קבוצת בלוגרים בתחום הקולינריה (צילום: צבי רוגר)
קבוצת בלוגרים בתחום הקולינריה (צילום: צבי רוגר)

אולי זה לא אורך המסלול

פורסם בתאריך: 22.6.19 22:37

ההנחה הרווחת במשרדי העירייה, שלפיה עתידו של עולם התיירות כולו נסוב סביב השאלה אם יקום או לא יקום כאן נמל תעופה בין לאומי בסדר גודל בינוני, היא מופרזת למדי, וזאת בלי להתעלם מהחשיבות של נמל תעופה כזה.

ההנחה היא מופרזת מכיוון שמרחקי הנסיעה בישראל הם כה קצרים, כך שאין למעשה כל הבדל מבחינתו של תייר ממוצע אם הוא ינחת בחיפה או בעמק יזרעאל. מבחינתו, נסיעה של 30–40 דקות מנמל התעופה אל היעד המבוקש היא עניין זניח לחלוטין, שמובא בחשבון בעת חישוב לוח הזמנים כבר בשלב הזמנת המלון.

ההנחה היא מופרזת גם מכיוון שמיקומו של נמל התעופה ביחס לנקודת היעד הוא רק אחד משלל הגורמים והשיקולים שהתייר הפוטנציאלי מביא בחשבון בבואו להזמין יעד לנופש או לטיול.

אלא שקצב השינויים הטכנולוגיים בעידן הנוכחי הוא כה מהיר וכה משפיע על האופן שבו אנו מתנהגים, חושבים, חולמים ומבלים, עד שגם אם נרצה לייצר לתייר הפוטנציאלי את תשתית הנופש או החופשה האופטימלית, נתקשה מאוד לעמוד בקצב ונמצא את עצמנו בכל פעם מתאמצים לסגור פער שרק הולך ונפער.

הנה, למשל, סקר בין לאומי חדש שנערך בקרב אורחי בתי המלון וביקש לגלות כיצד אפשר לשפר את חוויית הלקוח, מלמד את מה שהתיירנים המעודכנים יודעים כבר מזמן – התייר החדש הוא צעיר יותר, טכנולוגי הרבה יותר וגם הרבה יותר מפונק.

האורחים אינם מחפשים בית מלון שיעניק להם תחושה של בית אלא בדיוק להיפך. הם מבקשים רוגע, ערכים והתאמה אישית. בריכה, ספא, חדר כושר, חדרי ישיבות ולפעמים אפילו שירות חדרים – כל אלה הם כבר נחלת העבר. לאורח החדש חשוב הרבה יותר שחדרו במלון יהיה חדר חכם, שיתחבר מיידית למכשירים החכמים שברשותו ושיספק את רוב השירות הנדרש באופן אוטומטי באמצעות פקודות קוליות או הקלדה פשוטה ובכמה שפחות התערבות אנושית.

רבים מהאורחים היו רוצים לקבל הדמיות במציאות מדומה או רבודה של בית המלון ושל החדר עוד לפני הזמנתם וגם את האפשרות לעצב את החדר לפי רצונם.

בכל הקשור לחוויה העירונית בעיר היעד מצהירים הנשאלים על רצונם להכיר את העיר באופן אותנטי, כלומר באמצעות סיורים עירוניים, סיורים קולינריים וסיורי בירה וכן מפגשי תרבות ואמנות מקומית.

בשנים האחרונות גדל בשיעור ניכר מספר בתי המלון וחדרי המלון שנפתחו בחיפה. כמה מהם הם מלונות בוטיק קטנים, איכותיים ומספקי חוויה אינטימית ומהנה מאוד. אבל גם מלונות אלה נחשבים שמרניים מאוד בכל הנוגע לאופי השירות שהם מספקים.

התיירות בחיפה, כידוע, היא דלה מאוד, ודל שבעתיים שיעור התיירים הצעירים בה. אם ממצאי הסקר הזה הם מהימנים ואם לשפוט גם לפי המגמות שרווחות בעולם המלונאות והתיירות בשנים האחרונות, העיר אינה ערוכה כלל לקראת בואם של תיירים כאלה. בתי המלון אינם “חכמים”, שליטתו של האורח בחוויית האירוח היא אפסית, ואפילו במה שקשור ליכולת לארגן לו סיורים אורבניים שונים ומגוונים, סיורי תרבות ופולקלור, תרבות וקולינריה – גם היכולת הזאת, נכון להיום, היא נמוכה מאוד.

התייר אינו מגיע לחיפה כי העיר אינה מתאימה את עצמה לצרכיו: היא אינה מספקת לו את בתי המלון שהוא צריך, לא דואגת לו לחוויה אורבנית אותנטית ועשירה, אינה “חכמה” מבחינה טכנולוגית ולא מנגישה את עצמה אליו כלל וכלל.

אם מנהלי בתי המלון, התיירנים ונותני שירותים תרבותיים שונים יתעשתו תחילה וילמדו כיצד ליצור מענה הולם לדרישות ולטרנדים העולמיים העכשוויים בתחום, אולי לא נצטרך לנהל מאבקים מתישים על אורכו של מסלול הנחיתה.

הכותב הוא יועץ תקשורת, מרצה, מבקר, סופר ומטייל

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. בוא לא נעשה כלום בעיר

    … כי בתל אביב יש מלונות.
    התיירים מחפשים כל דבר שהוא לא מלון בתל אביב, גרים ביפו או באיירביאנבי.
    אז העיר לא ערוכה, מעניין למה, אולי כי היא עיר תעשייה מיושנת שצריך לפתח, ובחייך, הדמיות של החדר במלון אפשר לעשות ביומיים.

  2. מאיר

    כתבה נחמדה אך שגויה!!
    אם תייר נוחת בנתב"ג, הוא כבר יישאר באיזור.
    אתה כנראה מעולם לא עשית את הנסיעה מנתב"ג לחיפה ובפרט לכרמל. שעתיים בשאטל עם נהג שעלה עד לכרמל וירד שוב לחוף בלי להוריד 2 תיירים בוילה כרמל כי "הוא יודע את הדרך".
    זה למה הם לא באים לחיפה. נסיעה מייגעת.
    אתה יכול למכור לעצמך שזה עוד שעה. תכלס הם יישארו בתל אביב מהרבה סיבות פלוס הנסיעה.

    חדר מלון חכם? שטויות. לא מעניין אף אחד.
    תן להם רשת אלחוטית ופינת קפה.

    סיורים זה חשוב? כשיהיו תיירים יהיו סיורים.

    תתחילו בהקמת שדה באיזור חיפה ותחבורה ציבורית למרכז הכרמל ולמרכזית חוף הכרמל.

  3. דורון

    היי מאיר.
    אולי לא שמת לב אבל לא כתבתי שלא צריך נמל תעופה בינ"ל בצפון ושמספיק זה בנתב"ג. ממש לא. ציינתי בתחילת הטור שאין זה משנה אם זה חיפה או רמת דוד. בוודאי שיש צורך בנמל תעופה בינ"ל בגודל בינוני עד גדול בצפון.
    אולי כעת, כשאתה מבין את כוונתי, תראה את הדברים אחרת.
    שנית, וללא קשר, מי לוקח שאטל מנתב"ג לחיפה??? למה לשרוף 70 שקלים כשאפשר לקחת רכבת שעושה את הנסיעה בפחות ממחצית הסכום וביתר נוחות ומהירות? זה נכון שמבוגרים לוקחים שאטל ונגררים שעתיים בדרכים, אבל זה דור הולך ונעלם. גם אמא שלי כזאת. היא לא תיקח רכבת כי היא תפחד שהרכבת תאחר, תיתקע, שאולי היא תפספס אותה או את תחנת המעבר וכו'.

    התייר החדש אינו מפחד מתחבורה ציבורית, לא מפחד אפילו מהליכה קצרה ברגל ובטח שלא מסיורים ברחובות. תיירות היא דבר דינמי. התייר כבר לא מחפש מלון טוב עם שירות חדרים וספא. זה לא מעניין אותו. העיר מעניינת אותו. הוא רוצה לטייל – ברגל, באוטובוס, בחשמלית, ברכבת קלה, בכל מה שיש.
    הוא רוצה לסייר ברחובות, להתרשם מארכיטקטורה, מנגני רחוב, מגרפיטי, מבתי קפה מקומיים, מספסל רחוב…

    זה נקרא תיירות אורבנית ואת זה חיפה חייבת לטפח.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר