חיי לילה בשוק תלפיות (צילום: צבי רוגר)

לשקם, לא לזעזע

פורסם בתאריך: 2.2.19 23:40

אין בעיני שכונה המבטאת את רוחה של חיפה, את אופייה ואת ייחודה כמו הדר. בהדר נוסדה למעשה חיפה המודרנית: בה הוקם שוק תלפיות; בה הוקמו אוניברסיטת המדע הראשונה בישראל – הטכניון – ובית הספר העברי הראשון; בה הוצב הרמזור הראשון בעיר ובארץ; בה נחנך המרכז העסקי והמסחרי החדש של חיפה; ובה החל למעשה להתפתח היישוב היהודי בעיר.

בהדר מצוי האוסף הגדול ביותר בישראל של מבנים בסגנון הבין לאומי; נמצאים בה היכל העירייה ומרכזי השירות העירוניים; יש בה ערב רב של תרבויות, שפות, דתות ומנהגים; היא המרכז הבוהמייני של חיפה; היא מרכז הצעירים והסטודנטים של העיר; היא גם המרכז לתרבות הפלסטינית-ישראלית; היא אודסה או מוסקבה הקטנה לעולי מדינות ברית המועצות לשעבר; היא מהווה מרכז רוחני לתושביה החרדים; והיא גם שער הכניסה לוואדי ניסנאס – פנינה חיפאית בפני עצמה.

ימים מפוארים ידעה השכונה הזאת בעשוריה הראשונים, וימים של שקיעה בעשורים האחרונים. אבל בשנים האחרונות רוח טובה מנשבת ברחובות הדר. קהילת הדר, שנוסדה ביוזמתה של עיריית חיפה, החלה בסדרת מהלכים לשיקומה של השכונה הוותיקה כחלק מהתוכנית להשיבה אל מרכז החיים העירוניים של העיר.

זה החל בהקמת כפר הסטודנטים – קהילת סטודנטים מהאוניברסיטה וההטכניון שמתגוררים בדירות שכורות בשכונה ומובילים סדרת פעולות קהילתיות בקרב התושבים – ונמשך דרך הפרויקט “נהדר בהדר” שבמסגרתו עברו אל השכונה עשרות אקדמאים, אשר בתמורה למלגת קיום צנועה למדי הם מתחייבים לעבוד בשכונה ולתרום מהתמחותם המקצועית ומזמנם לטובת התושבים.

בין לבין התפתח מתנ”ס הדר שכולל שני מרכזים עיקריים – ברחוב ירושלים וברחוב טבריה – אשר בהם מוצגים סרטי קולנוע והצגות ומתקיימים הרצאות, ערבי שירה, חוגים ושלל פעילויות.

כמה מהרחובות הראשיים בשכונה שופצו ועברו מהפך של ממש, המטרונית נוסעת בלב השכונה ומשיבה אליה חיים שנדמה היה כי נעלמו ממנה לבלי שוב, ואפילו בתי מלון נפתחו בשכונה – כמה מהם מרהיבים ומבוקשים עד מאוד – ולפתע רואים גם תיירים מטיילים ברחובות.

בניגוד לתדמית הישנונית, המזדקנת והענייה שדבקה בה, בהדר מתגוררת אוכלוסיית הצעירים הגדולה ביותר בעיר. הם מזרימים אליה דם חדש ומפיחים בה חיים. לפתע רואים שוב זאטוטים ברחובות, הולכים לגני הילדים ולבתי הספר ומשחקים בחצרות ובגנים. וכמו בסיפור "הענק וגנו", השכונה הזקנה והנרגנת גילתה מחדש את שמחת החיים שפעם פיעמה בה והיא מקרבת אל חיקה בחום וברוך את בניה האובדים.

תהליך השיקום מתרחש לנגד עינינו. הוא ארוך, קשה, מורכב וגם יקר, אך הוא החל והוא מתקדם. כשראש העיר עינת קליש רותם העמידה את עצמה לאחרונה בראש קהילת הדר, קרנו מנהלי הקהילה ותושבי השכונה מאושר. לא בכל יום מצהיר ראש עיר על כך שהוא עומד להיות מעורב במו ידיו בכל החלטה על תהליך שיקומה של שכונה ותיקה. אלא שכעת עולה חשש כי בכוונתה לקצץ חלק נרחב מהתקציב שהועבר אשתקד לפעילויות שונות בשכונה ולבחון את הפרויקטים מחדש. בעקבות הבהלה שקמה התערבו כמה חברי קואליציה שחברים בוועדת הכספים והודיעו חגיגית כי לא יחול קיצוץ מהותי בתקציב הפעילויות.

בחינת הפעילות המתקיימת, יעילותה ועלותה היא דבר מצוין וחשוב. הקצאת משאבים לפעילות שאיננה יעילה ואיננה תורמת היא לוקסוס שעיריית חיפה והשכונה אינן יכולות לעמוד בו. עם זאת, יש להנהיג מדיניות של בחינה ופיקוח בזמן שהפעילויות נמשכות, ולא לקצצן באבחת סכין חדה ונמרצת. מספיק זעזועים עברה השכונה בעשרות השנים האחרונות והיא איננה זקוקה לזעזועים נוספים.

הכותב הוא יועץ תקשורת, מרצה, מבקר, סופר ומטייל

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר