פקח מחלק דוחות חניה (צילום: ניר כפרי)
פקח מחלק דוחות חניה (צילום: ניר כפרי)

אכיפה בררנית – אכיפה פסולה

פורסם בתאריך: 13.4.19 20:39

אם גם אתם חזרתם לאחרונה למכונית שלכם וחיכה לכם קנס באדיבות עיריית חיפה, אתם לא לבד. אנשים רבים ברחבי העיר מדווחים על מדיניות חדשה של אכיפה נוקשה כלפי עבירות חניה. לכאורה אפשר לברך את ראש העיר, הרי אין דבר מרגיז יותר מלראות הורה שצריך לרדת עם עגלת התינוק לכביש או אדם בכיסא גלגלים שהתנועה נשללה ממנו בגלל חניה על המדרכה. עם זאת, עושה רושם שהמדיניות החדשה פוסחת על מתחמים שלמים ברחבי העיר. לי זה מרגיש כמו אכיפה בררנית.

אכיפה בררנית היא הבחירה לאכוף את הדין נגד אדם ספציפי ולהימנע מאכיפת הדין נגד אנשים אחרים. היא פוגעת באופן מהותי בשוויון בין התושבים מכיוון שהיא גורמת לבידול בין תושבים המבצעים עבירות זהות מתוך שיקולים זרים או פוליטיים.

בעולם המשפט תקף עיקרון השוויון, וסנקציות צריכות להתקבל מתוך ערך השוויון. אכיפה בררנית יוצרת נזק ללגיטימציה של השלטון ושל כל הליך הענישה כולו. במשפט הישראלי נקבע כבר פעמים רבות שאכיפה בררנית פוגעת פגיעה קשה במידת הצדק, וכאשר מוכחת טענה זו בבית המשפט, עשוי בית המשפט להורות על ביטול של קנסות או אישומים.

התלונות על אכיפה מוגברת של עבירות חניה מגיעות מקבוצות ברחבי הרשת החברתית (זו שאינה מצונזרת על ידי אנשי ראש העיר ובה השיח חופשי), ועולה מהן כי מתחמים שלמים כמו מתחם הצ’ק פוסט ושכונת רמות רמז החלו בעלי רכבים לקבל קנסות כבדים על עבירות חניה. באותו הזמן, מתחמים שמוכרים כמועדים לפורענות ובהם חונים אנשים באין מפריע באדום–לבן לאורך כל שעות היממה, כמו רחוב הרצליה הפוקק את הדר מדי יום בשעות הלחץ או שדרות המגינים שבו חונים על נתיב שלם באין מפריע, כלל לא מקבלים התייחסות מהפיקוח העירוני.

כאשר מוסיפים לעניין את קמפיין הקנסות המיוחד בזמן הדרבי החיפאי ואת התמונות ברשת החברתית של סגן ראש העיר חונה על מדרכה ואף שם את שמו ותפקידו בגאון כדי לא לקבל קנס (ולהגנתו טוען שקיבל רישיון לעניין), הדבר מרגיש כמו תוספת של חטא על פשע.

אני מתרשם (וזו התרשמותי הסובייקטיבית, אולי תחלקו עלי) שראש העיר בחרה באוכלוסיות “הבלתי המחוברים” כדי ליישם עליהם באופן מיידי את מדיניות ההכבדה באכיפה. אוכלוסיות של אנשים שאינן מאוגדות במסגרות פוליטיות/חברתיות/קהילתיות שמסוגלות להפעיל עליה לחץ באופן מיידי, ופשוט יעדיפו לקטר ולשלם את הקנס. בתכל’ס – היא צודקת. למה לריב עם אנשים מאוגדים אם אפשר לקנוס את מי שיתבאס וישלם כמו ילד טוב?

אז מה בעצם צריך לקרות עכשיו? האם אנחנו יכולים להתגונן בפני מה שנראה לכאורה כמו אכיפה סלקטיבית נגד הבלתי מחוברים? אולי עדיף לשלם ולשים קצ לעוד 500 שקל מהעו”ש ופשוט לגמור עם זה?

אני ממליץ לא לשלם. פשוט ככה. המתינו 85 יום מתוך 90 הימים המותרים לכם לתשלום, ובחרו בברירת המשפט. בעוד חצי שנה, פלוס מינוס, תוכלו להתייצב ביחד עם עוד כמה אלפי “בלתי מחוברים” ותטענו כולכם – תושבת ותושב – כי מדובר באכיפה בררנית. אם נסתמך על פסיקות קודמות של בתי משפט כנראה שנוכל כולנו לבטל את הקנסות הבלתי צודקים, לפחות עד שתואיל העירייה לאכוף את הדין בכל רחבי העיר, ולא רק במקומות שבהם נוח וקל.

הכותב הוא פעיל פוליטי

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. קובי

    גם בפל ים יש תחנת מוניות צמוד לדראג סטור חונים שם רכבים פרטים ואין אכיפה באיזור נותנים יד חופשית לבני המיעוטים לא יתכן האיפה הזו והפחד מלתת דוח חניה .

  2. קובי

    גם ברחוב פל ים צמוד לדראג סטור יש שם חניה למוניות שחונים שם קבוע רכבים פרטים ולא מוניות דבר שאסור ואין אכיפה התקשרתי כמה פעמים ואומאים מטפלים וסתם לא עושים כלום ביזיון מפחדים מבני מיעוטים חד משמעי .

  3. דני דין

    אין אכיפה שווה בחיפה .קחו למשל את בתי הקפה הפתוחים כל הלילה באין מפריע למרות החוק המגוכך של עד השעה 3 .אף אחד לא מפקח ובודאי שלא אוכף.החניה הלא חוקית היא הזוכה לתשומת ליבה של קאליש.

  4. לא הבנתי

    לא הבנתי איך מצד אחד תטען לאכיפה בררנית ומצד שני יגיעו אלפי נהגים שקיבלו דוחו"ת

  5. דני דין

    .חוק הוא חוק כאשר הוא מיושם בשטח אחרת איננו שווה את הניר שעליו הוא כתוב .במקרה זה הוחלט ליישם את חוק החניה שעד עתה לא נאכף בכפוף להחלטת העיריה .

  6. נכון

    מה עם אכיפה בציר מוריה כל רכב ש"רק עוצר לרגע" גורם פקקי ענק וסוגר נתיב שלם איםה משטרת התנועה??

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר