נזקי השביתה (צילום: אמיל סלמן)
נזקי השביתה (צילום: אמיל סלמן)

השביתה יכולה להסתיים תוך חמש דקות

פורסם בתאריך: 8.2.19 09:42

נשק השביתה הוא נשק מסוכן מאוד, בעיקר למפעיליה. שביתות שיוצאות משליטה גורמות נזק, ולעתים למרות הדרישות הצודקות של העובדים הן מביאות את הציבור שלא להזדהות איתם. משפחה שמבלה את ארוחת שישי כשריח אשפה באוויר או ילד שחלילה ילקה בזיהום בשל המצב – כל אלה יכולים לשנות את התמונה בן רגע.

לפני כמה שנים ניהלתי את מאבק עובדי רכבת ישראל נגד הפרטת רכבת ישראל. הוועד אז החליט על השבתת הרכבת. תמונות של חיילים מאחרים לבסיסיהם ושל נשים הרות נדחקות בקרונות הפכו את דעת הקהל על עובדי הרכבת והם הצטיירו ככוחניים וכחסרי רגישות. רק לאחר שהמירו את השביתה בכך שלא גבו כסף על כרטיס העלייה לרכבת חזרה האהדה, והנהלת הרכבת שחששה מהפסדים אצה למשא ומתן איתם. התמונות כעת מלמדות כי השביתה מיצתה את עצמה ושהיא נמצאת על סף היפוך המצב ואיבוד האהדה הציבורית לעובדי העירייה. הטענות של ועד עובדי העירייה הן צודקות ועובדתיות, אך אסור להשתמש במטוס קרב במקום שבו גם אקדח יכול להספיק.

ועצה קטנה להנהלת העירייה – אני מכיר היטב את עובדי הרשויות המקומיות אשר משתכרים שכר זעום ומביש, נדרשים לבצע מטלות מורכבות וקשות ועומדים בחזית לפני הציבור הזועם לעתים. הם פניה של הרשות המקומית. ניהול של עירייה אינו דומה לניהול של עסק – אין דרך לתגמל את העובדים על הצטיינות, מערכת השכר לא מעודדת מצוינות והשחיקה גומרת – ולכן העובדים הם שותפים לדרך. העלאה בדרגה היא מבחינתם התמורה היחידה למאמציהם.

איני מכיר ראש רשות שניצח ועד עובדים, וראיתי במהלך שנותי מאבקים קשים בעיריות, כולל הפעלת חוקרים פרטיים על ידי ראש רשות נגד יו"ר ועד העובדים. זוהי מלחמה אבודה.

 

 

במקרה שלנו אפשר לפתור את זה בחמש דקות. על יו"ר הוועד דוד וקנין, שתושבי חיפה חשובים לו, להודיע שלקראת השבת יפסיקו העובדים את השביתה ליומיים ויפנו את הזבל, ועל ראש העיר עינת קליש רותם להרים לו טלפון, לאחל לו שבת שלום ולומר לו שבתחילת השבוע ייפגשו שניהם לשיחה בארבע עיניים. מהעץ הגבוה שעליו טיפסו שני הצדדים אי אפשר לרדת באמצעות משלחות או שליחים כי העובדים רק רוצים שיתייחסו אליהם ויחשיבו אותם, וזה מגיע להם.

ועוד עצה הייתי מציע לראש העיר – לשבת לקפה עם יו"ר ההסתדרות במרחב חיפה משה מזרחי. הוא מכיר היטב את מכלול היחסים המורכבים בעירייה. הוא המפתח שיכול לסייע בפתרון המשבר.

אינני מכיר אישית את קליש רותם אך היא נתפשת בעיני כאשה חכמה, חדה ורצינית שיודעת לקרוא את המפה. לפעמים צריך לתבל את זה בחיוך, ללכת לקראת, לא לנהל את הכל לפי טבלאות אקסל. מחקרים בניהול מוכיחים שנשים מנהלות יודעות לשלב בין הדברים הרבה יותר טוב מאשר גברים.

 

הכותב שימש מנכ"ל עיריית עפולה ודובר ההסתדרות הכללית בישראל

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

11 תגובות
  1. משפט המפתח הוא:

    "אינני מכיר אישית את קליש רותם אך היא נתפשת בעיני כאשה חכמה, חדה ורצינית שיודעת לקרוא את המפה."
    הצרה של עירנו היא שבחרנו לפי נראות ולא לפי מהות… היא מתבררת כהיפך הגמור. בוטה, יהירה, מתנשאת, נוקמנית, מסרבת ללמוד בענווה ולפעול באופן מושכל, אימפולסיבית (וגם אימפולסיבית להתקפל), לא תקשורתית, לא מתחברת לשיתופי פעולה, ומעל הכל הקיפה את עצמה בחומה בצורה ואטומה של אנשים שמגבירים את התכונות הרעות האלה ומונעים כל גישה ונסיון לשיח מולה. לעיתים אפילו נוצר רושם שהיא מתחבאת מאחורי סגנה נחשון צוק! את מי בחרנו אותו או אותה?

  2. הוא צודק לגמרי!

    קליש צאי מהטוויטר ורדי מהעץ כי לא תנצחי. שבי עם וקנין עד שיצא עשן לבן, ורדי מהעובדים שלא חטאו. פגשתי רבים עם השנים והם טובים ונאמנים לא עצלנים ולא בטלנים אלא עובדים קשה.

  3. מזדהה עם חיפאים

    חיפאים, עשיתם בחירה לא מוצלחת, לא נורא, אפשר עוד לתקן. הפגנות ןמחאות על תפקוד והתנהלות קלוקלים עשויים להניע תהליכים. זמנה של קליש, שבינתיים גרמה ללא מעט קלקולים, מתקרב לסיומו ורק אתם יכולים לסתום את הגולל על התנהלות זו. בהצלחה מקרב לב.

  4. כל מילה בסלע!

    לקרוא שוב את המשפט "עובדי הרשויות המקומיות אשר משתכרים שכר זעום ומביש, נדרשים לבצע מטלות מורכבות וקשות ועומדים בחזית לפני הציבור הזועם לעתים. הם פניה של הרשות המקומית."
    במשך השנים פגשתי ופעלתי מול עובדי עיריית חיפה בתחומים רבים. פעמים רבות חלקתי עליהם וגם כעסתי אבל תמיד זכרתי את האדם שמולי ואת המציאות הרחבה שבה הוא עובד. אני מצפה מראש העירייה שבחרתי שתנהג בדיוק כך. לא להשפיל ולבזות את העובדים ולא לצייר אותם כסחורה שניתן להשיג טובה ממנה בשוק הפרטי (כי לא! פשוט לא)
    גברת קליש אלה הם שותפיך לדרך, תרצי או לא. קבלי אותם ועבדי יחד עמם. הם יוציאו לפועל את המדיניות שלך. שבת שלום!

  5. מסי

    הכי מוצדקת שיש. אולי גם קליש תבין שהיא לא מתאימה. במקום לפתח את העיר ולמצוא לאנשים עבודה היא מתנכלת ל 10 עובדי תברואה.

  6. איזה אוסף של שטויות! הועד וההסתדרות מושחתים מהיסוד

    ראשי הועד וההסתדרות מושחתים מהיסוד, ממנים אנשים על סמך קומבינות. הגיע הזמן לשים לזה סוף ולחסל את כל השחיתויות האלה. הועד מנסה לשמור על הקומבינות שלו על גבם של תושבי חיפה ועל גבם של עובדי העיריה. אסור לתת להם להצליח!

  7. לפטר עובדים= ירירת במיסי ארנונה

    התושבים לא רוצים עובדים מיותרים
    התושבים לא רוצים עירייה עם הוצאות גבוהות שלא לצורך
    התושבים לא רוצים שוב ושוב שיעלו להם את הארנונה
    התושבים מאסו ביהב ושלחו אותו מכאן
    התושבים מבקשים להוריד ארנונה!!
    ולתושבים אין אמפתיה לעובדי העירייה המפוטרים
    אז אל תשתמשו בנו לצרכי מאבקכם הלא צודק
    ניתן לקצץ שליש ממכסת העובדים בעיריית חיפה ולהפחית ארנונה
    יש הרבה עבודות בחיפה שתוכלו לעבוד בהם למרות שהתרגלתם כנראה רק להדפיס כרטיס ולא לעבוד

  8. כותב המאמר תלוש מהמציאות!!!

    חבר יקר אולי בעפולה הענייה והעלובה העובדים משתכרים שכר עלוב,לעובדים בעיריית חיפה יש שכר ותנאים מפליגים!
    בחיפה יש את שכונות דניה,אחוזה,כרמליה,ורדיה וכו' שאפשר "לקרוע" אותם בארנונה והם לבסוף(בעיקר)סופגים ארנונות מטורפות.
    לשם השוואה עובדים זוטרים על משאית זבל מרוויחים כ8000 שקל ומסיימים לרוב משמרת אחרי 4 שעות ופר שעה הם מרוויחים יותר ממה שאולי אתה הרווחת בעפולה בתפקיד בכיר.
    בעיריית חיפה יש 5000 עובדים!!על 260,000 תושבים.
    נראה למישהו שזה יחס הגיוני??
    ברור לכל בר דעת שיש יותר מדי עובדים(ועוד בעיר שמשנה לשנה יש בה הגירה שלילית)
    חיפה זקוקה נואשות לצמצום עובדים ולהפחתת ארנונה!!

  9. אזרחח

    כש50% מהארנונה הולכות למשכורות, אז יודעים שצריך קיצוץ בעובדים.
    אתה מייצג את התפיסה שאין חשיבות להתייעלות ואסור לפטר. ברור שאתה מבין אותם. אבל הציבור סובל מזה – תראה את הרכבת שמנעת מהפרטה – ביזיון.
    שקליש תמשיך להילחם בשחיתות שלכם. זה שעד היום לא ניצחו את הגוף המושחת הזה לא אומר שהיא לא תצליח.

  10. חיפאי שדורש ניקיון

    עובדי התברואה בעיריית חיפה פשוט ביזיון! הם פשוט לא עושים את העבודה שלהם. מגיעים לפנות פח אשפה ומתעלמים מהאשפה ברחוב ועל המדרכה. משחקים אותה ראש קטן. יש לפטר את כולם!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר