שדה תעופה בחיפה (צילומים: ירון צור לביא, א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE, עיבוד תמונה: אביב מלכי)
שדה תעופה בחיפה (צילומים: ירון צור לביא, א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE, עיבוד תמונה: אביב מלכי)

המנוע של הגלובליזציה הכלכלית

פורסם בתאריך: 15.6.19 23:27

בשבוע שעבר אושרה להפקדה תוכנית התשתית של שדה התעופה בחיפה על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות של מינהל התכנון, שבה הוחלט להאריך את מסלול ההמראה ב־300 מטר בלבד, באופן שישמר את המצב הקיים ולא יאפשר הגדלה של טווח הטיסות מהעיר ואליה.

מימושה של החלטה זו יגרום לעיר עוול היסטורי, יהווה גזר דין מוות לכלכלתה, לצמיחתה ולסיכוי להפסיק את הדימום שנגרם לה כתוצאה מהגירה שלילית, ויהפוך אותה לעיר זקנה וענייה. הקמת שדה תעופה בין לאומי בחיפה היא אפשרית גם מבלי לפגוע בתוכניות שאושרו ומתבצעות בנמל הסיני. ניתן לבנות אותו בשני שלבים: בשלב הראשון תוך הארכת המסלול לאורך של 2.4 ק”מ, ובשלב השני יוארך המסלול לארבעה ק”מ – דבר שיאפשר טיסות לכל מקום בעולם.

הארכת המסלול אל תוך הים פותרת את כל בעיות הבטיחות בהמראות ובנחיתות שנגרמות כיום כתוצאה מהקרבה להר, וגם את בעיית זיהום האוויר שהוא קטן יותר במטוסים גדולים בעלי מנועים חדישים שנבנים לפי תקני זיהום אוויר מחמירים.

לשטחים הלוגיסטיים שהנהלת העיר הקודמת העבירה לחברת נמלי ישראל יש פתרון בדמות 2,000 דונם של שטחי קיבוצים שנמצאים במרחק של עד חמישה ק”מ מהנמל, עם נגישות של מסילת רכבת שניתן להמיר בשטחים בסביבת שדה התעופה.

הקמת שדה תעופה בצפון תחסוך למשק מיליוני שעות עבודה בזמני הגעה לשדה ומיליארדי שקלים בהוצאות תחבורה ועומסי תנועה בכבישים המובילים לשדה התעופה בן גוריון. אך העניין העיקרי בהקמת השדה הוא התרומה שעשויה להיות לו לעיר חיפה.

 

חיפה היא אחת מהערים היפות בעולם והיא משלבת טבע מרהיב, תרבויות מגוונות, מזג אוויר נאה ואתרי דת ומורשת בין לאומיים. שדה תעופה בין לאומי בחיפה יאפשר להפוך אותה לבסיס תיירותי לטיולי כוכב ליעדים בצפון הארץ כמו טבריה, עכו, קיסריה, הגליל והגולן. הוא יצדיק פיתוח של מוזיאונים ברמה עולמית, אולמות קונצרטים ואופרה, ויציב אותה במעמד של ערים כמו פירנצה למשל, המשמשת כמרכז לטיולי כוכב בטוסקנה. מיתוגה של העיר הוא בעל חשיבות רבה. חיפה צריכה למתג את עצמה לפי DNA ייחודי ולבדל את עצמה משאר הערים בישראל. המיתוג צריך להתבצע ישירות מול התייר. לכן יש להגביר את הנוחות שלו כך שיבחר בחיפה כיעד מועדף.

עולם התעופה מתחזק עם עלייה של חמישה–עשרה אחוזים בשנה במספר הטיסות ובשינוע המטען. שדות התעופה המקומיים הפכו למנועי צמיחה של ערים. שדה התעופה של מנצ’סטר ממוקם רק כעשרה ק”מ ממרכז העיר ומשמש שדה התעופה העיקרי של צפון אנגליה, עם 200 יעדים ועם כ־20 מיליון נוסעים בשנה. מנצ’סטר היא העיר השנייה באנגליה מבחינת תיירות, ומשמשת כנקודה עסקית משמעותית לחברות בין לאומיות.

נוסע יעדיף תמיד את הדרך הקצרה לשדה התעופה שחוסכת לו זמן, והוא יסכים לשלם אפילו תמורת כרטיס יקר יותר בתנאים האלה. שדה התעופה לונדון סיטי נמצא במרכזה של עיר בת 15 מיליון תושבים. הוא אמנם פעיל רק ביום, אבל משמש בהצלחה אנשי עסקים מציריך, מאמסטרדם, ממילאנו ומניו יורק עם כחמישה מיליון נוסעים בשנה.

שדה התעופה של הלסינקי ממוקם כ־15 ק”מ ממרכז העיר ונחשב לאחד הטובים בעולם. יש בו מרכז עסקים ובנקאות של הבנקים המובילים בעולם והוא משמש נקודת קישור בין אירופה לאסיה, ומכאן חשיבותו. כדאי לזכור שגם חיפה נמצאת באמצע הדרך בין אירופה לאסיה.

אם כן, כדי לקדם את חיפה כמרכז כלכלי מוביל לתעשיות עתירות ידע, ללוגיסטיקה, לשירותים ולתרבות אנו חייבים לפתח נגישות ומשיכה לחברות בין לאומיות. יש לנו נתוני פתיחה טובים עם מוסדות אקדמיים בעלי שם עולמי, עם שלושה בתי חולים מובילים ועם הרבה אטרקציות. מטוסים, שהם אמצעי הניידות והמנוע של הגלובליזציה הכלכלית, יסייעו לשנות לחיוב את עתידה של העיר.

הכותב הוא מנכ”ל עמותת שינוי בחיפה ומנכ"ל קניון הסיטי סנטר

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. אביאל

    כל מילה בסלע. שדה תעופה שימשיך לתוך הים יתרום משמעותית לעצירת הדעיכה של חיפה ובנותיה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר