כיכר ספר, ציר מוריה (צילום: שיר פרסקו)
כיכר ספר, ציר מוריה (צילום: שיר פרסקו)

מועצה חדשה, התנגדויות ישנות

פורסם בתאריך: 12.1.19 23:45

ישיבת מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה שהתקיימה בשבוע שעבר הזכירה קרקס יותר מאשר ועדה רצינית שמתפקידה להכריע בעניין פרויקטים חשובים ומהותיים לעתידה של העיר. הדיון הופסק אחרי שעתיים וחצי של ישיבה מבלי שהוועדה הספיקה לעסוק בכל הנושאים שהיו על סדר היום ומבלי לספק הסבר לנעילת הישיבה. אבל מעבר לקוריוזים ולהתרחשויות המוזרות שמביאה איתה הקדנציה הנוכחית בעירייה, מה שלא משתנה הוא שהמתנגדים ממשיכים להתנגד ופרויקטים שהיו אמורים לקדם את העיר ממשיכים להיתקע. אביהו האן, בהישג מסחרר לאופוזיציה (אבל לא בהכרח לעיר), הצליח לעצור לעת עתה שני פרויקטים משמעותיים למדי ברכס הכרמל ולאלץ את המוסדות העירוניים לקיים דיון נוסף בוועדת המשנה ביחס אליהם. הפרויקטים הם הבניין ברחוב נוגה 8 בכרמליה והמגדל המתוכנן של יעקב פינגולד בכיכר ספר.

ביחס לבניין ברחוב נוגה, מדובר בבית שנבנה בשנות ה־30 על ידי האדריכל היהודי-אוסטרי הנודע לאופולד קרקואר. היזם רוצה להרוס את הבניין בן שתי הקומות ולבנות במקומו בניין חדש בן שש קומות עם 12 דירות לפי התקן הארצי לעמידות בפני רעידות אדמה. ראש העיר הצביעה בעד ההתנגדות אבל גם ציינה שהפרויקט יגיע לוועדת ערר, שבה היזם כבר לא יהיה מוכן להתפשר כפי שהסכים לעשות עם צוות מהנדס העיר, וידרוש את מלוא זכויותיו. הוא גם כנראה יקבל אותן. אז במה, אם כן, הועילה ההתנגדות?

גילוי נאות לגבי הפרויקט השני שהאן הצליח להחזיר לוועדת המשנה – אני שוכר משרד בבניין הקיים ואהיה אחד הניזוקים העיקריים מהריסתו ומבנייה של מגדל מגורים חדש במקומו. למרות זאת, הוויכוח אם לבנות במקומו מגדל של 12, 13 או 14 קומות הוא לא נכון. בכיכר ספר אפשר לאשר גם מגדל של 30 קומות. הוא לא יפריע לאיש ולא יסתיר לאף אחד את הנוף. ציר מוריה הוא אזור שמשולבים בו שטחי מסחר ומגורים, ומגדל יוקרה בסגנון הבניינים בשדרות רוטשילד וברחוב אחד העם בתל אביב ישתלב בו יפה.

דבר אחד שאפשר לומר לחובתו של פרויקט כזה הוא תרומתו העתידית המשמעותית למצוקת החניה באזור. אך באותה נשימה אפשר להגיד גם שהוא עשוי לפתור חלק מבעיות החניה בציר. תמורת זכויות הבנייה יכולה העירייה לחייב את היזם לבנות חניון גדול לדיירי הבניין עצמו וגם חניון ציבורי תת קרקעי. מי שמגיע לאזור לבלות לא יצטרך עוד לנסוע שוב ושוב ברחובות המקיפים אותו בחיפושו אחר חניה, עד כדי כך שהוא יוותר על הבילוי במקום זה לטובת מקומות נוחים יותר להגעה. כך עשוי בניין כזה לרענן את ציר מוריה כולו, גם מבחינת האוכלוסייה שתגיע להתגורר בו וגם מבחינת המבלים.

ככלל, רצוי שחברי המועצה ירעננו את חשיבתם גם ביחס לבנייה וגם – באופן כללי – ביחס למה שנתפש בעיניהם כהישג, משום שהישגים פוליטיים של סיעה זו או אחרת הם לא בהכרח הישגים לעיר.

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומנכ”ל אגודת מכבי חיפה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. נשמע כתבה מוזמנת של פיינגולד

    נו באמת מגדל של 30 קומות בסביבה טופוגרפית שלא דומה בכלל לתל אביב.
    מגדל פנורמה הרסו את סביבתם אבל לפחות היו על מגרש גדול מאד עם עצים ודשא וטיילת.
    פה מדובר על מגרש קטנטן של פחות מ-2 דונם ורוצים עליו עשרות קומות אתה שפוי תגיד???

  2. בלי חנייה

    אפשר לבנות גם 100 קומות אבל רצוי בלי מקום חניה אחד!
    הבניין יושב על הציר הראשי של העיר, ויש להקים בציר זה מערכת תחבורה בקיבולת ותדירות גבוהה 24/7, ולהסתמך עליה.
    כי כל הנהגים המאושרים שיחנו בבנין יתקעו באותו ציר פקוק בכניסה וביציאה.
    אז בלי רכב פרטי, תודה, והבליינים יוכלו גם לשתות בלי דאגות.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר