סגירת גני הילדים והמעונות הפרטיים: מי זכאי להחזר כספי? תמונה ממאגר Ingimage
סגירת גני הילדים והמעונות הפרטיים: מי זכאי להחזר כספי? תמונה ממאגר Ingimage

סגירת גני הילדים והמעונות הפרטיים: מי זכאי להחזר כספי?

השבתת גני הילדים כחלק מתכנית ההגבלות המדינית לבלימת התפשטות נגיף הקורונה, מייצרת שורה של השלכות כלכליות על ההורים. עו"ד הלן דורפמן מסבירה על ההשלכות ומשיבה על סוגיית החזרי התשלום להורים בתקופה בה גני הילדים מושבתים

פורסם בתאריך: 24.3.20 16:09

לפני כשבוע ימים, פירט ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את שורת ההגבלות המעודכנת  המיושמת כחלק מהמאבק לבלימת התפשטות מגפת הקורונה. בין היתר, הכריז ראש הממשלה על סגירת גני הילדים ומעונות היום החל מיום ראשון (15 במרץ) – לרבות גני הילדים הפרטיים.

מגפת הקורונה הינה מגפה עולמית חסרת תקדים ובעלת השלכות רחבות. כך לדוגמא משפיעה על עניין תשלומי ההורים עבור שכר הלימוד בגנים הפרטיים, אשר עלותם הגבוהה משולמת לרוב בהמחאות חודשיות שנמסרות לידי הגן כבר בתחילת השנה.

האם ההורים זכאים להחזר תשלום מגני הילדים אשר סגורים בתקופה זו?

עו"ד הלן דורפמן, שמשרדה מתמחה בין היתר בתחום המשפט האזרחי ובדיני חוזים, מתייחסת למורכבות העניין ואומרת: "לפני הכול, יש לבחון את ההסכם הספציפי של ההורים עם גן הילדים. בהסכמים מסוימים, ישנה התייחסות קונקרטית לתקופות מסוימות של אי מתן שירות או מתן שירות חלקי כתוצאה ממגבלות כאלו ואחרות, כדוגמת מלחמה או כוח עליון.

"במידה ואכן יש סעיף כזה הפוטר את ההורים מחובת תשלום במצב בו נסגר הגן, הרי שבמצב זה ההורים יהיו זכאים לקבל החזר מלא באופן מידי. לא זו בלבד, וגם במצב שבו אומר הסעיף כי גם במצב בו הגן ייסגר לתקופה מסוימת – לא יינתן החזר כספי בגין אותה התקופה. יש לנו את 'חוק החוזים האחידים' אשר עשוי במקרים כאלו להגן עלינו וככל שהחוזה אינו מכיל סעיף שמתייחס למקרה כזה, הרי שהדבר נתון לפרשנות".

מקרה מפורסם משנת 2006, בו גן ילדים פרטי נסגר בתקופת מלחמת לבנון השנייה, הגיע לפתחו של בית משפט השלום בחיפה. מהם פרטי המקרה?

"בתקופת מלחמת לבנון השנייה, בהנחיית פיקוד העורף נסגרו גני הילדים לפרק זמן מסוים. בעקבות כך ביטלו חלק מההורים את ההמחאות שנמסרו לבעלת הגן, אשר הגישה אותם לביצוע באמצעות לשכת ההוצאה לפועל.

"כלל ההורים שכנגדם נפתחו ההליכים הגישו התנגדויות לבית משפט השלום בחיפה, אשר אוחדו לתיק אחד. השופט דאז, אברהם אליקים, קבע בפסק דינו (אשר מנחה כיום את בתי המשפט, אולם אינו מחייב) כי ההסכם שונה באופן כה יסודי בתקופה הרלוונטית, באופן המצדיק לפטור את ההורים מתשלום שכר הלימוד, בגין אותה התקופה: 'מתקשר, העומד על ביצוע דווקני של החוזה, על אף השינוי המהותי שחל בו בשל נסיבות חיצוניות – מתקשר כזה אינו נוהג בתום לב. נמצא, כי המוסד של סיכול הוא גם ביטוי לעקרון תום הלב בחוזים'.

"כמו כן קבע בית המשפט כי סעיף המחייב בתשלום שכר הלימוד גם במקרים בהם נסגר הגן מחמת 'כוח עליון', מהווה תנאי גורף ומקפח".

אז מה עושים?

"ראוי ורצוי לפנות להנהלת המוסד החינוכי בבקשה לקבל חזרה לידיכם את ההמחאות בגין התקופה הרלוונטית. במידה והם מסרבים, ניתן לפנות לעורך דין ולהיוועץ עמו להמשך התהליך".

 

הלן דורפמן ושות', משרד עורכי דין וגישור

כתובת המשרד: שדרות הפלי"ם 2, בניין אשל, חיפה

קישור לעמוד הפייסבוק

טלפון: 04-9834422, 052-5554546

עו"ד הלן דורפמן. צילום: דורון גולן

עו"ד הלן דורפמן. צילום: דורון גולן

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אמא מודאגת

    מאוד מעניין ורלוונטי. תודה רבה. הייתי שמחה מאוד אם זה היה כתוב בצורה פחות משפטית, ויותר פשוטה, על מנת שכולנו נבין את התוכן בצורה הטובה ביותר.

  2. רחל

    שלום. תודה על המידע.
    האם הוא תכף גם לגנים לגילאים בין 4 ל 6? תודה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר