פרופ' יחזקאל טלר (צילום: המכללה האקדמית גורדון)
פרופ' יחזקאל טלר (צילום: המכללה האקדמית גורדון)

האור שאחרי המגפה

על שיטות ההוראה החדשות, העצמת הלמידה הרגשית-חברתית והאתגרים בעידן החדש

פורסם בתאריך: 30.12.22 01:53

רבות דובר ונכתב אודות אתגרי מערכת החינוך, הקשיים, שכר המורים ומעמדם אותו יש לשפר. הפעם, אבקש לציין דווקא את נקודות האור בעידן שלאחר הסגרים. המגפה העולמית "אילצה" את המערכת, או שמא יש לומר אפשרה למערכת לקדם נושאים רבים אשר הוזנחו לאורך השנים. ניצנים של שיטות הוראה חדשניות, מרחבי למידה חדשניים וטכנולוגיות מתקדמות – אלו מקצת הנושאים, שקיבלו מענה בתקופה החולפת.

עם פרוץ הקורונה, בתי הספר עברו לזום. הניסיון הראשון (והאמיץ) היה להעביר שיעורים, כפי שהם, דרך המסך ומרחוק. במבחן התוצאה, ניסיון זה לא צלח. מורים התקשו לעיתים להגיע לכל תלמיד ותלמידה, לשמור על קשב ו"לחוש" את האווירה בשיעור אשר כל כך חשובה בהוראה. מנקודה זו, ובהדרגה, בתי הספר החלו לשלב, כחלק מההוראה מרחוק, שיטות מתקדמות של עבודה בקבוצות ושל למידה שיתופית. המערכת נעזרה באפליקציות המעודדות למידה סקרנית וחווייתית. תלמידי ישראל אשר הכירו היטב את הטכנולוגיות, יכלו לפגוש אותן גם בשיעורים ולהיעזר בהן, כדי לממש את הפוטנציאל שלהם ולפתח את כישוריהם.

עם החזרה ללימודים פרונטליים, בתי ספר רבים ניצלו את ההזדמנויות החדשות ואת העובדה ששיעור אינו חייב להיות רק בשולחנות המסודרים בשורות מול מורה עם לוח וגיר. שיטות הוראה חדשות, הפעם כחלק מהלמידה הפרונטלית, קידמו תלמיד ששואל שאלות, שחוקר, שלומד ומשתף. התפתחה למידה שיתופית לצד זו המקדמת לומד עצמאי החוקר בעצמו. למידה המשתמשת גם במרחבי למידה חדשניים המעודדים את "הוראת המאה ה-21". שיטות אלו מפתחות, מצד אחד, מיומנויות הנדרשות בתקופתנו, ומצד שני, גם מקדמות ערכים חברתיים ובינאישיים.

 

 

בתוך כך, התעצמה הלמידה הרגשית-חברתית (SEL), המתבססת על הצרכים האישיים של ילדים תוך התייחסות ללחצים האינדיווידואליים בהם הם מצויים ולהזדמנויות של כל אחד מהם.

השנה האזרחית החדשה טומנת בחובה אתגרים. עם זאת, כאמור וכמו בכל נושא, חשוב שנשים לב לתהליכים חיוביים אשר מתחילים בשטח.

האקדמית גורדון, כמכללה לחינוך המכשירה את דור סגלי ההוראה הבא, החלה לפני כעשור להתאים את תוכנית הלימודים לעידן החדש ותמשיך לעשות זאת עם מרחבי למידה טכנולוגיים ושיטות הוראה מתקדמות.

מאחל לכולנו מערכת חינוך חזקה ומתקדמת המתאימה עצמה למאפייני התקופה. כמובן, אני מקווה שהמורים, חוד החנית, אשר עושים עבודת קודש, יזכו למעמד טוב יותר ולהערכה מכל אחד מאיתנו. הם יותר מראויים לכך. מורים טובים מחנכים ילדים טובים. זהו דור העתיד שלנו.


הכותב הוא נשיא המכללה האקדמית גורדון לחינוך

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר