קשישה חוצה את הכביש (צילום: אילן אסייג)
קשישה חוצה את הכביש (צילום: אילן אסייג)

מרחב בטוח לאזרחים ותיקים בכביש

פורסם בתאריך: 10.6.17 17:09

זה לא סוד שנושא תאונות הדרכים בארץ הוא רעה חולה שגובה מחיר כבד של חיי אדם. אם למישהו היה ספק לגבי מימדי התופעה, באו נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו בשבוע שעבר וטפחו על פנינו.
נתוני הלמ”ס מצביעים על עלייה מתמדת במספר הפצועים וההרוגים בתאונות דרכים בארץ. 335 בני אדם נהרגו בכבישים בשנת 2016 – מספר גבוה וקשה לעיכול.

עוד עולה מהנתונים שמעברי החציה אינם בטוחים להולכי רגל וכי 80 אחוז מהולכי הרגל שנפצעו בתאונות נפגעו מרכב תוך שהם חוצים את הכביש במעבר חציה. ואם זה לא מספיק, 73 אחוז מהתאונות מתרחשות בדרכים עירוניות.
אוכלוסייה חשופה במיוחד לפגיעה היא אוכלוסיית האזרחים הוותיקים, בעיקר כהולכי רגל ובמיוחד במעברי חציה. בני ה־65 ומעלה, המהווים 11 אחוז מכלל האוכלוסייה בארץ, היוו בשנת23 2016 אחוז מהולכי הרגל שנפצעו בתאונות דרכים, כלומר פי שניים משיעורם באוכלוסייה – נתון גבוה ומטריד בכל קנה מידה.
נתוני 2017 עד כה מצביעים גם הם על המשך ואף על גידול מגמת ההיפגעות של תושבי ישראל בתאונות דרכים.
וכמובן שחיפה אינה נמלטת מהסטטיסטיקה, וגם בה האזרחים הוותיקים מעורבים בתאונות דרכים הרבה יותר משיעורם באוכלוסייה, הן כנהגים והן כהולכי רגל.

מנתוני המטה לבטיחות בדרכים בעיריית חיפה עולה כי ב־57 אחוז מתאונות הדרכים בחיפה, שבהן נפצעו באורח קשה או נהרגו הולכי רגל, מעורבים אזרחים ותיקים. מדובר בנתון שאמור להדיר שינה מעיני כל אחד ואחת מתושבי העיר, בין אם הם נמנים עם אוכלוסיית בני ה־65 פלוס ובין אם לאו. לכולנו יש סבים, סבתות והורים, וגם אנו נגיע לגיל הזה.
היפגעותם הגבוהה של אזרחים ותיקים הופכת למצוקה של ממש בחיפה, ואנו מחויבים לצמצם את התופעה כחלק מדאגתנו וממחויבותנו לאזרחים בעיר. לכל פגיעה פיזית של אזרח ותיק יש השלכות שיקומיות משמעותיות ארוכות טווח ופגיעה באיכות חייו. כל צמצום, ולו הקטן ביותר, משמעו חיי אדם.
בימים אלה אנו משיקים מחדש את התוכנית “נתיבי זהב”, שמטרותיה הן מניעה וצמצום המעורבות של אזרחים ותיקים בתאונות דרכים בעיר. המיזם יצא לדרך בשיתוף פעולה בין עמותת שילה, מטה הבטיחות בדרכים של עיריית חיפה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

מיפוי מפגעי בטיחות, הדרכה והסברה להתנהגות בטוחה כהולכי רגל בצמתים סואנים ומועדים לתאונות והדרכה לנהיגה בטוחה הן כלים חשובים ומשמעותיים בניסיון להתמודד עם התופעה הקשה.
כתושבת העיר וכמי שעומדת בראש עמותה הפועלת לרווחת האזרחים הוותיקים בחיפה אני עדה לאתגרים הרבים שאיתם מתמודדים בני הגיל השלישי – בריאות, חברה, משפחה. זוהי אחריותנו להעניק להם ולכולנו מרחב ציבורי בטוח גם במעברי החצייה ובכבישים. המשמעות היא לנהוג בסובלנות (תרתי משמע), לתת זכות קדימה ולחכות בסבלנות לאדם שחוצה את הכביש, ולו בלבד שכולנו נחזור הביתה בשלום.

הכותבת היא מנכ”לית עמותת שילה לפיתוח שירותים לאזרח הוותיק

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר