הפגנה לציון יום המאבק באלימות כלפי נשים בחיפה (צילום: אקטיבסטילס)
הפגנה לציון יום המאבק באלימות כלפי נשים בחיפה (צילום: אקטיבסטילס)

עד מתי?

פורסם בתאריך: 18.11.17 20:07

בשנת 1999 הכריז האו”ם על 25 בנובמבר כיום המיועד למאבק באלימות נגד נשים, ומאז בכל שנה מצוין היום בכל העולם. גם השנה נציין אותו בכנסים, בימי עיון, בעצרות, במצעדים, בתהלוכות, במאמרים, בכתבות בעיתונות הכתובה והאלקטרונית (כמו טור דעה זה) ובצורות נוספות ומגוונות של הבעת עמדה נגד התופעה הבלתי פוסקת של אלימות כלפי נשים, שיש לה שורשים עמוקים בהיסטוריה האנושית.

נשים, שהן מחצית מהאוכלוסייה, מצויות תדיר בסכנת אלימות פיזית, כלכלית, מילולית, נפשית ומינית, וככל שנשים נמצאות במצב מוחלש יותר, למשל נשים באזורי מלחמה, כך גדל הסיכוי שהן יהיו קורבנות לאלימות. אך הסכנה הנשקפת לנשים קיימת לא רק באזורי סיכון ומלחמה, אלא גם במה שאמור להיות המקום הבטוח עבורן – הבית. בשנים האחרונות חלה בישראל עלייה במספר המקרים של אלימות בתוך המשפחה. חמור מכך – מדי שנה בשנה נרצחות בישראל כ־20 נשים בידי קרובי משפחתן, ופתרון לכך אין.

לא מדובר רק על נשים בפריפריה הכלכלית, התרבותית או המעמדית. לאחרונה אנו עדים לגל של עדויות על הטרדות ועל תקיפות מיניות של נשים, הן בהוליווד והן בזירה התקשורתית שלנו. למי ששואלת את עצמה (או ששואל את עצמו) היכן היו הנשים הללו עד כה, התשובה היא שהן היו כאן כל הזמן. את השתיקה שלהן עוטף מעטה אפל וכבד של שתיקתם של כל אלה שידעו ולא עשו דבר, וכמובן של אלה שפגעו והטרידו.

הדרך ליצירת חברה טובה יותר היא מיגור האלימות בכלל והאלימות נגד נשים בפרט. אף על פי כן, משטר דמוקרטי וחקיקה חברתית לא הצליחו להפחית תופעה זו. לפיכך עלינו לבצע חריש עמוק במוסדות החברתיים, הכלכליים, המדינתיים והמשפטיים כדי לקעקע את היסודות המאפשרים את המשך קיום התופעה הזאת. צעדים כמו הקמת התוכנית הלאומית נגד אלימות במשפחה יכולים לסייע, אך אין בהם די, במיוחד אם הם אינם מתוקצבים כיאות.

הפתרון אינו מצוי רק “אי שם”. הנשים הנפגעות – ילדות, נערות, נשים בוגרות ונשים קשישות – הן אנחנו או נשים שאנחנו מכירות. אני יודעת מה אני חוויתי, מה חוו וחוות בנות משפחתי, חברותי ונשים שהכרתי במסגרת עבודתי או בקבוצות שהנחיתי. אנחנו נושאות עמנו צלקות של פחד, כעס ואי אמון. עד מתי?

כדי למגר את התופעה עלינו להקשיב לסיפורים של הנשים הנפגעות. עלינו לחנך את ילדינו — בנינו ובנותינו — להימנע משיח פוגעני ומשפיל ולתת להם דוגמה בבית ומחוצה לו לשיח מכבד ומעצים. עלינו להתריע כשאנחנו ערים לכך שאשה בקרבתנו מצויה בסכנה ולהרחיק ממנה את הפוגע. עלינו לזכור שאלימות כלפי נשים פוגעת במרקם החברתי כולו, ולא רק באלה שנפגעו ונפגעות. כדי שנוכל לזכור ולהזכיר מתקיים היום הזה, 25 בנובמבר.

גברים ונשים כאחד, הצטרפו למצעד ולעצרת שיתקיימו בחיפה ביום חמישי, 23 בנובמבר, כמחאה על אלימות כלפי נשים. המצעד ייצא מכיכר אונסק"ו במושבה הגרמנית בשעה 17:00.

 

 

הכותבת היא יו”ר הוועד המנהל של ארגון אשה לאשה — מרכז פמיניסטי חיפה, ופעילה לקידום זכויות של א.נשים עם מוגבלות

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר