מלון קולוני במושבה הגרמנית (צילום: יח"צ)
מלון קולוני במושבה הגרמנית (צילום: יח"צ)

הגיע תורה של חיפה

פורסם בתאריך: 12.1.19 23:31

2018 היתה שנת שיא של כל הזמנים בתיירות הנכנסת לישראל. 4,120,800 תיירים עברו את ביקורת הדרכונים בכניסה לישראל, כך לפי נתונים רשמיים שפרסם השבוע משרד התיירות.

בשנתיים האחרונות חל גידול של 42 אחוז במספר התיירים שנכנסו לישראל לעומת שנת 2016, שבה החלה נקודת המפנה בענף אחרי המשבר העמוק שפקד אותו בשנת 2015 בעקבות מבצע צוק איתן.

את הגידול המרשים בתיירות מייחסים קודם כל לשקט היחסי ששרר באזורנו בשנתיים אלה בתחום הגיאופוליטי. הסיבה השנייה היא השינויים שחלו בהרגלי התיירות של תושבי העולם. תיירות היא המשאב הצומח ביותר בעולם, והדבר בא לידי ביטוי בגידול אדיר במספר חברות התעופה, קווי התעופה, היעדים, נמלי התעופה וכמובן הנסיעות והנוסעים. ישראל נהנית מחלק זעיר ממפת התיירות העולמית, אך חלק זה הולך וגדל. הסיבה השלישית, שעליה שווה להרחיב מכיוון שיש ללמוד ממנה, היא הפעולות היזומות שאותן נקטה ישראל באמצעות משרד התיירות וגופי התיירות השונים. בשנתיים האחרונות חל שינוי תפישתי אדיר ביחסה של המדינה לתחום התיירות. נראה כי סוף סוף נפל האסימון בקרב מקבלי ההחלטות בדרגים הגבוהים ובממשלה, ובפעם הראשונה הם הבינו את הפוטנציאל הכלכלי העצום הטמון בפריחה תיירותית של ממש.

וכך נחקק חוק לעידוד מלונאות שמעניק הטבות מרחיקות לכת ליזמים המבקשים להקים בתי מלון בדרגת אירוח בינונית; הוחלט על הקלה מסוימת בכללי הרגולציה הנוקשים אשר חלים על בתי המלון כדי להפחית את עלויות האירוח; בים המלח נחנכו טיילת חדשה וקניון מרשים; ובמסגרת מדיניות השמים הפתוחים נוספו עשרות קווי טיסה ישירים בין ישראל לשלל יעדים חדשים ברחבי העולם ונחתמו הסכמי תעופה עם חברות תעופה חדשות.

ויש סיבה נוספת לפריחה התיירותית החדשה – מיתוג. במשך שנתיים ואף יותר הריץ ומימן משרד התיירות קמפיין פרסומי חובק עולם לעידוד התיירות לשתי הערים הגדולות בישראל – ירושלים ותל אביב. בקמפיין, שכותרתו היתה “City Break”, שווקו שתי הערים כיעדים אטרקטיביים ומפתים לבלות בהם חופשת סופשבוע עירונית ארוכה. תל אביב שווקה ומותגה כעיר החופש, הבילויים, הקולינריה, הים, השמש, הריקודים, המועדונים והאהבה, וירושלים מותגה כעיר של היסטוריה ענפה וקדושה המפעמות בה בכל פינה ובכל אבן.

הקמפיין, שעלותו היתה מיליונים רבים, עלה על גבי אוטובוסים ורכבות קלות בעשרות ערים באירופה. כדי לחזק עוד יותר את תדמיתה של ישראל כיעד תיירותי נחשק הטיס משרד התיירות לישראל מאות בלוגרים וכותבים שעוסקים בתיירות לאירוח כולל של כמה ימים שבמסגרתו הם טיילו, בילו, אכלו ונהנו. את רשמי המסע שלהם קראו בשקיקה מיליוני צעירים שוחרי תיירות וסימנו את ישראל כיעד לחופשתם הבאה.

כעת הגיע תורה של חיפה. על עיריית חיפה, משרד התיירות ומשרד התחבורה לפעול בצוותא כדי לפעול לשדרוג משמעותי של תשתיות התיירות בעיר, להשלמת טיילת החוף כולה, לפתיחת חזית הים ללא מסילת הרכבת שחוסמת את הגישה, לסילוק הבסיסים הצבאיים מקו החוף, לריסון השתלטותו של נמל המפרץ, להרחבת הרציף האזרחי בנמל לעגינת ספינות תיירים, להוספת קווי שיט מחיפה לעכו ובחזרה, להשלמת הקמתו של נמל תעופה בין לאומי משלים בצפון, ובעיקר למיתוגה של חיפה כיעד תיירותי נחשק – אולי “עיר הסובלנות”, אולי “עיר השלום”, אולי “עיר השותפות”. לשם כך יש לגייס למשימה כמה פרסומאים מוכשרים, לשבת בחדר מלון המשקיף אל הים עד שייצא עשן לבן ולנסח יחדיו תכנית למיתוגה ולשיווקה של העיר, כדי ששנת 2019 תהיה, לפחות בתחום התיירות, השנה של חיפה.

הכותב הוא יועץ תקשורת, מרצה, מבקר, סופר ומטייל

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר