חוות המיכלים בקרית חיים (צילום: שי אילן)
חוות המיכלים בקרית חיים (צילום: שי אילן)

תוכנית חשובה, עיתוי בעייתי

פורסם בתאריך: 6.4.19 18:08

כתושבת קרית חיים, המאבק בתעשייה הפטרוכימית במפרץ הוא מאבק קיומי עבורי. את ה”תקלות” של בז”ן אני מרגישה בנחיריים, ובמקרה של אסון חלילה, משפחתי נמצאת בקו הראשון. זו אחת מהסיבות שבגללן בחרתי להיות פעילה בסיעת הירוקים ולקחת חלק במלחמה על הבית.

איכות הסביבה היא גם חמלה ודאגה לבעלי החיים שאינם יכולים לעמוד על זכויותיהם. כפעילה ותיקה למען זכויות בעלי חיים, נושא זה חשוב לי במיוחד, והירוקים הציגו מצע מפורט לטיפול בחיות הבר ודאגו בקדנציה הקודמת להגדלת תקציב העיקור והסירוס לחתולי רחוב. זוהי עוד סיבה נפלאה שבזכותה הצטרפתי לירוקים.

המאבק על איכות הסביבה תמיד ילך יד ביד עם המאבק על שלטון החוק, ויחייב ראייה פרקטית. כך חבר המועצה מטעם הירוקים ירון חנן הקים צוות מומחים לפני שנים שכתב דוח על חלופות מעשיות לאספקת אמוניה למשק שלא מהמיכל בחיפה. בתחילה התקבל הדוח בזלזול על ידי יונה יהב, אך לאחר מאבק ציבורי יהב שינה כיוון וצירף מומחים מטעם הירוקים להליך המשפטי שהסתיים בסגירת המיכל.

בחיפה עומדים הירוקים על המשמר ונלחמים בשיניים כדי שההר הירוק לא יהפוך להר של בטון ודואגים לטיפוח הוואדיות, לריסון התמ”אות ולמניעת כריתתם של עצים עתיקים. קצרה היריעה מלפרט את כל הנושאים שאנו עוסקים בהם – התחדשות עירונית, תחבורה ציבורית, מאבק להסרת חוות אנטנות לא חוקיות, ובראש כל אלה מאבק חסר פשרות בבז”ן.

כבר ב־2012 כתב חבר מועצה לשעבר מהירוקים במסמך התנגדות להרחבת בז”ן על יציאה הדרגתית של כל התעשייה הפטרוכימית מחיפה, ובערר על הרחבת בז”ן שהגיש יו"ר הסיעה אביהו האן בשנת 2014 נכתב כי אין לבז”ן מקום בלב אזור צפוף וכי יש להכין תוכנית להוצאתה מהמפרץ.

הציבור מעריך את העשייה ואת החזון שלנו, והירוקים קיבלו קולות ב־403 קלפיות מתוך 416 הקלפיות בחיפה. כך זכינו לארבעה מנדטים בכל העיר.

עד לאחרונה הירוקים לא לקחו צד בפוליטיקה הארצית. החלטה זאת נבעה מראיית עולם שבמאבקים הירוקים והסביבתיים כולנו ביחד, ומשכך לו היו מציבים קלפי בין הפעילים שלנו היו מתקבלים פתקים של הליכוד, מר”צ, העבודה וגם כמה של זהות.

בפועל, על מנת להשפיע צריכה סיעה מקומית קשרים בממשלה, ובמערכת הבחירות הנוכחית התקבלה החלטה בקרב חברי הסיעה לתמוך בבני גנץ לראשות הממשלה, וזאת לנוכח התחייבותו לחזון חדש למפרץ ולהוצאת התעשיות המזהמות ממנו. אין דבר חזק יותר מרעיון שהגיע זמנו להתממש, ולאחר שנים שבהן הירוקים וארגוני הסביבה שהחזיקו בדעה שבז”ן חייבת להתפנות מהמפרץ נחשבו להזויים, עוד ועוד אנשים מאמצים את החזון הזה.

התוכנית של רשות מקרקעי ישראל שהתקבלה פה אחד במועצת העיר קוראת להבראת מפרץ חיפה ולהוצאת בז”ן, והירוקים בירכו עליה אך העלו שאלות אקוטיות הקשורות בין השאר לתזמון הצגת התוכנית ערב הבחירות, לאופן הצגתה החלקי, לעובדה שעיתונאים לא הורשו להיכנס ולהציג שאלות, ללוחות הזמנים של התוכנית ולכך שהיא לא אושרה בממשלה אלא הוצגה בפני ראשי רשויות שאין להם סמכות בנדון. שאלות ותהיות רבות נותרו פתוחות.

לצערנו, בשל כך התווסף עוד מאבק למאבקים הסביבתיים: האשמות והכפשות מיותרות בין פעילי ארגונים שונים הקשורות למערכת הבחירות הטעונה. חשוב לדעת כי אין שום עניין להכשיל את תוכניתה של רמ”י. הענן השחור שעוטף את המפרץ חייב להתפוגג, וניעזר ונשתף פעולה עם כל מי שמחויב לנושא החשוב הזה. מאבקים כאלה מבזבזים אנרגיות יקרות, ובעיקר מרחיקים אנשים טובים מלקחת חלק בהם.

אסיים בפתגם אינדיאני מקסים שנתקלתי בו לאחרונה: “ומה אם אגיד לכם שכנף ימין וכנף שמאל, שתיהן שייכות לאותה ציפור?”. תארו לכם שכנף ימין תחליט להילחם בכנף שמאל.

הכותבת היא פעילה למען זכויות בעלי חיים והתמודדה במקום החמישי בסיעת הירוקים למועצת העיר

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר