מעון יום לילדים (צילום: אייל טואג)
מעון יום לילדים (צילום: אייל טואג)

דרושים מעונות מסובסדים למעמד הביניים

פורסם בתאריך: 2.3.19 20:47

לאחרונה התבשרנו כי מעון נעמ"ת בשכונת רוממה החדשה ייסגר בעוד כמה חודשים. כתוצאה מכך תישאר השכונה, שבה מתגוררות בעיקר משפחות צעירות ממעמד הביניים, ללא מענה לתינוקות ולפעוטות מתחת לגיל 3. הסיבה הרשמית שנמסרה מנעמ"ת היא מיעוט נרשמים. לעומת זאת, ההורים מדווחים על ניהול לקוי של המעון שהביא לחוסר אמון בינם לבין ההנהלה. מדובר בשכונה שבה גני העירייה מלאים עד אפס מקום, לרבות רשימות המתנה, אז האם בשכונה כזו אין פוטנציאל הרשמה מספק?

נעמ"ת הוקמה על מנת לאפשר לאמהות לצאת לעבוד. מדובר במלכ”ר, כך שהשיקול הכלכלי לא אמור להיות השיקול המרכזי, ובכל זאת נראה שהאג’נדה של מקבלי ההחלטות בארגון – איך לומר בעדינות? – מעוררת סימני שאלה.

הנהלת נעמ"ת אומרת כי במקום המעון ברוממה החדשה, יוקם מעון בשכונת גבעת זמר. מעבר לעובדה ששכונה זו טרם הוקמה ולא תספק מענה לתינוקות ולפעוטות שזקוקים למעון עכשיו, האם האוכלוסייה שתגור בגבעת זמר – שכונת קוטג’ים יוקרתית – היא זו שאליה מכוונת נעמ"ת? אם נוסיף לכך את קיומם של מעונות נעמ"ת ברמת גולדה ובמת”מ, נראה שלכאורה יש מכנה משותף המחבר ביניהם שלא עולה בקנה אחד עם הסיבה הרשמית להקמת נעמ"ת. מדובר במעונות הפונים לאוכלוסייה החזקה יותר בעיר – למשפחות שהן אמנם צעירות אך בעלות יכולת כלכלית גבוהה יחסית שמחזיקים במשרות מכניסות. במילים אחרות – משפחות שאינן זקוקות לסבסוד.

רוממה החדשה עונה על כל הסיבות שבגללן צריך להיות בה מעון מסובסד ובעל ערכי תמיכה באמהות עובדות. תושביה הם מדגם מייצג של מעמד הביניים. זו קבוצת האוכלוסייה שזקוקה למעון אמין על מנת להתייצב במקומות העבודה ושיש בה אמהות חד הוריות הזקוקות לסבסוד במחיר המעון. בשכונה זו קיים קומפלקס של גני עירייה, בית ספר צמוד וסניף של טיפת חלב, ואך טבעי הוא שיהיה בה גם מעון יום צמוד. השכונה נמצאת במקום מרכזי, בין רוממה הישנה – שאגב גם בה אין מעון מסובסד – לגבעת זמר העתידית.

מהי, אם כן, הסיבה האמיתית שבגללה הוחלט לסגור את המעון? האם נעמ"ת מחפשת רק לקוחות חזקים שלא זקוקים לסבסוד? האם אין לה עניין לבצע תוכנית הבראה במעון שבו מתקיימים לכאורה ליקויים ניהוליים כי היא לא מעוניינת להשקיע כסף באוכלוסיית יעד פחות חזקה?

נוסף על שאלות אלה יש לשאול גם היכן העירייה בתמונה זו. במערכת הבחירות האחרונה עלה שוב ושוב הצורך למשוך לעיר צעירים. עירייה המעוניינת בכך צריכה ליצור מעטפת תמיכה בצעירים אשר כוללת מקומות עבודה, מקומות בילוי ומוסדות חינוך. סגירת מעון יום בשכונה של משפחות צעירות משדרת בדיוק את ההיפך. משפחות צעירות זקוקות למעון יום בפיקוח שלא יאכל את המשכורת החודשית ושיאפשר להשאיר בו את הילדים בראש שקט. אם אין מעון כזה, לא רק שלא ניתן למשוך צעירים אלא זה מרחיק אותם מהעיר שלא מציבה את צורכיהם בראש סדר העדיפויות.

עיריית חיפה חייבת להזדעק אל מול העוול הזה. היא חייבת לנקוט צעדים חד משמעיים נגד סגירת מעונות יום מפוקחים בשכונות של מעמד הביניים. אחרי הכל, זהו המעמד הרחב ביותר באוכלוסייה, שבו יש הורים עובדים שתורמים בצורה הרחבה ביותר לכלכלת העיר, ולמעשה מהווים את עתידה.

הכותבת היא פעילה חברתית ויו”ר קהילת ההורים ברוממה החדשה

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר