רחוב נעמי
רחוב נעמי

פעילות גופנית ובלוטת התריס (חלק א’)

והשבוע: רחוב נעמי

פורסם בתאריך: 21.4.19 10:11

היסטוריה: נעמי, אשתו של אלימלך איש בית לחם וחמותה של רות המואבייה, חיה במאה ה־11 לפני הספירה. היא עזבה עם משפחתה את בית לחם בעקבות רעב כבד והתיישבה במואב. אחרי מותם של אלימלך ובניה, שנישאו לעורפה ולרות המואביות, החליטה נעמי לשוב לבית לחם. היא הצליחה לשכנע את עורפה לחזור למשפחתה המואבית, אך רות התעקשה לבוא איתה באומרה: “אל אשר תלכי אלך ובאשר תליני אלין” (מגילת רות, פרק א’, פסוק 16). נעמי עודדה את כלתה לבקש את קרבתו של בועז, קרוב משפחתה, ובעצתה הוא נשא את רות לאשה וגאל את רכוש אלימלך. לפי מגילת רות, ישי, נכדה של רות, היה אביו של דוד המלך.

השפעתם של תת פעילות ויתר פעילות בלוטת התריס על מאמץ גופני: הפרעות בבלוטת התריס הן מהמחלות ההורמונליות הנפוצות ביותר. הפרעה בפעילות של בלוטת התריס מלווה בפגיעה בתפקודם של שריר הלב ושרירי השלד ובפגיעה במערכת הנשימה. מכאן ברור שהפרעה כזו עלולה לפגוע משמעותית ביכולת לבצע מאמצים גופניים. עם זאת, תיתכן השפעה של הפעילות הגופנית עצמה על התפקוד של בלוטת התריס – השפעה שיכולה לנבוע ממאמץ בודד או מאימון גופני ממושך.

ייצור ההורמונים של בלוטת התריס: ייצור ההורמונים של בלוטת התריס דורש צריכה תקינה של יוד במזון. היוד עובר במערכת העיכול ונספג לדם במעי הדק. הוא נלכד על ידי בלוטת התריס ועובר שם פעילות אנזימתית. היוד משתתף ביצירת הורמוני בלוטת התריס T3 ו־T4. יצוין כי ההורמון T3 הוא בעל יעילות פעולה גבוהה פי 15-10 מאשר ההורמון T4.

פעילות יתר של בלוטת התריס: פעילות יתר של בלוטת התריס נגרמת בדרך כלל בעקבות הופעתם של נוגדנים עצמיים אשר מפעילים את הבלוטה וגורמים לייצור עודף של הורמוני בלוטת התריס (מחלת Graves). זהו מצב היפר מטבולי אשר מאופיין בין השאר בפעלתנות יתר עד כדי אי שקט בולט, בעלייה של חום הגוף, באי יכולת לסבול חום, בנטייה להזעה, בירידה במשקל למרות אכילה מרובה, וביציאות מרובות, לעתים שלשוליות. נוסף על כך ייתכנו שינויים אופייניים בעיניים.

אחד מהאיברים המושפעים ביותר מפעילות יתר של בלוטת התריס הוא שריר הלב. פעילות היתר של בלוטה זו מאופיינת בעלייה בקצב הלב ובעלייה בנפח פעימות הלב, וכתוצאה מכך בעלייה בתפוקת הלב. כמו כן ניכרת ירידה בתנגודת כלי הדם שתורמת אף היא לעלייה בתפוקת הלב. לעומת זאת, בעת מאמץ גופני סובלים חולי בלוטת התריס מירידה בתפוקת הלב, שמובילה כמובן לירידה ביכולת הביצוע של מאמצים גופניים. הירידה בתפוקת הלב במאמץ גופני נעלמת לאחר טיפול תרופתי והורדת הורמוני בלוטת התריס לרמה נורמלית, וכתוצאה מכך יש שיפור גם ביכולת הגופנית ובצריכת החמצן המירבית.

בפעילות היתר של בלוטת התריס ייתכנו, נוסף על הגברת קצב הלב, גם הפרעות בקצב הלב. מובן שבמצבים אלו יש להימנע מפעילות גופנית.

בעת פעילות יתר של בלוטת התריס נפגעים גם שרירי השלד. פגיעה זו תורמת לירידה ביכולת לבצע פעילות גופנית. הפגיעה בשרירי השלד נעלמת לאחר טיפול תרופתי והורדת רמת הורמוני בלוטת התריס לתחום הנורמה.

בעת פעילות יתר של בלוטת התריס קיימת עלייה בצריכת החמצן בשל המצב ההיפר מטבולי, ולכן יש עלייה גם בקצב הנשימה. מכיוון שיש ירידה בתפקוד שרירי הנשימה (גם בשאיפה וגם בנשיפה), אלו אינם מצליחים תמיד “לעמוד בקצב”. גם יכולת זו מתוקנת לאחר טיפול תרופתי.

ווייז: נחנה את הרכב בתחילת רחוב נעמי בשכונת כרמליה.

האימון: אורכו של הרחוב הוא 400 מטר ויש בו עליות וירידות מתונות. נרוץ ברחוב הלוך ושוב שבע פעמים, ובסך הכל 5,600 מטר. לאחר חימום של 25 דקות, שיכלול ריצה קלילה ומתיחות, נעבור לאימון.

בהלוך נרוץ ריצה מתגברת, ובמקטע של הירידה נשים דגש על טכניקת הירידה. בסיומה של כל ריצה ננוח במשך דקה וחצי.

בחזור נרוץ ריצה מתגברת, ובמקטע של העלייה נשים דגש על טכניקת העלייה. בסיומה של כל ריצה ננוח במשך שתי דקות.

בתום האימון ננוח במשך חמש דקות, ואחר כך מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר