שירי ויצנר (צילום: גלית רוזן)
שירי ויצנר (צילום: גלית רוזן)

איפה הייתם כשחיפה התפוצצה

המגמות הגלובליות לא פסחו על חיפה, ועסקים הבינו את כוחן העצום של הרשתות החברתיות. שירי ויצנר מספרת על בעלת עסק שהזניחה במשך חודשיים את הפייסבוק וחוותה ירידה דרסטית במכירות

פורסם בתאריך: 30.12.21 21:22

לפני כמה שנים מצאתי את עצמי חוזרת ומתנצלת על כך שאני שולחת אנשים לאינסטגרם, כי אין לי כרטיסי ביקור. היום השאלה "יש לך כרטיס?" התחלפה ב"איך למצוא אותך באינסטגרם?", וברור לגמרי, לפחות במדד כרטיסי הביקור, שהמהפכה כמעט הושלמה.

בעולם האלגוריתמי של מדיה חברתית, טיימינג הוא באמת הכל, וחיפה התפוצצה באינסטגרם בדיוק בזמן שבו כללי המשחק השתנו דרמטית. האסתטיקה החדשה של הרשתות החברתיות, זו שהתפרצה לחיינו עם הקורונה, מנסה לאזן את הפלסטיות, הניקיון והשלמות המזויפת של העשור האחרון. כך הפכה 2021 לשנה שבה יוצרי תוכן, חובבי טיולים וצילום ומטיסי רחפנים גילו את חיפה. הם מצאו בחיפה את כל מה שצריך כדי לייצר תוכן טוב לרשתות חברתיות בישראל: אותנטיות, אקלקטיות, נופים מרהיבים, מראות של חו"ל ופלטת צבעים אינסטגרמית של כחול, ירוק ואבן. במילים אחרות, נווה צדק זה כל כך 2017, תנו לנו עוד מהקירות המתקלפים של שוק תלפיות.

גם בעלי העסקים המקומיים הבינו – יש שיגידו באיחור אופנתי אם כי מוטב מאוחר מאשר לעולם לא – את הכוח של אינסטגרם. הפלטפורמה, שעד לא מזמן הייתה המקום של הצעירים, פינתה את מקומה לטיקטוק, וצירפה אליה משתמשים בוגרים יותר – קהל צרכני חשוב לעסק מקומי. בשנה החולפת עסקים חיפאים עסוקים ביצירת תוכן לאינסטגרם, לומדים, מתייעצים ושוכרים מנהלי עמודים מקצועיים. המגמות הגלובליות לא פסחו על חיפה, והחשבונות החיפאים המובילים באינסטגרם שייכים לא רק לאושיות מקומיות אלא גם למסעדות, ברים, בתי קפה ואטרקציות תיירות. גם בחיפה מסעדנים החלו ליצור מנות פוטוגניות, קונדיטורים מפתחים מאפים מושחתים וחנויות מעוצבות כדי להיראות טוב בסטורי.

 

אבל לא על האינסטגרם לבדו, או כמו שילדיי אומרים לי: "יש עוד דברים בחיים חוץ מאינסטגרם". הם צודקים, יש את פייסבוק. לא מזמן סיפרה לי בעלת עסק מקומי מה קרה כשבמשך חודשיים היא הזניחה את פייסבוק. אפילו היא לא האמינה שתחווה ירידה של מאות אחוזים במכירות בזמן כל כך קצר. השילוב של קבוצות וקהילות, ארכיטקטורה שמבוססת על קשרים חברתיים אישיים והאלגוריתם של פייסבוק, שמעדיף לקדם תוכן של "משפחה וחברים", יצרו עבור פייסבוק רגישות גאוגרפית שאין לה תחליף. כך גם בחיפה – ואולי אפילו בעיקר בחיפה – שלמרות גודלה היא עדיין עיר של תקשורת פה לאוזן ורכילות מקומית. על רקע של הגבלות הקורונה, סגרים וסגירת השמיים, כוחן של קהילות הפייסבוק המקומיות גדל מאוד – במיוחד קהילות האוכל, קהילות הנשים והקהילות הפוליטיות. מסרטוני חזירי בר (חומר נפץ ויראלי יותר מאומיקרון) ועד "איפה אפשר למצוא ג'חנון בשבת" ו"מה כדאי לעשות עם הילדים בחופש, במדעטק כבר היינו" – קהילות הפייסבוק המקומיות היו המקום הכי חם לצאת אליו בחיפה של 2021.

אי אפשר לסיים סיכום שנה כזה בלי להזכיר את טיקטוק, הפלטפורמה שבה מבלים רוב הילדים של כולנו. דור הטיקטוק החיפאי הוכיח שאפשר לסמוך גם עליו, וסרטוני הריקודים ברחובות ובמדרגות של הנוער המקומי שרפו את הרשת ב-2021. לפי איך שהעניינים מתנהלים, יש למה לצפות בשנה הבאה גם שם. יאללה, הלכתי לפתוח לי טיקטוק. שנה טובה!


  • שירי ויצנר היא משפיענית רשת ובעלת הבלוג ועמוד האינסטגרם hey.fa.it

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר