כרזה של הבונד: "המקום שבו אנו חיים הוא ארצנו"
כרזה של הבונד: "המקום שבו אנו חיים הוא ארצנו"

להקשיב לזעאתרה

פורסם בתאריך: 8.5.19 12:06

ערב פרסום העיתון, לא הרבה לפני יום הזיכרון, עדיין לא שככו הדיו של העימות בדרום, והחשבון הנורא ממשיך להאמיר: ארבעה הרוגים בצד הישראלי, 25 בצד הפלסטיני, ההמשך הבלתי נסבל של הסכסוך שבמסגרתו ממשיכה ישראל להילחם, כבר יותר מ־40 שנה, באופן בלעדי כמעט בארגונים שאינם צבא סדיר של מדינה זרה. על רקע הדם שנשפך בדרום, וברוח הימים הלאומיים המרוכזים בשבועיים האלה, אני מציע להאזין אחרת לדבריו של רג’א זעאתרה, שטען שהתנועה הציונית תרמה לשואה ועורר סערה שהובילה (שוב) לדרישה להדיחו ממועצת העיר.

ערב מלחמת העולם השנייה היה העולם היהודי שונה בתכלית מזה שקיים היום. חלק גדול ממנו חי באירופה ובארצות האסלאם, ואכן הוא היה נתון בסכנת קיום שלא היה מודע לגודלה. עם זאת, בניגוד להיום, התקיים בו אז גיוון של דעות וגישות פוליטיות, זהותיות ותרבותיות שהיום נעשה הרבה יותר צר. הציונות לא היתה הבחירה הדומיננטית עבור יהודי בראשית המאה ה־20. בארצות מזרח אירופה, הבונד – תנועה סוציאליסטית שהתנגדה לציונות והיתה יהודית לא פחות ממנה באורחותיה ובתפיסתה, אם לא יותר – היתה פופולרית יותר. בהקשר זה אפשר גם כמובן להזכיר את התנועות הדתיות השונות שרובן דחה את הציונות מסיבות תיאולוגיות.

נוח לומר שלקח השואה הוא שתנועות אלה טעו והציונות צדקה, אלא שזו טענה חסרת משמעות. הפתרון הלאומי של הקמת מדינה הציל פחות יהודים מאשר מדיניות ההגירה של ארצות הברית, אוסטרליה וארגנטינה בשנים שקדמו למלחמה. לא כל יהודי הוא ציוני, וגם הציונים הנלהבים ביותר לא חושבים שכלל יהדות התפוצות מחויבת לקום בבוקר ולהצדיע לדגל ישראל.

ובכל זאת, הבחירה האינטרנציונליסטית לא גברה על המשאלה של היהודים להקמת בית לאומי נפרד, וחלק ניכר מהיהודים היגרו למרחב שבו אמרו להם שקיימת “ארץ ללא עם לעם ללא ארץ”. “אדמה היא בת בליעל”, כתב אבות ישורון בשירו הנפלא “פסח על כוכים”. נוצרה כאן מציאות שלא ניתן כבר להתיר אותה בקלות. הונחו היסודות להיווצרותו של לאום ישראלי המורכב מיהודים.

האם הלאום הזה סייע למנוע את השואה? בוודאי שלא. לכל היותר הוא אפשר לשבריר מיהדות התפוצות להינצל מהשמדה. האם הוא פעל באופן אינטנסיבי כדי למנוע את ההשמדה? תשובה כנה לשאלה הזאת היא קשה, אבל די ברורה: הפעולות שנעשו על ידי היישוב להצלת יהודים היו מעטות. אבל גם זה בצד הדיון.

האם הציונות החמירה את המצב? הדיון על כך הוא מורכב, ופוסטים בפייסבוק וטורי דעה הם לא המקום לנהל אותו באופן שאינו פופוליסטי. אבל אם חייבים להיות שטחיים אפשר לומר: בוודאי שלא היה שיתוף פעולה ישיר בין הנאצים לבין התנועה הציונית, למעט כמה ניסיונות מבישים של גורמים בלח”י לסייע לגרמנים נגד האנגלים. מכל מקום, קשרים כאלה היו בעלי מעמד אנקדוטלי.

אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שהציונות היתה חלק משלם, חלק מהתנהלות עולמית שתוצאתה היתה טראגית ושללה את האפשרות של קיום קוסמופוליטי ושל פתרון של תלאותיהם של היהודים שאינו כולל הקמת מדינת לאום נפרדת. על הרעיון שלפיו ליהודים אין מקום מחוץ לארץ הלאום שלהם חותמים גם פשיסטים וארכי-אנטישמים וגם ציונים נלהבים.

על הרקע הזה אפשר להבין את דבריו של זעאתרה אחרת. הציונות היתה חלק מהצייטגייסט – רוח הזמן – שעל צד אחד של המטבע שלו היה חקוק שחרור לאומי וגיבוש זהות חדשה, ועל הצד השני דיכוי והשמדה. סבי וסבתי למשל, שאיבדו את היקר להם מכל בשואה הארורה, איבדו אחר כך גם את תרבותם ואת שפתם, וזה קרה דווקא כאן, במדינה הציונית. מה שאיבד זעאתרה הוא עניין לטור נפרד, אבל הוא לא בהכרח עניין נפרד כשלעצמו, ולכן אני טוען שאפשר לוותר על תגובת הזעזוע האוטומטית ביחס לדבריו.

הכותב הוא עורך החדשות של עיתון “כלבו”

אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. מוטי

    עזוב אותך מכל המלל הזה על מה קרה לפני 70 80 שנים
    הזעתרה הזה פשוט לא רוצה אותנו
    פה ומה לעשות שלנו לא בא ללכת.
    שימשיך הזבוב להטריד את הפיל

  2. בן ציון

    …מה התועלת מלהזכיר את שמו ולפרסם מחשבות אבותין ששחטו בנו ועדיין לא העזו לברוח ב-48…אני בן לאם ששכלה את אחיה טרם קום המדינה במדרגות שמובילות מהכרמל לעיר ומי אמר שזה לא משבטו …ימח שמו…למד באוני שלנו כדי לתרגם את עיוותי אבותיו ואתם נותנים לו במה…

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שי אילן
    מצידי אתה יכול להמשיך ןלעוות את המציאות ןהעובדות עם פרשנות חסרת שחר
    תמשיך להריח זעתר עם זאטרה
    ממילא לא שמים לב אליך ולא שמים עליך
    ב
    אני בן לאב ציוני שעלה לארץ לפני השואה
    שניצל כאשר כל משפחתו אבדה כי פספסו
    עליה לארץ בחצי שנה תם

  4. ארז

    שי אילן, אתה אדם מעוות. לך לך אל הפריץ. הגלותיות היא נחלתך, בדומה לעוד כמה יהודים ששכחו את צדקת הדרךצואת מהות החזון הציוני של עם ישראל בארץ ישראל.

  5. אריה

    נראה שהשי אילן הזה עושה שימוש בעבודה שנעשתה מתי שהוא בבית ספר התיכון כדי ליצור מיני פרובוקציה במטרה שמישהוא ישים אליו לב.

  6. חיפאי לשעבר

    מה זה בכלל קשור עכשיו.
    האדם הזה יורק לבאר שהוא שותה ממנה ודעותיו לא חשובות. בדיוק כמו שהיו מפטרים אותו אם היה עובד בחברה גדולה ופועל להזיק לה צריך לפטר אותו היום (בעצם אתמול.
    אף אחד מאיתנו לא אומר כל מה שבא וחושב שהוא יוכל לשמור על מקום עבודתו. מה עושה את האדון כל כך פריווילגי?
    דיבורים כמו שלו מעודדים טרור ולהגיב נכון (מצד העיריה והממשלה) זה מסר ברור ונכון.
    הגיע זמן שיפסיק לבזבז את האנרגיה של עירייה אומללה שיש לה כל כך הרבה מה לעשות. מה זאעתרה עושה לטובת העיר שלו?

  7. רפי

    ראשת עיר דמגוגית מאוקטובר שברה את כל הכללים שכחנו שהיא מינתה את המחבל הזה לסגן היא עצרה את עבודות הרכבל,עשתה אוויר מול ועד העיריה,הורידה תקציבים מחגיגות העצמאות לטובת הרמאדן. אין כוח בשביל ההבלה הזו.

  8. אריה

    שחר אילן – זעתרה אם יכול היה הוא היה הופך אותך לקוסמופוליטי מחר בבוקר ואם היית מסרב הוא היה שוחט אותך. לשמחתנו הוא וחבריו לא יכולים ולא יוכלו.לך לארגנטינה ש"הצילה" יהודים בפיגועים בבניני הקהילה המתרחשים שם כל כמה שנים. לך לעולם הקוסמופוליטי האנטישמי במסווה של התנגדות למדינת ישראל

  9. גילה

    מה שבטוח, במציאות של ישראל 2019, אני פוחדת מהרבה מ״בני עמי״ שמדברים כאספסוף אנטישמי ונאצי מצוי, שא.נשים שאינם מהופנטים מנתניהו ולא מעריצי מתנחלים הם אוייב שצריך להרוג אותו, שמאחלים לכמוני למות ומצטערים שהיטלר לא סיים את המלאכה. תוסיף לכך שאני אשכנזיה וזה בכלל מצרף עוד אספסוף וכל אלו ביחד הם האנשים שאני באמת חוששת מהם והמציאות הוכיחה כבר שהם גם מקיימים את מה שהם מבטיחים. מעדיפה את רג׳א זעתרה על פניהם. איתו אני כבר אסתדר מהמקום שכל אחד מאיתנו יודע מה השני חושב ולא אשגה באשליות שאנו ״עם יהודי אחד״. קשקוש שמתפרק לנו במהירות מול העיניים בחסות השיח הלאומני המופרע שהשתלט כאן בחסות נתניהו, שקד,כהנא ולהבה.

  10. יהודי ציוני גאה

    צר לי אבל אתה מערבב חצאי עובדות ליצור מצגת שאיננה נכונה או שגויה.
    אז קצת עובדות.
    נכון שערב מלחמת העולם היו תנועות יהודיות חזקות מהציונות. ואפילו אנטי ציוניות כמי הבונד החסידות ואגודת ישראלאבל אלו היו תנועות חדשניות בעבר אבל התנועה היחידה שנתנה תשובה חדשנית רדיקאלית ומהפכנית באמת הייתה הציונות.
    לגבי הצלת יהודיל אז בשנות השלושים שכל העולם סגר דלתותיו לפליטים היהודים הישובה היהודי בארץ ישראל קלט מעל 100,000 יהודים מגרמניה ועל סה דרך אגב זעתרא באופן נבזי ושיקרי מתבסס, נעדו פעולות להעלאת יהדות אוסטריה וגרמניה ולהצלת רכושן.
    מי שדחף לסגור גם דלת הצלה זו היו הערבים הפלסיטנאים שפתחו במאורעות 36 38 רצחו יהודים ופעלו בכל כוחם להפסקת הגערת הצלה זו.
    לעומת הסכמי ההעברה שחתל ארלוזורוב עם הגרמנים שהיה מבצע הצלה נטו.
    אבותיו של זעתרא זה שיתפו פעולה עם הנאצים המופתי הגדיצ לעשות נפגש עם המופתי בניסיון להכניס גם את יהודי פלשתין לפתרון הסופי, ההסתה מבית היוצר של החיגה הערבית ומשפחת חוסני הביא לפרעות ביהודי בירות קהיר לוב הגדילו לעשות העיראקים בפרהוד.
    מה שעשית אילן זה חצי אמת וחצי אמת גרועה משקר מוחלט. להגיד על הציונות שהייתה משתפת פעולה עם הנאצים זה להגיד שאנחנו היהודים רצחנו את ישו.
    ושקר שמספרים מאות שנים הופכת בסוף לעובדה ולך תגעד שאתה לא רצחת את ישו ….

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר