עבודה בימי הקורונה: שאלות ותשובות שיעשו לכם סדר בבלאגן. תמונה ממאגר Ingimage
עבודה בימי הקורונה: שאלות ותשובות שיעשו לכם סדר בבלאגן. תמונה ממאגר Ingimage

עבודה בימי הקורונה: שאלות ותשובות שיעשו לכם סדר בבלאגן

מי צריך לצאת לעבוד בעידן קורונה ובאילו תנאים? בעקבות ההנחיות המתעדכנות לגבי יציאה מהבית לצורך עבודה, חשוב שתהיו מודעים לזכויות ולחובות שלכם בתחום דיני עבודה בעידן הקורונה. בכתבה הבאה עורך הדין יעקב שניטמן, המתמחה בדיני עבודה, יספק תשובות לשאלות הרלוונטיות בצל משבר הקורונה שפוקד אותנו בימים אלו בדגש על זכויות שכירים ומעסיקים בעידן זה

פורסם בתאריך: 25.3.20 12:57

מי צריך לצאת לעבודה בזמן הקורונה?

"קודם כל יש להפריד בין שלוש קבוצות של מעסיקים:

קבוצה ראשונה: מעסיקים שעליהם יש צו משרד הבריאות לסגור עסקים בזמן הקורונה כגון: קניונים, מקומות בילוי, מסעדות, מכוני כושר וחוגים – התשובה היא חד משמעית: לא יוצאים לעבודה.

קבוצה שנייה: מעסיקים קטנים וגדולים שונים. ניתן לצאת לעבודה רק בהתקיים כל תנאים הבאים:

  1. עובד לא נמצא בבידוד למי שחזר מחו"ל ולא עברו 14 ימים.
  2. עובד לא נמצא בגילאי סיכון ולא סובל מבעיות כרוניות קשות ובעיות רפואיות הקשורות לנשימה וריאות כגון: אסטמה, קשיי נשימה, בעיות לב, בעיות ראות וכו' (במידה וכן, יש להימנע ככל הניתן ולא לצאת לעבודה).
  3. במקום העבודה מקפידים על כל הוראות הבטיחות והמניעה על פי הנחיות שפורסמו על ידי משרד הבריאות והממשלה ובמיוחד:
    1. איסור התקהלות, אלא עד 10 אנשים לכל היותר.
    2. שמירת מרחק של 2 מטרים בין עובד לעובד ובין עובד ללקוח או ספק.
    3. במקומות עבודה מעל 10 עובדים, לא יותר מאשר 30% מסך העובדים.

קבוצה שלישית: מפעלים המוגדרים "כמשק לשעת חירום" במשק חירום כגון: בתי חולים, בתי מרקחת, משטרה, כבאות, חשמל ומפעלים חיוניים אחרים. על העובדים להמשיך ולעבוד כרגיל כמובן תוך הקפדה על הוראות משרד הבריאות ובהתאם לנסיבות העניין".

*בכל אופן, חשוב להתייעץ עם עורך דין לדיני עבודה בשאלות בתחום יחסי עובד מעביד*

 

דיני עבודה בעידן הקורונה: האם המעסיק יכול לחייב עובד להגיע לעבודה בימי הקורונה?

"תלוי ואין תשובה חד משמעית. יש דעות שונות לעורכי דין בתחום דיני העבודה. מחד גיסא, אם המעסיק לא הוציא עובד לחל"ת בעקבות משבר הקורונה מעל 30 יום על חשבון המוסד לביטוח הלאומי, העובד חייב להמשיך להתייצב לעבודה באופן רגיל. כמובן, אם העובד לא נמצא בגילאי סיכון בעקבות מגפת הקורונה והמעסיק מקפיד על כל הוראות משרד הבריאות והנחיות הממשלה.

"מאידך, קיימות הנחיות והוראות של משרד הבריאות והממשלה שלא לצאת מהבית בעקבות מגפת הקורונה, אלא לפי הצורך. מדובר בתחום אפור, ולכן קיימת אי ודאות מסוימת בימי העבודה בזמן הקורונה. על כן, דרך המלך היא להגיע להסכמות והבנות עם המעסיקים וחשוב לשאול עורך דין לדיני עבודה. ככל שיש לעובדים ימי מחלה וימי חופשה לא מנוצלים, על עובדים לבקש ולנצל אותם ולקבל שכר בהתאם. בעידן הקורונה, צריך לשמור על כללי עבודה תקינים ולא פחות חשוב לשמור על יחסי עבודה הוגנים, תוך הבנה הדדית וסובלנות, כל שכן דיני העבודה בעת משבר זה משתנים מעת לעת ומתאימים את עצמם לרוח התקופה. לכן חשוב ואף הכרחי להיוועץ בעורך דין שמתמחה בדיני עבודה.

"בעניין חופשה, יש לפנות למעסיק ולבקש לנצל ימי חופשה הצבורים לזכותו של העובד בתלוש השכר גם בעידן ימי הקורונה ועל המעסיק לאשר את אותם הימים. כמובן שאישור ימי חופשה הוא על פי הסכמת המעסיק ולכן, על המעסיקים להבין את צו השעה, לגלות גמישות ולהתחשב במצב ולאשר ימי חופשה לעובד.

"לגבי ניצול ימי מחלה אין צורך ברשות המעסיק. יש לפנות לרופא המשפחה באופן מקוון ככל הניתן ולבקש אישורי מחלה ואז לבקש מהמעסיק לשלם ימים אלו".

"יובהר, כי גם בעידן זה יש לשמור על כללי עבודה תקינים. למשל, כאשר לא קיימת כל מגבלה להגיע פיזית לעבודה או לחילופין, לעבוד מהבית כאשר כל תנאים מתקיימים מצד המעסיק, על העובד לקיים הוראות המעסיק ולבצע את העבודה כנדרש.

"אי ביצוע עבודה על ידי העובד, במיוחד בזמן ימי הקורונה, יכולה להתפרש כהפרת משמעת חמורה והמעסיק רשאי לפטר עובד ולשלול ממנו לקבל פיצויי פיטורים ודמי הודעה מוקדמת כחוק. מדובר בזכות בסיסית של המעסיק הנמנית בין זכויות המעסיק בחוק. במקרה כזה, המעסיק מתחייב להזמין עובד לשימוע. לאור המצב המיוחד, אם אין אפשרות לערוך שימוע במקום פיזי, בלית ברירה ניתן לערוך שימוע באופן דיגיטלי דרך ווטסאפ, סקייפ ו/או זום. רצוי מאוד לתעד שיחה זו, שכן דיני העבודה בתקופת הקורונה משתנים בהתאם לרוח התקופה ושמירה על הבטיחות. גם במצב זה, חשוב מאוד להקפיד ולשמור על תנאי עבודה תקינים".

האם המעסיק יכול להקטין משרה או לצמצם בשעות עבודה בשל הקורונה?

"כן, על פי ההנחיות החדשות של משרד הבריאות והממשלה מיום 16/03/2020 על המעסיקים לצמצם בכוח אדם ובעובדים בשיעור של כ- 70% כדי למנוע התפשטות המגפה. בכל אופן, צמצום בשעות העבודה או בהקטנת המשרה של עובד יבוצע בהסכמת העובד בלבד עקב הקורונה. עם זאת, אסור לפגוע במשרה של אישה בהריון, בתקופה שלפני ואחרי לידה וכו'.

"אני מציע לערוך מכתב הסכמה עליו יחתמו גם העובד וגם המעסיק בעניין צמצום בשעות ובימי עבודה. על פי חוק הודעה לעובד (תנאי עבודה), התשס"ב-2002 מחייב מעסיק גם למסור לעובד הודעה על תנאי העסקה החדשים אם חל שינוי בתנאי העסקה ואכן, הוא חל במיוחד בזמן הקורונה וחוקי מגן בעידן זה לא משתנים.

"ככל שבחר העובד שלא להסכים לתנאי העבודה החדשים ולצמצום שעות עבודה או צמצום ימי עבודה בימי הקורונה, הדבר יתפרש כהרעה מוחשית בתנאי העסקה וזכותו של העובד להתפטר בדין מפוטר ולקבל פיצויי פיטורים. בהקשר זה, חשוב לציין כי על פי חוקי מגן בעבודה, הוצאה לחל"ת בזמן הקורונה או צמצום בשעות או בימי עבודה מהווה הרעה מוחשית בתנאי העסקה. במקרים אלו זכותו של העובד להודיע על התפטרותו מהעבודה ולקבל פיצויי פיטורים על פי החוק בדיני עבודה. כמובן, שבמקרה זה על עובד למסור למעסיק הודעה מוקדמת מראש בהתאם לוותק צבור במקום העבודה.

"יחד עם זאת, אין המעסיק אשם לאור משבר הקורונה בישראל ויש לקחת בחשבון כי במידה והעובד יבחר להתפטר בצל משבר הקורונה ולדרוש את כל הפיצויים, לא בהכרח יהיה זכאי לתשלום מלוא פיצויי פיטורים על פי החוק, אלא רק לכספי הפיצויים שצבורים בקופת הפנסיה ו/או ביטוח המנהלים וככל שהמעסיק הפריש לשם כספי פיצויים בעבור העובד. חשוב לציין כי אין תשובה חד משמעית בעניין זה, והכל תלוי בנסיבות העניין. עורכי דין לדיני עבודה חלוקים בסוגיה זו.

"העצה שלי היא לבוא אחד לטובת השני. ככל שהמעסיק לא יכול לשלוח עובד לחל"ת לתקופה של מעל 30 יום ומעוניין בצמצום בשעות או בימי עבודה, צריך להתחשב בעניין ולהגיע להסכמות. כמו כן, היה ומעסיק לא בטוח לכמה ימים יצטרך עובד, עדיף לשלוח אותו עכשיו לחל"ת בזמן הקורונה".

בכל מקרה, מומלץ לפנות לעורך דין לענייני עבודה בחיפה. עורך דין המתמחה בדיני עבודה ינסה לעזור לצדדים להגיע להסכמות ולפטור מחלוקות במיוחד בימי הקורונה, וינסה לשמור הן על זכויות השכיר והן על זכויות המעסיק בימים אלו.

האם ניתן להוציא עובד שנמצא בבידוד לחל"ת בימי הקורונה?

"לא. על המעסיק לתת לעובד אפשרות לסיים תקופת בידוד של 14 ימים ורק לאחר מכן לשלוח אותו לחל"ת. צריך לתת לעובד להשלים 14 ימים ולשלם לו ימי מחלה מתוך צבירת ימי מחלה. אחרת, הוצאה לחל"ת בזמן חופשת מחלה כאשר עובד נמצא בבידוד מהווה פיטורים אסורים, מאחר והוצאה לחל"ת מהווה בפני עצמה שינוי בתנאי העסקה. לכן אין להוציא עובדים לחל"ת בזמן הקורונה כאשר הם נמצאים בתקופת הבידוד".

כל ההערות וההנחיות שפורסמו בכתבה זו תקפות ליום הוצאת מאמר זה. בכל אופן, יש להתעדכן מעת לעת ולהישמע להנחיות משרד הבריאות והממשלה.

כותב המאמר הוא יעקב שניטמן – עורך דין לענייני עבודה בעל משרד עורכי דין לדיני עבודה בחיפה והקריות.

עו"ד יעקב שניטמן המתמחה בתחום יחסי עובד מעביד מזמין אתכם לשלוח לו שאלות בתחום דיני עבודה באמצעות הווטסאפ 058-7679201, בפייסבוק או בעמוד הגוגל 

קישור לאתר

המשרד של עו"ד שניטמן יושב בכתובת: בניין אסטרא, טשרניחובסקי 35, חיפה

יעקב שניטמן. תמונה באדיבות הלקוח

יעקב שניטמן. תמונה באדיבות הלקוח


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. דניאל קאהן

    אני מטפל בכיר בקשישים שהמטפל בקשישים בבית החברה שאני מועסק בה לא מספקת תחבורה ואני נאלץ ברוב המחקרים ללכת ברגל לבית המטופל גם אגד מקשה כבעל רשיון לעובד חיוני אני אמור לעלות על האוטובוס בפועל אגד מאשר רק 20 נוסעים ואני כעובד חיוני נישאר ללא תחבורה.האים זה צודק לעבוד בתנאים שכאלו?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר