הלפיד במתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)
הלפיד במתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)

סגירת בז”ן – כורח המציאות

פורסם בתאריך: 2.2.19 23:12

השבוע שמענו את השר להגנת הסביבה זאב אלקין מפרסם הכרזות דרמטיות על תוכנית אכיפה מול בז”ן. קבוצת בז”ן פעלה בשנה שעברה תחת צו מינהלי לתוכנית חירום להפחתת פליטות של בנזן שהוא חומר מסרטן ודאי – צו שדרש שורה של פעולות לזיהוי מקורות הדליפה ולטיפול ברכיבי ציוד. לצערם, ובעיקר לצערנו, בז”ן לא הצליחו לעצור את הפליטות, ובשנת 2018 נמדדו יותר מ־20 חריגות בפליטת בנזן.

אבל איומים לחוד ומציאות לחוד. בשבוע שעבר, אחרי שנים של חריגות חמורות בהרבה ממה שהחוק מתיר, הגיש אלקין לבז”ן עוד תוכנית להפחתת פליטות באמצעות שדרוג מתקנים. במקום לסגור את מפעל הבנזן של בז”ן ולקחת אחריות, המשרד להגנת הסביבה מתקפל שוב מול הקבוצה.

מה עתיד לקרות בעוד זמן לא רב? בשנת 2030 למשל? הילדים או הנכדים שלכם יסיימו בית ספר, צבא ואוניברסיטה, יצטרפו למעגל העבודה, ובדיוק באותו הזמן יציפו מפעלי בז”ן את השוק באלפי מפוטרים. זה לא יקרה בגלל הארגונים הירוקים אלא בגלל העובדה הפשוטה – הם יפסיקו להיות מפעל רווחי לעיבוד נפט בגלל הירידה המתמשכת בצריכת דלק. בשנת 2030, לפי כל התחזיות, ישראל תפסיק לייבא כלי רכב המונעים בדלק, ולא יהיה לכך שום שיקול סביבתי. הרי בכל העולם מחלחלת ההבנה שעידן הנפט מגיע אל סופו. קיימת ירידה קבועה במספר בתי הזיקוק במערב, ואפילו מדינות בעלות עתודות נפט כמו נורבגיה וערב הסעודית משקיעות הון עתק בפיתוח אמצעים לניצול אנרגיית השמש והרוח.

ואיפה אנחנו בכל זה? כרגע אנחנו יושבים ומחכים, אבל אל תתבלבלו – ההמתנה הזו היא לא בחינם. למרות שבז”ן מחויבת על פי חוק להשקיע בטכנולוגיות חדשות, רמת הזיהום בשנים האחרונות רק הולכת ועולה. לכן על ההמתנה הזו אנחנו נשלם בימי אשפוז בשל מחלות נשימה, כלי דם וסרטן. ואם לא די בכך, כשבז”ן תסגור את שעריה, היא תשאיר מאחור לא רק אלפי מפוטרים אלא גם קרקע מזוהמת.

חברת הייעוץ הבין לאומית מקינזי הציעה לאחרונה אפשרות חלופית – לצמצם את הפעילות של בז”ן באופן הדרגתי עד להפסקה מוחלטת תוך שבע שנים. חברת מקינזי, חשוב לציין, אינה ארגון ירוק בשום אופן אלא גוף כלכלי גרידא. סגירה הדרגתית היא האפשרות המועדפת מכמה בחינות: היא תאפשר הקמת אזורי סחר, תיירות ותעשייה נקייה, היא תאפשר הסבה של עובדים לתחומי תעסוקה חדשים, היא תאפשר ניקוי של הקרקע המזוהמת והיא תאפשר למשק האנרגיה להיערך בצורה אחראית ובטוחה.

מכל זווית שניגשים לעניין, סגירת בז”ן היא בגדר חובה. מבחינה בריאותית – יש עודף תחלואה ביישובי עוטף בז”ן; מבחינה סביבתית – מדובר בקבוצת המפעלים המזהמת ביותר בישראל, שנה אחרי שנה, עם אלפי עבירות ותיקים פליליים; מבחינה ביטחונית – מומחים מזהירים שאת מתקפת הטילים הבאה מלבנון תכריע בז”ן עם ריכוז החומרים המסוכנים והנפיצים שעלולים לעלות בחייהם של אלפי תושבים; ומבחינה בטיחותית – שגרת התקלות מסכנת את האוכלוסייה מדי יום.

כעת נמצאים הדברים בידינו. האם להמתין ולשלם ביוקר או לנסות ולחסוך עשרות אלפי אשפוזים ומקרי סרטן? האם לשלם את מחיר ההמתנה או לדרוש את האוויר הנקי ואת העתיד הכלכלי המגיעים לנו? ביום שני, שהוא יום המודעות למחלת הסרטן, תתקיים הפגנה לקידום הבראתו של מפרץ חיפה וסגירתם ההדרגתית של מפעלי בז”ן. ההפגנה תצא בשעה 18:00 מלב המפרץ. בואו להוכיח שאכפת לכם.

הכותב הוא פעיל בארגון מגמה ירוקה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. בז"ן בדרך הדינוזאורים

    העולם עובר לתחבורה חשמלית ואנרגיות מתחדשות.
    זה אינטרס של הבעלים והעובדים להשקיע בתחומים העתידיים להכשיר עובדים למשרות מתקדמות ולסגור מתקנים מיושנים. שלא יחכו, אחרת זה יקרה להם בבום כמו כי"ל והאמוניה.

  2. אלון

    יש רגעים בהם פעולת המכונה נעשית כה נתעבת, רגעים בהם המכונה גורמת לליבך בחילה, עד שעלייך להפסיק לקחת חלק, גם בתור חלק פסיבי, בפעילותה, ועלייך להשליך את גופך על גלגלי השיניים ועל ההגאים, על הידיות – על המכונה בשלמותה, ועלייך לגרום לה לעצור. ואז – לאותת לאנשים שמפעילים אותה, לאנשים שהיא נמצאת בבעולתם, שאלא אם כן אתה חופשי, יימנע מן המכונה לפעול כלל!
    – מריו סביו

    צאו לרחובות אם החיים שלכם ושל ילדכם חשובים לכם.

  3. א

    ובינתיים, מול כל שכונות חיפה הפונות מערב – מוקם בית זיקוק חדש על אסדה ליד החוף.

    בקרוב יהיה לנו לפידים גם ממערב.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר