פארק הקישון (צילום: דב גרינבלט)
פארק הקישון (צילום: דב גרינבלט)

סיבה טובה לצאת למלחמה

פורסם בתאריך: 20.1.19 00:39

בחודשים האחרונים מנהלת ראש העיר עינת קליש רותם מאבק חורמה בממשלה ובמוסדות התכנון במטרה למנוע את אישור התוכניות של חברת נמלי ישראל להקמת מתחם מחסנים על שטח של כ־5,000 דונם במפרץ חיפה. המאבק של ראש העיר המומחית לתכנון ערים הוא נכון וצודק, אבל יעדיו הם מוטעים ועלולים לגרום נזק רב יותר אפילו מהתוכניות הנמליות.

קליש רותם שואפת להרחיב את שדה התעופה הקיים על חשבון הנמל וכוונתו להקים את המחסן הגדול ביותר במזרח התיכון. שתי החלופות הן גרועות ואין בהן בשורה וחזון לעיר. שתיהן לא יביאו למפנה הדרוש למטרופולין.

כמי שהיה חבר במועצה הארצית לתכנון ובנייה אני מסכים עם עמדתה של קליש רותם שלפיה המדינה ומוסדות התכנון רואים בחיפה ובמפרץ את החצר האחורית ואת פח האשפה של המדינה, שבו ניתן למקם את כל שימושי התעשייה המזהמת ושירותי הנמל. כבר לפני עשר שנים נקבע באופן מוזר בתמ”מ 6 ובתמ”א 31 כי השטחים שמסביב לפארק הקישון המטרופוליני ייועדו לשימוש תעשיות מזהמות במקום למגורים ולתעסוקה. בהמשך לכך נראה כיום טבעי לאשר הקמה של עיר מחסנים בשטח עצום.

זה נעשה למרות שמוסדות התכנון עצמם קבעו לאחרונה בתוכנית המתאר הארצית תמ”א 35 כי משאבי הקרקע בישראל נמצאים במחסור וכי יש לייעל את השימוש בהם, אחרת משבר הדיור בעשורים הבאים יחריף. אף על פי כן מאושרת תוכנית מחסנים בשטח נרחב, כאשר גם אם מקבלים את קיומו של הנמל החדש, הרי שמחצית מהשטח מספיקה.

למרות שתמ”א 35 קובעת כי אין לקבל עוד הפרדת שימושים כתכנון נכון וכי יש לייצר מרחבים חיים ומגוונים יותר על ידי עירוב שימושים, התוכנית המאושרת מייעדת את השטח ללוגיסטיקה בלבד ומנציחה את המרחב המת אשר יוצר חור שחור בשטח, בהתאם לתפישה שישראל מתקיימת אך ורק בין גדרה לחדרה.

זה נעשה מכיוון שקליש רותם אפשרה להם לעשות את זה בכך שהציגה חזון של הרחבת שדה התעופה, שהוא לא שונה בהרבה מתוכנית המחסנים. אני סבור שאם היא היתה מציגה את החלופה הנכונה היא היתה מצליחה לשכנע בה, כי כדי לנצח במלחמה צריך שתהיה סיבה טובה לצאת להילחם.

עצמו את העיניים ודמיינו את המפרץ שבו במקום מחסנים, שדה תעופה ומפעלים מוקם רובע מגורים, מסחר ומשרדים צמוד לנמל מודרני, ובמרכזו פארק ענק וירוק כמו בניו יורק, בסינגפור, בהמבורג או בלונדון.

החלופה שמן הראוי היה להציג היא של צמצום השטח הלוגיסטי של הנמל, סגירת שדה התעופה והקמת רובע מעורב שבו ניתן להקים מספר אדיר של כ־60,000 יחידות דיור בצד כמיליון מ”ר של משרדים, שטחי מסחר ומחסנים, תוך ניצול אמצעי התחבורה הקיימים – הרכבת והמטרונית.

במקום תעשייה מזהמת יגורו, לפי תוכנית זו, כ־200,000 איש באזור פארק הקישון וכ־150,000 איש יוכלו לעבוד בו במקום אלפים בודדים שיועסקו בעיר המחסנים המתוכננת. במקום חור שחור במרכז המטרופולין, אשר יוצר נתק בין חיפה לבין הקריות, תקום עיר שוקקת חיים שיוצרת רצף אורבני שבמרכזו פארק הקישון. הקמת הרובע החדש תביא לעליית מחירי הקרקע ותהפוך את בניית שכונת המגורים המעורבת במסחר ובבילוי על חשבון התעשיות הקיימות לכדאית. שאלו את עצמכם אם בשביל זה שווה להילחם בממשלה ואם יש מישהו שיכול לסרב לחזון כזה. קשה להבין איך לקליש רותם, כמומחית לתכנון ערים, זה עדיין לא ברור.

הכותב הוא משפטן, בעל תואר באדריכלות ובתכנון ערים וחבר לשעבר במועצה הארצית לתכנון ובנייה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. ירון

    צודק במילון אחוז!!!!!!!! אבל הקרקע מזוהמת לחלוטין יקח שנים לנקות את הזיהום….אז ההשקעה אולי חלומית אבל לא כדאית!!!! לכן עדיף כבר שדה תעופה שזה יותר פרקטי!!

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כמה שטויות וחוסר ידע . איחססססססססססססססססססססס.

  3. כל כך נכון וכאילו איש לא מבין

    ה"אסטרטגיה" הלא ברורה של קליש, מי שקידמה עצמה לראשות העירייה בתור " מתכננת מומחית", פשוט מוכיחה עד כמה שגינו בבחירתה.
    בסוף נקבל גם וגם וגם. גם נמל מזהם עם חומרים מסוכנים, גם מחסני ענק לשרת את כל אגן הים התיכון בסחורות סיניות המוכנות למשלוח על סף דלתה של אירופה, גם שדה רועש ומזהם מעל הראש, גם חור שחור במרחב העירוני שרק יהיה יותר חור ויותר שחור, וגם תעשיות מזהמות שירחיקו תושבים חזקים ומוקדי תעסוקה מתקדמים.
    אפס בתכנון ערים, אסון לעיר שלנו.

  4. הזוי ככ

    200 אלף איש יגורו בין בתי הזיקוק לכרמל אולפינים לחוות הגז לגדות פטרוכימיה.
    לא לא רק בצמוד לאחסון לוגיסטי של כימיקלים בנמל..
    אני תוהה מה הכותב לקח להזייה של כתבה כזאת.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר