כסף (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
כסף (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

עיוותי ההוצאה לפועל

פורסם בתאריך: 16.3.19 21:41

קרה לכם פעם ששכחתם לשלם דוח בזמן? שמתם לב איזו ריבית גובות הרשות המקומית או המדינה תחת כותרות יפות כמו “כפל קנס”? אתם יודעים באיזו קלות יכולים לשים יד על חשבון הבנק שלכם ולעקל אותו בגלל חוב של כמה מאות שקלים על צריכת מים?

אם זה לא מפתיע אתכם, בואו ותשמעו נתון שהפיל אותי: מתוך כלל החובות להוצאה לפועל, עשרה אחוזים הם הקרן ו־90 האחוזים הנותרים הם ריביות על ריביות, אגרות, עמלות ושכר טרחת עורכי דין. מעבר לזה, במחצית מהתיקים יש דרישת יתר של חובות מהחייבים.

תפקידה של ההוצאה לפועל הוא אכן לגבות חובות עבור הגופים שחייבים להם במהירות וביעילות. אבל תפקיד נוסף שלה הוא גם להגן על החייבים – אלה שנפתחו נגדם תיקי הוצאה לפועל ושבגלל מצבם הכלכלי לא יכולים לעמוד בתשלום החוב. לעתים רבות המצב האבסורדי הוא שחוב קטן מתגלגל ומתנפח באופן כזה שפוגע בשני הצדדים, שכן החייב לא מסוגל לשלם אותו לאחר כל התוספות, הריביות והתשלום לעורכי דין. כך, בעלי עסקים קטנים שרוצים לקבל את המגיע להם עוברים תהליך מסובך ויקר, ולעומתם מי שיכול בקלות לדרוש את החוב שלו ולקבלו הם העסקים הגדולים השולטים במשק, כמו חברות הביטוח והבנקים, וזאת בזכות מנגנוני גבייה והכוח הכלכלי הרב שלהם.

הרי בעל עסק קטן יחשוב זמן רב לפני שיפנה לעורך דין ויפתח בהליכי הוצאה לפועל שיעלו לו כסף רב ושבעקבותיהם סיכויי הגבייה שלו הם קטנים, ולעומתו חברת ביטוח יכולה להפעיל את מנגנון הגבייה שלה שכולל עורכי דין בתשלום קבוע, להפחיד את החייב ולשלשל לכיסיה ולכיסיהם של עורכי הדין שלה ריביות, הצמדה ושכר טרחה מנופח. אדם שמאמין שהחוב שנדרש ממנו אינו הוגן או שחושב שהוא לא צריך לשלם, יעדיף לשלם בכל זאת במקום להידרש להגיע לבתי משפט ולשלם, בסופו של דבר, יותר.

נתון מדאיג נוסף הוא שביותר מ־90 אחוז מהתיקים בלשכות ההוצאה לפועל דורשי החוב היו מיוצגים על ידי עורכי דין, בעוד שבפחות מעשרה אחוזים מהתיקים החייבים היו מיוצגים. זה אומר שכוחם של בעלי ההון במימון יוצר אפליה מובנית כלפי החייבים, שבחלק גדול מהמקרים הסתבכו שלא באשמתם או מסיבות ששליטתם בהן מוגבלת.

הנתונים הלא הגיוניים הללו, שלפיהם הקרן היא קטנה כל כך ביחס לחוב ואיש אינו נותן את הדין על הטעויות הרבות בתיקי ההוצאה לפועל, גורמים לכך שהחייבים נותרים במערכת ללא תקווה. את העיוות הזה, שמותיר את הגורמים המוחלשים – החייבים ובעלי החוב הקטנים – מאחור אל מול הגורמים החזקים שמנצלים את כוחם בציניות כדי להתעשר, חייבים לתקן. העיוות הזה מחליש את הפעילות העסקית גם ברמה המקומית, ואם אכן יש מגמה לבסס חלק גדול יותר מהכלכלה החיפאית על עסקים קטנים ועל מסחר, חייבים להקטין את עוצמת האיום שמהווה ההוצאה לפועל כלפיהם. וזאת משום שבתנאים הקיימים אנשים נמנעים מראש מפתיחת עסקים ביודעם מה מצפה להם אם לא יצליחו.

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומנכ”ל אגודת מכבי חיפה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר