר כנכות של החיילים.

בעקבות אלפי המקרים בהם טיפלתי, צברתי ידע עצום, ויש לי יכולת גבוהה להעריך מה הסיכויים להיות מוכר בנסיבות המקרה כנכה צה"ל. עורכי דין רבים פונים אליי כדי להתייעץ, ומקרים רבים של תובעים שהגיעו לשוקת שבורה, בעקבות ניסיונותיהם להשיג הכרה, מגיעים אלי".

פרטי התקשרות
קישור לפייסבוק
קישור לאתר
קישור למייל
כתובות: רחוב הפלי"ם 7, בנין הפניקס, משרד 205, בקרית הממשלה. מול המוסד לביטוח לאומי
נייד: 054-8127007
טלפון במשרד: 04-8622257

עורך הדין יואב וכס. צילום: מיכל אביטל

עורך הדין צח וכס. צילום: מיכל אביטל


כתבה שיווקית


 


האמור בכתבה אינו מהווה משום המלצה או חוות דעת מקצועית והוא אינו מהווה תחליף להתייעצות עם גורם מוסמך בתחום


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר