ההפגנה של חד"ש במושבה הגרמנית (צילום: רמי שלוש)
ההפגנה של חד"ש במושבה הגרמנית (צילום: רמי שלוש)

יש לי חלום – מכתב פתוח לדוד עציוני

פורסם בתאריך: 9.3.19 20:56

מר עציוני היקר,

בדיבייט בחירות על גג מלון קולוני ערב הבחירות האחרונות, שבו השתתפת לצד מועמדים אחרים לראשות העיר, שמעתי אותך מתבטא נגד זכותם הדמוקרטית של האזרחים הערבים להפגין וגם שמעתי את הרעיון שלך כי יש להקצות ”מרחב הפגנות מוסדר“ באזור חוף שמן וגם כי המפגינים הם בכלל אינם חיפאים.

בזמנו חשבתי לתומי שמדובר באמירות שנאמרו בלהט הבחירות, ברוח עידן הטראמפיזם, אך בריאיון איתך מסוף השבוע שעבר, ובטרם השתלחת שוב בתיאטרון אלמידאן שאני היו”ר שלו, חזרת על אותם הרעיונות – ”חוף שמן“ ו”מרחב סגור להפגנות“ – בתירוץ שאתה מגן על ”הדו קיום החיפאי“ ושהמפגינים ”מגיעים מעכו ומשפרעם“ ופוגעים בעסקים במושבה הגרמנית.

נראה כי בעיניך הפגנה היא בכלל יום סטודנט או מסיבה שמטרתה היא בידור של פוקדיה, וכי אין מדובר בכלי מחאה מהחשובים בהיסטוריה של העמים. לפי גישתך, מרטין לותר קינג היה צריך לנאום את נאומו המפורסם ”יש לי חלום“ בפינה נידחת בעיר הולדתו אטלנטה – פינה שאושרה מראש ”כמרחב מוסדר להפגנות“ על ידי אותן הרשויות שהפלו אותו בגלל צבע עורו. להזכירך, המצעד לוושינגטון למען תעסוקה וחירות, שבו נאם קינג, היה נקודת ציון במאבקם של האפרו-אמריקאים נגד ההפרדה הגזעית, והשתתפו בו יותר מ־250,000 איש ואשה שהגיעו באוטובוסים, ברכבות ובמטוסים מכל רחבי ארצות הברית.

כעורך דין וכבן למשפחה שנמנית עם אצולת המשפט הישראלי (כפי שצוין בריאיון) אני משוכנע שאתה מודע למעמדה הרם של הזכות להפגין כאחת הנגזרות החשובות של חופש הביטוי. אני בטוח שאתה יודע שמיקום ההפגנה הוא חלק בלתי נפרד מהאמירה ומהמסר שבה. ההפגנה נגד הכיבוש והדיכוי ונגד המדיניות של ממשלת ישראל בחיפה, בדיוק באותו המקום שאתה מגדירו כסמל ל”דו קיום”, היא היא המסר. מטרתה אינה לפגוע בעסקים. היא נועדה להשמיע קול חשוב וראוי במרחב הציבורי החיפאי, שנדמה לפעמים כמרחב אסקפיסטי.

לעניין זה יפים דבריה של השופטת איילה פרוקצ‘יה: ”חופש האסיפה והתהלוכה הוא זכות מרכזית של האדם בישראל, ואין בזכותו של הפרט לפרטיות, לקניין ואף לחופש תנועה כדי לשלול את הפעלתה או כדי להצדיק העמדת תנאים כאלה שיעקרו אותה מתוכן, או יפגעו בה פגיעה ממשית“. עוד אומרת השופטת בעניין הפגיעה האפשרית בזכויותיו של הפרט שעלולה להווצר כתוצאה ממימושה של קבוצה מסוימת את זכותה להפגין: “ניתן לומר כי המדובר בפגיעה בפרט שהיא סבירה, טבעית ואינהרנטית למהלך החיים בחברה דמוקרטית המכבדת זכויות אדם, וגם מכירה בכך כי נדרש לעתים תשלום מחיר להגנה על זכויות אלה“.

עציוני יקר, תשמח בחיפה, תחגוג את חיפה, את המרחב האורבני הרב גוני והרב תרבותי הכי מעניין ושפוי במזרח התיכון, עיר שמושכת אליה מבקרים ותושבים מכל רחבי הארץ והעולם, מבקרים שרואים בחיפה מרחב לעסקים, לבילויים, לתיירות, לאקדמיה, לטבע, לתרבות, לספורט ולבידור, וכן – גם מרחב להביע עמדות ולהתבטא ולהפגין באופן חופשי. כנציג ציבור ששואף לרוץ לראשות העיר עליך לשאוף לטיפוח תדמיתה של העיר ככזו המקדשת את החופש, את החירות ואת זכויות האדם, כי בלעדיהם היא תאבד את ייחודה.

לסיום, כמאמרו של קינג, אומר לך: יש לי חלום ששני ילדי, סול וג‘וליאן, וגם בתך מאי יחיו יום אחד באומה שבה הם לא יישפטו לפי מוצאם אלא לפי טיב אישיותם, וכי הם יפגינו זה לצד זה בחיפה למען האדם באשר הוא אדם.

הכותב הוא יו”ר דירקטוריון תיאטרון אלמידאן

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר