בית המשפט בחיפה (צילום: רמי שלוש)
בית המשפט בחיפה (צילום: רמי שלוש)

בית משפט כלכלי בחיפה יהיה ריק מתוכן

פורסם בתאריך: 29.6.19 22:07

חוק בתי המשפט קבע כי יוקמו שתי מחלקות כלכליות המוסמכות לדון בעניינים כלכליים בבתי המשפט המחוזיים בתל אביב ובחיפה, כאשר רק בית המשפט בתל אביב מוסמך לדון בעניין שהוא כלכלי-מינהלי.

החוק קובע ש”עניין כלכלי” הוא כל אחד מאלה: עניין אזרחי הנוגע לסעיפים מסוימים בחוק ניירות ערך, בחוק ההשקעות, בחוק הייעוץ, בחוק החברות, בסעיף 63 לפקודת הנזיקין, בחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, בפרק ו’ לפקודת השותפויות וכן תביעה נגזרת (בחברות ושותפויות) מעניינים הנוגעים לזכויותיהם של בעלי מניות על פי התקנון, בזכויות ובחובות של בעלי יחידות השתתפות בשותפויות, בתובענות ייצוגיות הנובעות מזיקה לנייר ערך או ליחידה, בערעור על פסק בוררות בעניין כלכלי, בעבירות כלכליות קלות, באישום הכולל עבירת ניירות ערך כהגדרתה בחוק ניירות ערך, בעבירה כהגדרתה בסעיף 29(א) לחוק הייעוץ או בעבירה כהגדרתה בסעיף 97א(א) לחוק ההשקעות.

המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בחיפה פועלת רק כשנה. בתחילה מונה לכהן בה רק סגן הנשיא השופט רון סוקול, ולאחרונה מונו שתי שופטות נוספות. רבות נאמר על כך שהמחלקה הכלכלית בחיפה נועדה להחזיר לחיפה את מעמדה כעיר חשובה בעולם הכלכלה והמשפט הישראלי, והיו אנשי ציבור, כמו ראש העיר הקודם יונה יהב, שראו בכך מטרה בפני עצמה. ואולם, למרות המינויים האחרונים נראה שהמחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בחיפה טרם זכתה להכרה בקהילה המשפטית, שכן עדיין רוב התיקים הכלכליים מתבררים בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

במפתיע, בשקט יחסית, ב־2 באפריל חתמה שרת המשפטים היוצאת איילת שקד על הוראת שעה תשע”ט-2019 שתוקפה לשנה בצו סדר הדין הפלילי (קביעת בית משפט לעניין חוק התחרות הכלכלית) תשנ”ד-1994, שם נקבע בסעיף 1 כי “בית המשפט המחוזי שבו יידון נאשם בעבירה לפי חוק התחרות הכלכלית, תשמ”ח-1988 או בעבירה לפי פרק ב’ או לפי סעיף 55 לחוק קידום התחרות בענף המזון תשע”ד-2014, יהיה בית המשפט המחוזי מרכז-לוד”.

עד למתן הצו חלה הוראת סעיף 6(ג1) של חוק סדר הדין הפלילי, שבה נקבע כי עבירות אלה יידונו בבית משפט מחוזי שקבע השר בצו, והיתה ציפייה שלנוכח העובדה שבית המשפט בתל אביב קיבל בלעדיות על שפיטה בעניינים כלכליים-מינהליים, בית המשפט בחיפה יקבל בלעדיות על שפיטה בעבירות אלה.

הוראת השעה בצו, שבאה סמוך להגדלה משמעותית של מספר השופטים הכלכליים בתל אביב, מחזקת במפתיע דווקא את מעמדו של בית המשפט המחוזי מרכז-לוד, פוגעת בצורה אנושה בציפיות של בית המשפט הכלכלי בחיפה לקבל מעמד חשוב בשפיטה הכלכלית בישראל, ומעלה תהייה על מידת האמון שמערכת המשפט נותנת בבית המשפט המחוזי בחיפה.

על רקע המצב הפוליטי בישראל ובמצב שבו מכהנת בישראל ממשלת מעבר, יש לתמוה על הצו המפתיע שרק מחזק את דברי המבקרים שטענו כי המינוי של שתי השופטות הנוספות למחלקה הכלכלית בחיפה נועד רק להוות כסות למהלך פוליטי אחר, שלמרבה הצער משקף את המדיניות של ממשלת ישראל במישור הכלכלי – להתעלם מחיפה ולהעדיף את גוש דן ואת מרכז הארץ.

הכותב הוא שותף מייסד ומנהל במשרד עוה”ד א. שילה ושות’

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר