צעדת המחאה של פעילי איכות הסביבה נגד בז"ן (צילום: דוברות מגמה ירוקה)
צעדת המחאה של פעילי איכות הסביבה נגד בז"ן (צילום: דוברות מגמה ירוקה)

בחיפה אני סביבתית

פורסם בתאריך: 23.3.19 19:30

כבר כמה שנים שכאשר מציגים אותי כירוקה אני דואגת להדגיש שאני סביבתית – מובילת ארגון וקהילה סביבתיים. חשובה לי ההפרדה בין הפעילות שלנו לבין הסיעה הפוליטית המתקראת הירוקים של חיפה. בצמתים שבהם נפגשנו לפני כן, אני והפוליטיקאים ששלטו אז במאבק, חוויתי תדהמה לא פעם כאשר הסוגיות הסביבתיות עצמן הפכו למשניות אל מול הנראות ואל מול המשאלה לקבל קרדיט.

זה היה קורה בהפגנות ונגע גם למסרים שאותם החלטנו כפורום רחב להעביר, ובאופן ההתנהלות מול הרשויות השונות. זה קרה במידור ממפגשים חשובים ובהתנהלות אל מול פעילים וארגונים שותפים. כשעיריית חיפה פנתה לירוקים להצטרף לעתירה נגד תוכנית הרחבת בז”ן הם סירבו. הדבר הוביל לכך שהיום אין להם כל חלק בהליכים שעדיין מתנהלים מול התוכנית בערכאות המשפטיות.

השיא, לטעמי, היה לפני יותר משנתיים, כשהחלטה שקיבלנו כקבוצת ארגוני סביבה, שלא היתה מקובלת על סיעת הירוקים, הובילה אותם לעליהום כללי כלפינו, להתנהגות ביריונית, מיזוגנית ותוקפנית מילולית, להתנגחות ולהשמצות ברשתות החברתיות ולהפצת בדיות בתקשורת.

הפשע שלנו היה החלטתנו לקדם מפגש עם העירייה בנוגע לתוכנית להרחבת בז”ן (בתקופה שבין החלטות של ועדות התכנון – בעקבות קריאה של אחד הפרוטוקולים הבנו שמנסים לעקוף את העוררים ופונים ישירות לעירייה). הירוקים, שהיו בעלי אותו מעמד כמונו, הוזמנו וסירבו גם לכך. מכאן הכל הידרדר. פורום סביבתי גדול שכלל גם אותם התפרק, ולאחר מכן התאחה בלעדיהם.

חלפו שנתיים, השלטון העירוני התחלף ואפילו כשמדובר במועמדת שבה הירוקים תמכו, הדפוסים לא השתנו. כל המהלכים הסביבתיים שנעשים תחת השלטון החדש זוכים לגיחוך ולהקנטות. עצוב.

הנחמה היחידה היא שהם כבר מזמן לא הפוליטיקאים הירוקים היחידים במאבק. השינויים יקרו גם בלעדיהם. בימים אלה מקודמת תוכנית חזון חדש למפרץ חיפה על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). התוכנית, אשר עדיין נמצאת בשלב השלד, עתידה להחליף את כלל התעשייה הפטרוכימית במפרץ במגורים המשלבים סביבה ימית, בתעסוקה, במסחר, בתיירות ובפארקים משמעותיים תוך ניקוי הקרקעות המזוהמות. זוהי תוכנית מרחיקת לכת שמכוונת הכי רחוק שהעזנו לחלום, שתשנה את פני המטרופולין הצפוני ושתהפוך אותו סוף סוף מאזור תעשייה מזוהם וחולה לאזור שוקק חיים ומזמין.

ושוב מגיע הדז’ה וו. יו”ר סיעת הירוקים דרש לא להיענות לבקשתה של ראש העיר לדון בתוכנית במסגרת הוועדה המקומית מחשש לפוליטיזציה. הירוקים, שחברו לסיעה ארצית, ביקשו לא לדון בתוכנית החזון החדש למפרץ של רמ"י רק משום שהיא קודמה על ידי שר אוצר שמתמודד בראש סיעה אחרת, וזאת כאשר מולה, בוועדות האחרות, ממתינות תוכניות רעות שמבקשות לקבע במפרץ את התעשייה המזהמת ולהגדיל את שטחי האחסון של החומרים המסוכנים בתחומו. הגענו לשיא חדש.

עצוב כל כך שפוליטיקה קטנה וחשש מהצלחות סביבתיות שאינן רשומות על שמם מאפילים על כל שאר השיקולים. בין שם סיעתם לבין התנהלותם בפועל אין דבר וחצי דבר. אני מקווה שבקרוב המונח “ירוק” ינוכס בחזרה על ידי כלל תנועת המאבק הענפה למען ניקיון מפרץ חיפה. בינתיים, בחיפה, אני סביבתית.

הכותבת היא מרכזת הקואליציה לבריאות הציבור וקהילת “מנקים את מפרץ חיפה”

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    במקרה שמעתי חלקית את הדיון בנושא בעירייה. נציגת הירוקים אמרה שהם ביקשו דחייה של מספר ימים משני טעמים: א. ללימוד ההצעה שהוגשה לנציגי מועצת העיר זמן קצר מאוד לפני הגשתה להצבעה. ב. לאפשר לנציגי הירוקים השוהים בחו"ל להיות בפגישה החשובה ולהביע דעתם. נשמע לי הגיוני.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר