הריסת הבניין בפרויקט הפינוי-בינוי ברחוב ברל כצנלסון (צילום: יח"צ)
הריסת הבניין בפרויקט הפינוי-בינוי ברחוב ברל כצנלסון (צילום: יח"צ)

תקווה להתחדשות

פורסם בתאריך: 23.2.19 19:54

מאז הבחירות נדמה שחוסר הוודאות במסדרונות העירייה הוא רב. טבעי שראש עיר חדשה תביא איתה להיכל העירייה אג’נדה משלה ותשנה את רוח הדברים, אבל הבעיה העיקרית באופן שבו הדברים מתנהלים כעת היא שעינת קליש רותם בוחרת לא לדבר עם התקשורת, ובזאת היא גורמת לכך שתושבים ויזמים לא מבינים מהי הדרך שבה היא מתכוונת ללכת ומתקשים להבחין בין הבטחות הבחירות לבין העולם האמיתי.

מצב כזה של חוסר ודאות הוא הדבר המפחיד ביותר מבחינת יזמי נדל”ן. תכנון של פרויקט אורך זמן לא מבוטל ומושקעים בו כספים רבים עוד לפני תחילתו. מצער שקליש רותם לא עושה מאמץ להעביר את המסר שלה, משום שנראה שהיא דווקא פועלת באופן שממנו יכולים יזמים, ובמיוחד כאלה שעוסקים בהתחדשות עירונית, להניח שהדרך למימוש פרויקטים בתקופתה תהיה קצרה ומשתלמת יותר.

בתקופתו של יונה יהב נתקעו פרויקטים של התחדשות עירונית בסבך הביורוקרטיה. לא היתה אג’נדה מסודרת לגבי תכנון של פרויקט ולא ניתן היה לדעת אם בתנאים מסוימים העירייה לא תשנה את דעתה לגבי פרויקט שהתחיל בזמן שתוכניותיו מוגשות לאישור. בניגוד לכך, עוד לפני הבחירות הציבה קליש רותם לצדה שני אנשים שהיא ייעדה לתפקידים בכירים ושמאמינים בבנייה ובפיתוח. האחד הוא דוד עציוני שהצהיר לא פעם שהוא מאמין בבנייה לגובה, והשני הוא מיכי אלפר שמונה ליו”ר ועדת המשנה של הוועדה המקומית. נוסף על כך, ניתן היה להבין מעצם דחיקתם של הירוקים לאופוזיציה, שכוונתה היא להחזיר את המנופים לחיפה.

תחום ההתחדשות העירונית במתווה של פינוי-בינוי תקוע, וכל פרויקט מתגלגל במוסדות התכנון במשך שנים רבות. יזמים רבים הפסידו הון על פרויקטים שלא יצאו אל הפועל, והאשמה נעוצה בהיעדר תכנון יצירתי ובהיעדר ראש פתוח של המוסדות העירוניים. נראה שראש העיר החדשה רואה את הדברים אחרת.

קליש רותם ואלפר, שמוביל את המהלך, מבינים את החשיבות האדירה בהתחדשות של מתחמים ושכונות שלמות, ואף מעסיקים משרד אדריכלים שמכין תוכנית לכל שכונה בראייה משולבת של תכנון וכלכלה, כפי שנכון גם לעיר וגם ליזמים. נוסף על כך, כל פרויקט פינוי-בינוי נבחן תוך דרישה להיטלי השבחה – דבר שלא היה קיים בתקופתו של יהב. זה אמנם עתיד להגדיל את מספר הדירות בכל פרויקט, אך גם יגדיל משמעותית את ההכנסות של העירייה מפרויקטים של פינוי-בינוי ויאפשר בכך לפתח את התשתיות ואת מבני הציבור כדי לקלוט בצורה מיטבית את הדיירים החדשים בפרויקטים. זאת בשונה מתקופת יהב שבה היעדר התשתיות גרם לעצירת פרויקטים.

כמו כן, מינהל ההנדסה שנמצא באחריותו של אלפר מעודד יזמים לתכנן את הפרויקטים לפי עיקרון של עירוב שימושים. תוכנית אחת, למשל, הוגשה לעירייה על ידי חברת נקסט אורבן שמתמחה בהתחדשות עירונית, ובתכנון הפרויקט ניתן לראות עירוב שימושים וחשיבה תכנונית מחוץ לקופסה. מסחר ומגורים דווקא בשכונות החוף יביאו להעברתו של מרכז העיר אליהן. תארו לכם ששכונות החוף יהיו מורכבות ממגדלים מפוארים ושמתחת לבית ניתן יהיה למצוא כל מה שדרוש – חנויות, מוסדות לימוד ובתי קפה. זה עשוי להיות הדבר שיימשוך משפחות צעירות לשכונות החוף, שבינתיים הבניינים בהן הולכים ומתפוררים.

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומנכ”ל אגודת מכבי חיפה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. יוסף האוסף

    מה עוד חשוב לדעת לפני פינוי בינוי?
    בחלק גדול מהמקרים פרוייקט פינוי בינוי מאפשר לעשות סדר בבפריטים שבתכולת הדירה וכן להפיק רווח אלטרנטיבי שניתן להפיק מהחפצים שאין בהם עוד צורך. הדבר נכון בעיקר בדירות של אנשים מבוגרים. ככל שיש בדירה פריטים ישנים כמו תקליטים, ספרים, עיתונים ישנים או כל פריט משנות החמישים, יש מצב שמדובר על פריטי אספנות בעלי ערך כספי. אם אתם רוצים לדעת כיצד להעריך את תכולת הדירה באופן עצמאי חפשו בגוגל "פינוי דירה יוסף האוסף" וקבלו מאמר מדוייק שמסביר איך להעריך באופן עצמאי את תכולת הדירה. 

  2. הרס השכונות על ידי תאוות הקבלנים

    הקבלנים לא רוצים את טובת הציבור, ושמים זיבי על בעיות פקקים וצפיפות והרס החיים של מי שיגורו בתוך וליד הפרויקטים של מאות דירות. לא מעניין אותם מלבד להרויח על חשבון השכונות העניות הם עצמם גרים בוילה בשכונות הכרמל שם אין פינוי בינוי ולא יאפשרו להרוס כמו שעושים בשכונות העניות יותר שהתושבים בהן חלשים ולא יכולים להתנגד.
    מפתים אותם עפ תוספת חדר מעלית ומרפסת ותוקעים להם 200 דירות מול הפרצוף ופקקים. משתלם???

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר