המטרונית (צילום: רמי שלוש)
המטרונית (צילום: רמי שלוש)

לחשב מסלול מחדש

פורסם בתאריך: 5.1.19 19:50

המאבק שעליו הצהירה עינת קליש רותם עם בחירתה נגד הרכבלית – רכבל המפרץ המחבר בינו לבין הטכניון והאוניברסיטה – אינו בהכרח ה-מאבק התחבורתי החשוב ביותר במטרופולין חיפה.

אינני יודע אם הרכבל המיועד יגשים את היעדים ואת המטרות שלשמם הוא מוקם, אם הוא יהיה בטיחותי ונוח יותר, ובעיקר אם הוא יחסוך זמן נסיעה. על שאלות אלה, וגם על שאלת התחנות שבהן הוא יעצור, עוד תבוא תשובה ביום מן הימים. יש לקוות כי לא יהיה מאוחר מדי לעשות שינויים נדרשים. אבל כאמור, זהו לא המאבק התחבורתי החשוב ביותר שחיפה וערי הלוויין שלה צריכות לנהל בשנים הקרובות.

המטרונית, למשל. כשזו החלה את דרכה, עדיין על גבי ניירות השרטוט והתכנון, היא עוצבה ותוכננה כרכבת עירונית קלה לכל דבר שנוסעת על מסילה ומונעת בחשמל – לא שונה מהרכבת שנוסעת כבר שנים בירושלים וזו המתוכננת בגוש דן. אך אבוי, בסקר שימושים שעשה משרד התחבורה באותן שנים ואשר קדם לביצוע הפרויקט בפועל התברר כי עלויות הקמת תוואי לרכבת קלה יהיו גבוהות בהרבה מהשימוש בטכנולוגיית BRT (Bus Rapid Transit), שהיא האוטובוס המהיר שנבחר לבסוף. מטעמי יעילות כלכלית הוחלט על שנמוך המערכת לזו המוכרת כיום.

אלא שאוטובוס, גם אם נוסע בתוואי המיועד לו ורק לו, עדיין עובר באותם הכבישים ובאותם הצמתים ונתקל באותם עומסי תנועה כמו אוטובוס רגיל וכמו מכונית פרטית. מלכתחילה תכננו מתכנני המערכת כי יינתן תעדוף ברמזורים ובצמתים, אך כשיצאה המערכת לדרכה התברר כי תעדוף כזה אינו אפשרי. למעשה, מאז ועד היום לא השכילה המטרונית להתגבר על הבעיות השורשיות והעמוקות שבבסיס תשתית התחבורה והכבישים המטרופוליניים, ולפיכך היא מגשימה רק חלק מהיעדים שלשמם היא נוסדה.

לרכבת קלה, זו שהיתה אמורה לקום, ישנם כמה יתרונות מובנים שלמערכת BRT לא יהיו לעולם, ובראשם השינויים מרחיקי הלכת שהיא מחוללת בהרגלי הנסיעה של הנוסעים. מחקרים ברחבי העולם מלמדים כי אף שמערכות אוטובוסים מתקדמות בסגנון BRT עשויות להיות לא רעות ביכולת לשנע מספר רב מאוד של נוסעים במטרופולין, הרי שרכבת קלה מעודדת את הנוסעים באופן מעשי להשאיר את מכוניתם בבית ולעלות עליה בדרכם לעבודה ולסידורים ואף לנסיעות לצורכי פנאי. אוטובוס לא עושה זאת. בדוק.

זאת ועוד – לאורך זמן, כשמדובר במספר רב באמת של נוסעים, הרכבת הקלה היא דווקא זולה יותר בשל יכולתה לשנע בכל רגע נתון הרבה יותר נוסעים מאשר אוטובוס בודד.

אם מדינת ישראל מתכננת שתוך שני עשורים תעמוד אוכלוסייתה של חיפה על כ־400,000 בני אדם, ואוכלוסייתה המטרופולין כולו על קרוב למיליון נפש – האם לא היה עליה לקחת זאת בחשבון מלכתחילה, טרם ההחלטה ש”זה יקר מדי”?

מאבק תחבורתי הכרחי נוסף הוא זה שכולם כבר מסכימים זה מכבר על נחיצותו אך עד כה לא נעשה דבר בעניינו, והוא רישות העיר כולה בשבילי אופניים. על חיוניותה של הפעולה אין צורך להכביר מילים. תחבורה ציבורית יעילה ונגישה עומדת כיום בבסיס הקיום העירוני של כל עיר גדולה בעולם ואי אפשר בלעדיה. כעת הזמן לפעול.

 

הכותב הוא יועץ תקשורת, מרצה, מבקר, סופר ומטייל

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. לדורון שפר...

    ליועץ תקשורת, מרצה, מבקר, סופר ומטייל…..לא הזכרת במאמר שלך את עלות ההקמה של רכבת קלה ביחס ל-BRT [פי 5 לכל הפחות], את חוסר הגמישות בתפעול [חסרון עצום] ואת ההצדק הכלכלי אנו חיים בכלכלת חסר אם לא הבנת]….אם לא ידעת: כדי להקים כלי כזה צריך צפיפות של יותר מפי 2 ממה שקיים היום בחיפה ופי 2 ויותר מקומות תעסוקה.
    אבל אל תתן לעובדות לבלבל אותך…ותמשיך לכתוב שטויות.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר