עו"ד סאלי חליפה (צילום: חברת Q Elite Beauty)
עו"ד סאלי חליפה (צילום: חברת Q Elite Beauty)

מהשלכות הקורונה: "עלייה דרסטית בכמות הבקשות לחדלות פירעון"

עו"ד סאלי חליפה, בעלים ושותפה במשרד עורכי הדין גולד חליפה: "חשוב להבין כי לרוב מדובר באנשים עם משפחות וילדים כאשר המצב הכלכלי משפיע בעקיפין על המצב המשפחתי וכידוע משבר כלכלי עלול לפגוע בשלום בית

פורסם בתאריך: 5.4.21 13:06

"עסקים רבים קורסים תחת הלחץ הכלכלי. מדובר באנשים עם משפחות שלא מצליחים להתקיים בכבוד ולסיים את החודש, ואינם רואים לנגד עיניהם את הפתרון המיוחל לצאת מהמשבר הכלכלי אליו נקלעו. המערכת הבנקאית לוחצת, הנושים והעובדים עומדים בפתח דורשים את כספם. לעיתים, פנייה להליך חדלות פירעון הוא פתרון יעיל עבורם", מציינת עו"ד סאלי חליפה בעלים ושותפה במשרד עורכי הדין גולד חליפה, העוסק בתחום חדלות פירעון, הוצאה לפועל, מעמד אישי, דיני חוזים וליטיגציה אזרחית.

עו"ד חליפה, מייצגת חייבים ונושים בתחום חדלות פירעון והוצאה לפועל. "המשרד חותר למצוינות, אינו מתפשר, עושה את המקסימום לצורך קבלת תוצאות לשביעות רצון לקוחות המשרד, לווי מקצועי ויחס אישי. "רבים נוטים לחשוב כי תחום חדלות הפירעון הינו תחום אפור ויבש, אך למעשה מדובר בתחום מאוד משפטי ומהותי" מציינת עו"ד חליפה.

עו"ד סאלי חליפה התמחתה בפרקליטות תל אביב-אזרחי במחלקה הפיסקאלית (מיסים) ובמחלקה המסחרית, טיפלה במגוון רחב של תיקים בתחום האזרחי. מיד אחרי ההסמכה התחילה לעבוד במשרד  העוסק בתחום חדלות פירעון והוצאה לפועל, ולאחר מספר שנים עברה לעבוד במשרדי בעלי תפקיד ומנהלים מיוחדים (באי כוח של הכונס הרשמי), שם התנסתה בתחום לעומק וקיבלה פרספקטיבה רחבה ומבט מאקרו על כל ההליך המשפטי בתחום.

לפני כשלוש יצאה עו"ד חליפה לדרך עצמאית והקימה את המשרד יחד עם עו"ד שירן גולד, העוסק גם כן בתחום חדלות פירעון ומעמד אישי, עם ניסיון של 20 שנה בתחום הבנקאות וליטיגציה אזרחית. יחד, הציבו השניים כמטרה וחרטו על דגלם לשרת ולייצג באופן אישי, אמין ומקצועי ללא הבדל דת, גזע ומין ולהעניק ייצוג הולם במטרה לאפשר ללקוחותיהם שקט נפשי וחזרה מהירה ובטוחה למסלול חיים נורמטיבי.

המשרד, עשה קפיצה משמעותית בשנה האחרונה, נפתחו 2 סניפים נוספים, ומתקבלים פידבקים חיוביים מטעם לקוחות המשרד, המשרד מונה שלושה סניפים בצפון הארץ: בחיפה, פורידיס ובקריית שמונה, ומעניק שירות בשפות שונות למגוון רחב של לקוחות פרטיים, ותאגידים.

לעצור את התדרדרות הכלכלית ולפתוח דף חדש בחיים

"המונח "פשיטת רגל" השתנה לאחרונה לאור כניסת החוק החדש, חדלות פירעון ושיקום כלכלי תשע"ח-2018, אשר נכנס לתוקף בפועל מחודש ספטמבר 2019. החוק הוסיף המון שינויים בתחום ותיקונים, וזאת בין היתר על מנת לשפר את התדמית והסטיגמה השלילית שנתפסה על ידי הציבור הרחב שפונה להליך מסוג זה, וזאת במטרה להעניק להם הזדמנות לשקם את חייהם הכלכליים ולהיחלץ מהמשבר הכלכלי. במסגרת החוק החדש יש חידושים מאוד מעניינים המעניקים משקל על פרטיותו של מגיש הבקשה. אם קודם לכן ניהול התיק היה חשוף לעיניי הציבור, כיום, במסגרת הבקשה ניתן לדרוש כי מידע מסוים יהיה מוסתר מהנושים ומכוח צנעת הפרט, על אף שההליך פתוח לעיני הציבור באופן כללי. בנוסף, ההליך הוקצב לתקופת זמן בין 4-4.5 שנים ולעיתים גם פרק זמן קצר מזה, בו היחיד יוכל לקבל הפטר מחובותיו, לא כולל מקרים מיוחדים של מחדלים בהליך או חוסר תום לב שמאריך את ההליך או גורם לסנקציות אחרות, ועוד שינויים המטיבים עם החייבים" מציינת עו"ד חליפה.

 את יכולה לתת דוגמא לתיק שהמשרד ייצג?

"אני אתן דוגמה מהצד של נושים, מסיבה מאוד פשוטה, להעלות מודעות ביחס לצד של נושה ומעמדו בהליך חדלות פירעון. לעיתים לצופה מהצד נראה כי הליך חדלות פירעון מסקל את הגבייה ומימוש פסק הדין ביחס לנושים אשר נחשבים לכאורה לצד הפחות אופטימי בהליך החדלות פירעון, סבורים כי עצם פתיחת ההליך וקבלתו מלמד כי יכולת הגבייה נמוכה מאוד.

"אולם קיימים מקרים בהם עצם הפנייה להליך חדלות הפירעון ישרת היטב את הנושים, עובדה כי על פי חוק, לנושה קיימת אפשרות להגיש בעצמו בקשה לחדלות פירעון נגד חייב שמשתמט מתשלום החוב. לדוגמא, פנתה למשרד לקוחה שעמדה להינשא. תקופה קצרה לפני החתונה, הארוס ביטל את החתונה, התחתן עם אחרת והגיש בקשה להליך של פשיטת רגל (לפי הפקודה) על מנת להתחמק מתשלום החוב לטובת הלקוחה שלי, המדובר בנושה עיקרית בתיק עם סכום גבוה יחסית, מכוח תיק נזיקי בגין הפרת הבטחת נישואין בין היתר ועילות נוספות, יצוין כי לא ניתן פסק דין אפילו בהליך האזרחי. הוגשה תביעת חוב במסגרת הליך פשיטת הרגל, במסגרת ההליך הלקוחה זכתה לקבל סכום מכובד שלא הייתה מצליחה לקבל במסגרת תביעה אזרחית רגילה, הישג משמעותי לנושה בהליך פשיטת רגל. לאחר עבודה קשה של כשנתיים, ניתנה החלטה משפטית עמוקה ומהותית, במסגרתה הוכרעה תביעת החוב והנושה זכתה לקבל דיבידנד גבוה יחסית, על אף שלא התקבל פס"ד בתיק האזרחי, מראה כי לעו"ד יש כוח עצום אשר עשוי להשפיע על גורל הציבור הרחב, על אף היותו הצד החלש יותר לכאורה בהליך.

מתי נכון להגיש בקשה לחדלות פירעון?

"סעיף 2 לחוק מסדיר סוגיה זו, לפיה, חדלות פירעון הוא מצב כלכלי שבו חייב אינו יכול לשלם את חובותיו במועדם, בין אם מועד פירעונם הגיע ובין אם לאו, או שהתחייבויות, לרבות התחייבויות עתידיות ומותנות שלו, עולות על שווי נכסיו.

"אנשים נוטים לחשוב כי פנייה להליך חדלות פירעון, רק כאשר נפתחים תיקים בהוצאה לפועל וזאת תפיסה לא נכונה. כשחייב נקלע למצב שאינו מצליח לעמוד בהתחייבויותיו החודשיות וסך ההוצאות גדולות יותר מההכנסות ואינו מצליח לשלם אותם התחייבויות במועדם ולהתקיים בכבוד, בכפוף לתנאים  שבחוק, בקשה כזו תתאים ועשויה לעזור לחייבים לשקם את חייהם ולהתחיל מחדש, חלום של כל אזרח שמסובך כלכלית. במסגרת החוק החדש החייב נדרש בחלק מהמקרים, לעבור השתלמות לשיקום כלכלי, במסגרת ההליך כתנאי לקבלת ההפטר חלוט. ההליך מתאים לאנשים שלא מצליחים לעמוד בהתחייבות, לכלכל את בני משפחתם ולהתקיים בכבוד (בכפוף לבדיקות אישיות). בקשת חדלות פירעון עשויה להיות יעילה לא רק לחייבים, אלא גם לנושים. בנוסף, קיימת בקרה ופיקוח על החייבים, ובסוף ההליך מחלקים את הכספים שנצברו בקופת הנשייה לנושים באופן שווה (פרט לחובות בדין קדימה אשר מקבלים תיעדוף). לסיכום, כל מקרה נבדק לגופו ולא לכל חייב ההליך מתאים. לדוגמא אם לחייבים קיימים נכסים, כגון בית מגרש או רכב יוקרתי, ואותו חייב אינו מעוניין לוותר עליו מסיבות אישיות, במקרה כזה לא נמליץ על הגשת בקשה כזו. הגשת בקשה לחדלות פירעון כפופה לבדיקות מעמיקות ומשפטיות, לפעמים צד ג' עלול להיפגע, אז בודקים את מלוא ההשלכות ורק אז ניתן יהיה להנחות את הלקוח מה המסלול הטוב ביותר עבורו".

האם התקופה הנוכחית השפיעה על כמות הפונים להליך?

"כמובן, בתקופה בה אי הוודאות הכלכלית עלתה, יש לא מעט אנשים שפוטרו ממקומות עבודה, עסקים שקורסים, אולמות אירועים, מסעדות, קליניקות ועוד. אנו רואים עלייה דרסטית בפנייה להליך חדלות פירעון, הרבה מעבר לציפיות. חשוב להבין כי לרוב מדובר באנשים עם משפחות וילדים כאשר המצב הכלכלי משפיע בעקיפין על המצב המשפחתי וכידוע משבר כלכלי עלול לפגוע בשלום בית, משפחות מתפרקות בזמן המשבר. כמו כן, תחום חדלות הפירעון נוגע בכל התחומים גם בתחום מעמד אישי, לדוגמא, יש השלכות על תשלום מזונות לקטינים, קציבת מזונות ועל הפטר מחובות מזונות עבר. לעיתים וכפי שציינתי הליך חדלות פירעון מהווה פתרון טוב ויעיל ביחס לחייבים. משבר הקורונה השפיע על המשק באופן כללי בצורה דרסטית, ועל מעמד השכירים והעצמאיים, הנזק הוא עצום, וזו רק ההתחלה לצערי".

ולסיום?

"כמשרד שעוסק בתחום חדלות הפירעון וההוצאה לפועל אנחנו רואים מדי יום מגוון רחב של משפחות שעוברים משבר כלכלי ואישי, אנו מנחים כיצד לפעול מבחינה משפטית, הן בהיבט המקצועי והן בהיבט האישי. אנשים שמחליטים לגשת להליך צריכים יד מכוונת, סבלנות ואורך רוח, אנו פועלים ברגישות מרבית כלפי כל אחד ואחת וזאת על מנת לתת שירות מקצועי, שדוגל למתן פתרון ארוך טווח ולא רק רגעי, תוך כדי חתירה למצוינות ומקצועיות".

טלפון: 04-883-1770 | למעבר לדף הפייסבוק – עוה"ד גולד חליפה >>> 


* כל האמור בלשון זכר משמעו גם בלשון נקבה | אין האמור בכתבה זו מהווה ייעוץ וכל מקרה נבדק לגופו


 


תוכן שיווקי


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר