תבור להט (צילום: מאיה אפרים)
תבור להט (צילום: מאיה אפרים)

גאים? לא ממש

מחקרים בינלאומיים שעוסקים בהתפתחות ערים מראים קשר ישיר בין הפיתוח הכלכלי העירוני והצלחת העיר לבין קהילה גאה מקומית מפותחת. בחיפה, אומר תבור להט, אין לא את זה ולא את זה

פורסם בתאריך: 30.12.21 21:29

על הנייר נראה שהכל כביכול טוב. חיפה בירת הצפון הלהט"בית: יש כאן את "בית הקהילות" (המרכז הגאה בעיר), יש מצעד גאווה, תמיכה של תושבים רבים, פעילות "חוש"ן" בבתי ספר ופעילות מכובדת של "איגי". אך כשצוללים עוד טיפה, מגלים קהילה שעדיין לא מספיק בטוחה בעצמה ועיר שלא גאה בקהילת הלהט"ב שלה, כפי שהיינו מצפים לראות בעיר מודרנית וליברלית.

בזמן שבערים רבות במרכז הארץ צומחת פעילות להט"בית מרגשת של משפחות וצעירים, בתמיכה נלהבת של ראשי הערים שרק מחפשים איך לקדם את הקהילה בעירם, בחיפה כהומו או לסבית שגדלו פה, הרצון האוטומטי הוא "לברוח" למרכז.

חיפה כמטרופולין צפוני לא מושכת אליה צעירים רבים, לא מצליחה לפתח חיי לילה מגוונים ותוססים, והפעילות התרבותית והאמנותית בה מדשדשת. במקרים רבים שכאלה נצרכת התערבות חיצונית של העירייה. אך במקרה של הקהילה הגאה גם זה לא ממש קרה.

כמו בכל שנה, את הכספים למצעד הגאווה היו צריכים ללקט מהגורן ומהיקב, ואין תקציב ברזל לאירועי הקהילה. "בית הקהילות" מצליח לייצר פעילות מקורית אך בתקציבים מעליבים, הצעד המשמעותי של פתיחת מועדון נוער להט"בי נעצר, ויותר מכל – לא נאמרה הצהרה משמעותית של ראש העיר שתחבק את הקהילה החיפאית ותגרום לה ללכת בראש מורם בעיר, בייחוד מאז אירוע השבר של "הדגלון והספרנית", שבו ספרנית בנווה שאנן, שהציבה על שולחן משרדה דגל גאווה קטן, נדרשה להורידו בגיבוי של ראש העיר.

תכנון ארוך טווח של אירועים ופעילות להט"בית שנתית בשיתוף עם מחלקות התרבות, החינוך ובית הקהילות בעיר, לא נעשה, ורק בזכות הקמת "מועצת השינוי" העברנו בוועדת תרבות לראשונה בקשה של ועדת כספים להגדיל את תקציב אירועי הגאווה ביוני ולדאוג שהתקציב יהיה קבוע כל שנה.

ועדיין, אני יושב ושואל את עצמי: איך זה שמצבה של הקהילה הגאה לא מבוסס פה בחיפה? כאילו הכל היה אמור לעבוד כמו שצריך מבחינת ציר הזמן – חיפה מהערים הוותיקות והחשובות בישראל, מצעד הגאווה החיפאי הוא מהראשונים בארץ, בעבר היו אירועים שונים ומחתרתיים שצבעו את חיפה ונתנו לה את האופי המקומי שלה. אך בשנה האחרונה, למרות יציאתנו מסגרי הקורונה, נראה שהכל עומד על שמריו ואין תזוזה, התקדמות או עשייה שינסו לגרום לחיפה לחזור "להיות על המפה".

 

 

יוזמות מקומיות ספורות ממלאות מעט את העיר בצבעי הקשת, ביניהם "פרויקט ההיסטוריה הקווירית" ושיתוף הפעולה הייחודי שעשו בתחילת השנה עם מוזיאון העיר חיפה בפתיחת התערוכה הלהט"בית "מה יגידו השכנים". פרויקטים שכאלו ואנשים פעלתנים ואקטיביסטים כמותם מצליחים להזיז הרים ולהחזיר לקהילה בחיפה את הצבע ללחיים.

שנת 2021 לא הביאה עימה התקדמות או בשורה בקבלת הקהילה הגאה במרחב החיפאי ובתודעה העירונית של התושבים. לצערי, העירייה לא עשתה רבות כדי לנסות ולהציב אותה בקדמת הבמה.

אך יותר מכל נראה שככל שהעיר תמשיך להיות תקועה בסטגנציה שלטונית של חוסר מנהיגות של העומדת בראשה, כך גם בשורה לקהילה הגאה החיפאית לא תמהר להגיע.

מחקרים בינלאומיים שעוסקים בהתפתחות ערים מראים קשר ישיר בין הפיתוח הכלכלי העירוני והצלחת העיר לבין קהילה גאה מקומית מפותחת. כיום בחיפה אין לא את זה ולא את זה.


  • תבור להט הוא יו"ר סיעת מרצ במועצת העיר ועוזרו של שר הבריאות ניצן הורוביץ

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר