עיכוב במסירת דירה: האם נגיף הקורונה מהווה כוח עליון המצדיק עיכוב מצד הקבלן? תמונה ממאגר Ingimage
עיכוב במסירת דירה: האם נגיף הקורונה מהווה כוח עליון המצדיק עיכוב מצד הקבלן? תמונה ממאגר Ingimage

עיכוב במסירת דירה: האם נגיף הקורונה מהווה כוח עליון המצדיק עיכוב מצד הקבלן?

משבר הקורונה הינו בעל השפעות רחבות היקף במגוון תחומים והיבטים, לרבות בתחום הנדל"ן. על רקע האמור עולה השאלה האם משבר הקורונה עונה על הגדרת "כוח עליון" באופן המצדיק עיכוב במסירת דירות חדשות ללא תשלום פיצויים. עורכת הדין הלן דורפמן העוסקת בדיני מקרקעין וחוזים, מסבירה את הסוגייה

פורסם בתאריך: 8.6.20 10:58

וירוס הקורונה שהכה במדינת ישראל בחודשים האחרונים יצר טלטלה אדירה במשק והשפיע כמעט על כל תחום. גם בענף הבנייה שהוכר כ'חיוני' והותר לו להמשיך ולפעול כסדרו, נוצרו עיכובים שונים בחלק מהמקרים בבנייה במהלך התקופה. לדוגמה, כתוצאה מחסימת כניסתם של פועלים לאתרי הבנייה, הוקפאה הפעילות של וועדות התכנון והבנייה ונוצר מחסור בציוד ובחומרים הדרושים לביצוע הבנייה (שרבים מהם מגיעים מסין ומאירופה).

על רקע זה ניתן לצפות עיכובים במסירת דירות חדשות, ועל כן עולה השאלה האם עיכוב שכזה אכן יוכר כ"כוח עליון" באופן אשר יפטור את הקבלנים מתשלום פיצויים בגין האיחור במסירה.

"על פי הודעת סגן החשב הכללי באוצר, גבי שוחט, כפי שפורסמה ב 31 במרץ 2020 בעיתונות, 'בשלב זה לא תוכר התפרצות מגפת הקורונה בישראל כ'כוח עליון' שמכוחו יתאפשר לקבלנים לאחר בפעולות אותן התחייבו לבצע. מאחר שההגבלות שהטילה הממשלה בתקופת הקורונה לא חלו על ענף הנדל"ן והוא נחשב כ'עסק חיוני' המורשה להמשיך לפעול כרגיל, הרי שהעיכובים במסירות הדירות לא יוכרו באופן אוטומטי כנובעים מכוח עליון", אומרת עו"ד הלן דורפמן, שמשרדה עוסק בין היתר בדיני חוזים ומקרקעין, "עם זאת, גם סגן החשב וגם משרד האוצר הסתייגו ואמרו, כי במידה והעיכובים במסירת הדירות הן תוצאה של המגבלות במשק, הדברים ייבחנו בהתאם".

מה קובע חוק המכר בעניין איחור במסירת דירה?

"סעיף 5א לחוק המכר קובע כי רוכש דירה זכאי לפיצוי (ללא הוכחת נזק), במידה שהמוכר לא העמיד לרשותו את הנכס בתוך 60 ימים מהמועד הקבוע למסירה בחוזה הרכישה. הפיצוי הינו בגין 'כל חודש או חלק ממנו' בסכומים אשר הינם בהתאם להוראות החוק או להסכמת הצדדים. הפיצוי משולם מהמועד החוזי עליו הסכימו הצדדים ועד למועד מסירת הדירה לידי הקונה.

"ראוי לציין בהקשר זה כי סעיף 5 א (ג) המהווה חריג לעניין הפיצויים קובע כי הצדדים יכולים להסכים לכך שבמקרה בו האיחור נובע מ 'כוח עליון', כלומר, 'מנסיבות שאינן בשליטת המוכר ושהסיכון להתרחשותן ולתוצאותיהן אינן מוטלים עליו' – יהא פטור המוכר מתשלום הפיצויים".

אז מה עושים?

"ראשית, כמו בכל מקרה, יש לבחון את הוראות ההסכם הספציפי בו התקשרתם ולבדוק האם הוא אכן מכיל התייחסות לחריג "כוח עליון". יצוין כי הסעיף אכן מצוי במרבית ההסכמים, אבל גם אם אכן כולל ההסכם את הסעיף, הרי שיהא על המוכר להוכיח כי האיחור נבע מנסיבות שלא היו בשליטתו, כלומר להוכיח את הקשר שבין הנסיבות לבין האיחור, לדוגמא כי המוכר לא יכל להתקדם בביצוע הבנייה מחמת עיכובים באספקה של חומרים וכיוצ"ב.

"יש להניח כי בתי המשפט ידרשו לנושא פעמים רבות בשנים הקרובות, כיוון שמשבר הקורונה הינו אירוע חסר תקדים אשר השפעותיו הכלכליות הינן רחבות היקף ומרביתן ככל לא ידועות לנו בשלב זה ולא ניתן לצפותן מראש.

"אין לראות באמור לעיל, כחוות דעת או ייעוץ משפטי שעה שהמדובר בנושא מורכב, המצריך בדיקה מעמיקה של הנסיבות העובדתיות והמשפטיות בכל מקרה ומקרה, באמצעות עורך דין המתמחה בתחום המקרקעין".

 

הלן דורפמן ושות', משרד עורכי דין וגישור

כתובת המשרד: שדרות הפלי"ם 2, בניין אשל, חיפה

מעבר לעמוד הפייסבוק

טלפון: 04-9834422 / 052-5554546

עו"ד הלן דורפמן. צילום: דורון גולן

עו"ד הלן דורפמן. צילום: דורון גולן

לוגו עו"ד הלן דורפמן. לוגו באדיבות הלקוחה

לוגו עו"ד הלן דורפמן. לוגו באדיבות הלקוחה


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר