עסקים ברחוב הרצל בשכונת הדר (צילום: רמי שלוש)
עסקים ברחוב הרצל בשכונת הדר (צילום: רמי שלוש)

זמן אמת

פורסם בתאריך: 28.10.18 03:14

מערכת הבחירות הסוערת, המכוערת והאלימה ביותר בתולדות העיר הגיעה כעת לישורת האחרונה. שיאה הדרמטי היה ללא ספק השבוע, כאשר קיבל בג”ץ את עתירתה של ד”ר עינת קליש רותם נגד פסילתה בבית המשפט המחוזי.

את השלכותיה של פסיקה תקדימית זו קשה עדיין להעריך, אך משיפוט סובייקטיבי של הנעשה ברשתות החברתיות לא אגזים אם אניח כי החלטה שכזו – המוציאה למעשה מהקבר מועמדת שכבר נטמנה באדמה, וועדת הבחירות כבר הורתה על הוצאתם של כל נציגי רשימתה מהקלפיות העירוניות – מעניקה רוח גבית מטורפת לפעיליה ובהחלט יכולה להכריע את המערכה.

אף שנותרו עוד כמה ימים שבהם יכולה המערכת להקצין ולהתכער עוד יותר, נראה כי אפשר לסכמה כבר עתה, לפחות בכל הנוגע לנושאים שזכו לחשיפה המרכזית.

בכל מערכת בחירות עירונית מדברים המועמדים לראשות העיר וחברי הרשימות המתמודדות על מועצת העיר על חינוך ותברואה, על תחבורה ותחבורה ציבורית, על כבישים ותשתיות, על עסקים וכלכלה, על תעסוקה ומגורים. גם בחיפה ניצבו כל הנושאים הללו בחזית השיח של כל הרשימות כמעט, אך היה הפעם משהו נוסף שנראה כי לא זכה לבולטות כה רבה בשנים עברו. בהכללה אפשר לומר כי היתה זו מערכת הבחירות האורבנית ביותר בתולדות חיפה.

נושאים כמו התחדשות עירונית של העיר התחתית ושל הדר והפיכתן לשכונות מאוכלסות במשפחות וצעירים; כמו הפעלת קו רכס הכרמל של המטרונית ורכבל המפרץ – שני אמצעי תחבורה ייחודיים לחיפה ובעלי השלכה אדירה על הנגישות של התושבים; כמו יצירת מרכזי תעסוקה ומסחר במרכזים העירוניים הוותיקים כדי לחזקם וכדי להביא אליהם אוכלוסייה חדשה; כמו הפעלת הכרמלית בשבת; כמו בלימת מגמת ההגירה השלילית; כמו מקומה של תרבות עירונית אותנטית בהווי חיי העיר – כל אלו הם נושאים עירוניים חיפאיים מובהקים שכמעט לא מטרידים ערים אחרות בארץ ובוודאי שלא תופסים נתח מרכזי שכזה. על בולטותם בשיח הציבורי תעיד העובדה כי לא היה כמעט מועמד אחד שהתעלם מסוגיות אלה, גם אם תחום התמחותו ה”טבעי” הוא שונה בתכלית.

עתידה האורבני של חיפה, התחדשות שכונותיה, ביסוס כלכלתה העירונית והתעצמות התיירות בה הם כולם תחומים שגם עיריית חיפה הנוכחית מקפידה ללא הרף להדגיש את פעולותיה בהם מתוך הכרה בחשיבותם. אין ספק כי הציבור החיפאי התבגר בשנים האחרונות, ולנוכח החששות האמיתיים מפני המשך שקיעתה של העיר מתחילים התושבים להוציא אט אט את חוטמם ממחילתם הפרטית ולהביט מבעד לחלון סלונם אל הרחוב, אל השכונה ואל האופק.

והיה גם נושא הסביבה כמובן, ובאופן פרטני יותר – עתידה של התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה והדרכים למגר את זיהום האוויר, ועתידם של שדה התעופה העירוני, נמל המפרץ והפארק המטרופוליני. גם קרית חיים – עתידה, גורלה ויכולת שיקומה – תפסה נתח מרכזי במצע של כל המועמדים, ולא מעט רשימות התגאו בתושבי הקריה הממוקמים בהן גבוה.
חיפה זוהתה תמיד עם תעשייה כבדה ומזהמת, אך רק תודות להגברת המודעות הציבורית בשנים האחרונות לבעיות התחלואה הקשות ולקשר לזיהום האוויר עלה הנושא אל ראש סדר היום של רשימות רבות ושל המועמדים כולם.

כעת, רגע לפני סיום, בשלישי הקרוב יואיל כל תושב להתייצב בקלפי, להישיר מבט אל מצפונו, אל ערכיו ואל תחושותיו, ולתרום את חלקו בעיצוב עתיד עירו. בחירות מוצלחות.

הכותב הוא יועץ תקשורת, מרצה, מבקר, סופר ומטייל

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר