מופע עצמאות בחיפה (צילום: דוברות עיריית חיפה)
מופע עצמאות בחיפה (צילום: דוברות עיריית חיפה)

יותר תרבות, פחות בידור

פורסם בתאריך: 11.5.19 20:20

מאז כניסתי לתפקיד סגן ראש העיר חיפה אשר אמון על תיק התרבות אני מנסה לחזק תפישת עולם כוללת שניתן לתמצת במילים “יותר תרבות, פחות בידור”. כוונתי בכך היא שנושא התרבות ברמה המוניציפלית לא צריך להיות הפקת אירועים חד פעמיים וגדולים שעולים הון תועפות ומספקים בידור לערב אחד בלבד. אירועים אלה, גם אם הם מושכים הרבה קהל וכותרות, לא מאפשרים התפתחות של תרבות עירונית. הם לא מביאים לידי ביטוי את הכוחות היוצרים הקיימים בעיר אלא דווקא מדכאים אותם, וגם לא עוזרים לעיר לבסס את עצמה כמרחב שמעודד יצירה ואמנות.

ודאי שלחיפה יש את המשאבים להזמין סדרה של אמנים בעלי שם להופיע ביום העצמאות על הבמות השונות, אבל זה בהכרח יבוא על חשבון שני גורמים אחרים.

הגורם הראשון הוא האמנים והיוצרים תושבי חיפה שלא יזכו ליהנות מהתקציבים, וגם לא מהתשתיות של חיפה, אלא יידחקו לשוליים כדי לפנות מקום לאמנים הגדולים. זוהי בדיוק התפישה השגויה, לדעתי, אשר גורמת לאמנים וליוצרים לעזוב את העיר ולעבור למקומות אחרים כדי לרדוף אחרי פרסום וקהל ולקדם את עצמם. לעומת זאת, עלינו לשאוף ליצירת מצב שבו היוצרים האמנים של חיפה הם חלק בלתי נפרד מהעיר, שחשוב לנו לתת להם את הבמה להצליח ולסלול בפניהם את הדרך ליצור. מגיע להם כתושבים וכאמנים לדעת מעבר לכל ספק שאנחנו מעריכים ומעודדים את העבודה שלהם ונכונים להשקיע בהם זמן ומשאבים.

 

הגורם השני הוא הציבור החיפאי. התפישה שלי היא שבמקום לקבל אירוע ענק פעם או פעמיים בשנה, מגיע לציבור החיפאי ליהנות מתרבות לאורך השנה כולה. לשם כך עלינו לדאוג שהמשאבים שלנו יתחלקו בין מגוון של תחומי יצירה ותרבות ובין כמה שיותר מקומות. חיפה צריכה להיות עיר שיש בה כמה שיותר תיאטראות, גלריות ומועדונים ושבה הרחוב עצמו יהפוך להיות במה קבועה ליצירה, כך שהתושבים לא יצטרכו להגיע ערב אחד בשנה כדי ליהנות מאמנות אלא יהיו מוקפים בה מדי יום והיא תהיה חלק משגרת חייהם.

בחזון שלי אמנות בחיפה לא תהיה לחם ושעשועים להמון אלא דרך חיים שמקדשת את היצירה החופשית, מחזקת ומעצימה אותה, ומאפשרת לכלל הציבור להשפיע ולהיות מושפע מחיי הרוח. עלינו לשאול את עצמנו למשל כיצד ביום העצמאות יוכלו תושבי חיפה להיות יותר מאשר צרכנים פסיביים שנהנים מהופעות ענק אלא חלק מקהילה יוצרת גדולה שבה הם שותפים פעילים. בעיני רוחי הייתי רוצה לראות את יום העצמאות בחיפה כאירוע שחוגג את הייחודיות של כל הקהילות והתושבים שלה ואת היצירתיות והדמיון שבכל אחד מהם, ומחבר ביניהם לסיפור אחד גדול שהוא העיר חיפה.

הכותב הוא סגן ראש העיר חיפה ומחזיק תיק התרבות בעירייה

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. הבריגדה התרבותית של חיפה

    ערימה של מילים. מקושקשות שאין בהן כלום לטובת הציבור. הדברים מציגים בדיוק את תמצית דמותו של הטיפוס העבדקן שהשתחל ללשכת ראש העיר ומאז הספיק לפטר אוצרת אמנות מובילה בעלת שם עולמי מצויין ולהרוס את ׳פירמידה׳, מרכז אמנות וסטודיוס של אמנים חיפאים שהביא כבוד ויקר לחיפה. רב עם האמנים החיפאים וקרא להם בשמות גנאי. הם לא רוצים לשמוע עליו ומבחינתם הרב חיון אינו פרסונה תרבותית ושותף לעשייה. רב עם המשוררים שבחיפה לאחר שיזם ארוע שירה (כנראה עבור עצמו כי הוא מחשיב עצמו משורר), אבל המשוררים בחיפה נדרשו להופיע בחינם. הם מבחינתם מסרו לו שיופיע עם המשוררים התל אביבים בשכר ויסתדר בלעדיהם. את השכר הוא משלם רק למשוררים מתל אביב. כזה עידוד וכוח מעניק חיון ליצירה המקומית. מבחינתו כל עוד כולם יהיו סטטיסטים בהצגה של עצמו והוא יעשה סלפי ויספר כמה הוא עובד קשה למען תושבי חיפה.
    ארועי שבת תרבות שאחרים עמלו עליהם הוא ביטל ללא תיאום וברגע האחרון וגרם נזקים ליזמים החיפאים. סרב לתקצב תרבות ייחודית לטובת הקהילה הדוברת רוסית ואמר לנציגתם שאין לכך דרישה וביקוש בחיפה. הרב חיון לא מפסיק לקשקש עצמו לדעת בכל מקום ובכל כלי תקשורת. תמיד אותם דיבורים כאילו הפעילו אצלו מנגנון דיקלומים החוזר על עצמו אבל הוא אפס בעשייה . יש לציין שהוא כל כך מוקסם מעצמו ודואג לתעד עצמו בצילומים ובסלפי על כל שטות ולאחרונה לא בחל אף בצילום סלפי גרוע על רקע קברים כשהוא מכריז שדאג לקבורה אלטרנטיבית בחיפה. כזה טוב טעם וצניעות מאפיינים את הרב-רבן ממרצ חיפה.
    מכיון שתיאטרון היה כאן קודם אז הוא לא המציא דבר, גם מוזיאונים ותערוכות שאינם תולדה של קיומו של חיון. ארועי יום העצמאות לא היו תרבות אלא בידור שפעל לא במחשבה עמוקה והביא המון ביקורת, אבל בתוכן היה בדיוק-כמו כל שנה.
    את הבטחתו הילידה לפני הבחירות לקדם כרמלית בשבת-הפר בהצבעה כנגד הפעלתה. אפילו את מעט הבושה והמבוכה לא היתה לו לבגוד בהבטחה שנתן כראש מרצ החילונית. אפעלו לא להיות בהצבעה או להמנע. כזה טיפוס הוא. מילה שלו היא שוות ערך לקליפת השום.

    דוב חיון מצטלם במחיצת שחקנים ואמנים כאילו הביא את הבשורה ונראה יותר כגרופי, כאדם עלוב המחפש במה לפאר עצמו. מעין לירון חולצה אפורה במשרה עירונית שרץ להצטלם בכל מקום בו יש חשיבות כי אולי תדבר בו תהילה על שום דבר שעשה ובזכות אחרים.
    בושה של סגן ראש עיר. בושה של אדם.

  2. חיפאית

    לדובי חיון אין בעיה לא לשלם לאמנים חיפאים. הם הרי סוג ב' ובכלל צריכים להגיד תודה על "ההזדמנות" שהוא נותן עליהם…עלאק. הוא מצידו גורף לכיסו עשרות אלפי שקלים מדי חודש ממשכורתו בעיריית חיפה. גועל נפש.

  3. עומרי

    דוב חיון מתגאה בעידןד הכוחות התרבותיים המקומיים? אחרי שגמר להסתכסך עם האמנים והמשוררים הוא מתגאה באיזה אמן ציורי מים הודי, ממש לא אמן מקומי, רמת הציורים שלו….נו טוב, לא ציפינו מחיון שיהיה בעל רמת החלטה או הבחנה אמנותית. ההודי הזה מציג בפירמידה ותלתן עם הרבה רעש פרסומי ועוד צילומי סלפי כמו שחיון אוהב לצלם את עצמו. ממש מופת של עידוד אמנות ויצירה מקומית אלא אם חיון מאמין שהוא עצמו פשוט פאר היצירה והבריאה.
    מה שעל פי הקידום היצמי שלו, נראה בהחלט מייצג את האמונה שלו.
    המבוכה היא כולה שלו. רק בינתיים עינת קליש רותם עוזרת לו בתמיכתה להרוס את היצירה, התרבות והאמנות בחיפה.

  4. הדס

    הנה דוגמא לקידום לא תרבות ולא מקומית איזה סו קולד אמן הודי עם ערימת ציורים מביכים כל בר דעת באמנות. מה שמדהים לראות לאיזה כבוד זוכה ארז יששכרוב שאפילו בתקופות הכי טובות בתקופת יהב לא זכה להתרפסות כזו ועוד מממשל עינת קליש רותם. המלקק התורני הוא הדוב המרקד לצלילי מחשון ועינת

  5. נפרטיטי

    לתזכורת: ככה התחיל הטיפוס הזה שהפך בין לילה לסמכות תרבותית בעיני עצמו וברוח הגבית של צוקליש שמוכנים למכור את העיר לכל מי שישמור על שלטונם ויתחנף אליהם.
    תחילה פצח בהרס המקום היחיד שביטא את רוח האמנות החיפאית
    https://www.haaretz.co.il/gallery/art/1.6897747

    אחר כך חשב שהמשוררים החיפאים בכיס שלו ויודו לו על הבמה המדהימה שייתן להם בנדיבותו תוך שהוא מעדיף לשלם למשוררי יבוא מעיר אחרת. אבל הם הראו לו מהיכן משתין הדג ובעיקר על מי.
    http://www.1075.fm/%D7%90%D7%9E%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%90-%D7%99%D7%A7%D7%91%D7%9C%D7%95-%D7%AA%D7%A9%D7%9C%D7%95%D7%9D-%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%A8-%D7%94%D7%A9%D7%AA%D7%AA/

    באיזו ״גלריה״ הוא התפאר? בחדר עם ציורים בגראנד קניון. באמת מקום להתפאר בו, עכשיו הוא מקדם איזה הודי שמחרטט באקוורל. ממש אמנות מקומית אותנטית משובחת!!!

    האיש הזה הוא פשוט לדעתי האידיוט העירוני-קואליציוני של הזוג המוזר שמנהל כעת את העיר. רק משלמים לו עשרות אלפי שקלים לחודש מכספי הציבור כדי להיות כזה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר