מתוך חשבון הטוויטר של ראש העיר חיפה עינת קליש רותם
מתוך חשבון הטוויטר של ראש העיר חיפה עינת קליש רותם

קולה לא נשמע

פורסם בתאריך: 4.7.19 09:35

חיפה בערה השבוע. לא בקטע מטאפורי אלא פיזי. המחאה של עולי אתיופיה עלתה הפעם מדרגה, והיא כוללת חסימות אלימות למשך שעות מרובות של מקטעי כביש חשובים, הפיכת ניידות משטרה על גבן, הצתות של צמיגים, מכוניות ועצים ועוד ועוד.

בזמן שהתועלת של הפגנות מסוג זה נתונה במחלוקת – כאשר יש כאלה המצדדים במחאה אלימה על רקע מה שנראה כגזענות ממוסדת, לעומת אלה שטוענים שאין אמפתיה לאנשים אלימים בכלל – יש דבר אחד שלדעתי אינו שנוי במחלוקת כלל: את ראש העיר חיפה לא ממש הרגשתם במשבר הנוכחי.

הדוקטור לריפוי ערים הוכיחה השבוע פעם נוספת שמנהיגות אינה תכונה נרכשת. כבר כמעט שנה היא מתגלגלת ממשבר למשבר, והפעם היא קיבלה לידה משבר של פעם בדור, רק כדי לטפל בו באמצעות עוד ציוץ בטוויטר. ולא, ביקור חצי חשאי לניחום אבלים אצל המשפחה אינו תחליף לנוכחות משמעותית בשטח לצורך טיפול במשבר.

לשם השוואה, במהומות אוקטובר 2000 הזכורות לרע החלו התפרעויות של ממש בוואדי ניסנאס. באופן מיידי יצא ראש העיר עמרם מצנע מביתו ברחוב הספורט ושם פעמיו אל הוואדי. הוא ירד אל השטח ביחד עם צוותו הקרוב והלך לשמוע את זעקת התושבים, בלי שום פחד.

המגע הבלתי אמצעי של מצנע עם המפגינים עורר אמפתיה בקרבם. עצם ההתייחסות השלטונית, ללא כל תיווך, לאנשים זועמים שנמצאים בשטח הרגיעה את הרוחות במידת מה. בזכות התושייה שגילה מצנע ניצלה חיפה מגורל עגום שהיה מנת חלקם של ואדי ערה, יפו, עכו ומקומות חיכוך אחרים. החיים המשותפים בחיפה המשיכו כסדרם גם אחרי אוקטובר 2000, במידה רבה תודות לשילוב של אהבת אדם באשר הוא ותבונה פוליטית גרידא.

 

 

גם לפני 60 שנה אירעו בחיפה מהומות עדתיות. זה קרה בוואדי סאליב – ”המלאח” (גטו יהודי במרוקו) של חיפה. ב־9 ביולי 1959 נתקל כוח משטרה בעקיבא אלקדיף, תושב הוואדי, שעבד כסבל בשוק. במהלך עימות נורה אלקדיף ונפצע. שמועות על מותו היו הגפרור שהדליק את תושבי השכונה שהתגוררו בתנאים ירודים, ובשעות הבוקר יצאו רבים מהם אל רחובות הדר, יידו אבנים, הציתו מכוניות ובזזו חנויות. מועדוני מפא”י וההסתדרות הפכו למטרה לזעם התושבים, וניסיון לפזר את ההפגנות בכוח הביא לפציעתם של כ־15 שוטרים ומפגינים.

למזלה של חיפה, באותה עת עמד בראשות העירייה אבא חושי, שדאג לבצע פעולות הרגעה מול התושבים ביחד עם המשטרה. פעולות אלה כללו פנייה לבעלי השפעה בקהילה המרוקאית ובקשה מהם לפעול להרגעת הרוחות. חושי הזמין לביתו פעילי ציבור מבני הקהילה וביקש מהם לדבר עם תושבי הוואדי ולדאוג לכך שייצאו לעבודתם בבוקר ולא ילכו להפגין. הוא גם נעתר לבקשתם לפעול מול המשטרה למען שחרורם של 32 אנשים שנעצרו בהתפרעויות.

הרעיון של חושי עבד. בשעות הלילה עברו נציגי הציבור שנפגשו איתו מבית לבית, דיברו על לבם של האנשים ושכנעו אותם לצאת לעבודתם כרגיל. בכך הגיע הקץ למהומות.

ומה יש לנו כאן, בחיפה שנת 2019? בראשות העיר עומדת לוחמת בעלת חגורה שחורה בקראטה שמתנהלת בחוסר אונים אל מול אלימות קשה שמזעזעת את העיר. אנשים עומדים שעות ארוכות בפקק, חיפה מנותקת מהקריות ומהגליל ולסירוגין גם מתל אביב, ומרכז המהומות הוא בקרית חיים, אבל סביר להניח שאם תימשך אוזלת היד גם נוה יוסף ורחוב החשמל יצטרפו לחגיגה.

אולי במקום לשחרר עוד ציוץ מיותר או תמונה עם התסרוקת החדשה לאינסטוש תתמקד ראש העיר בניסיון לסיים את המהומות ולהחזיר את החיים למסלולם? האם חיים נורמטיביים בחיפה, שבהם פשוט אפשר לנוע בחופשיות בעיר, הפכו גם הם לפריבילגיה בימיה של עינת קליש רותם? אני מקווה שלא. עוד לא מאוחר להתעשת ולתקן את הדרוש תיקון.

הכותב הוא פעיל פוליטי

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. שרון

    כלבו היקרים!
    עד מתי תרדפו את ראש העיר?
    נורא שעיתון מקומי לוקח צד פוליטי בצורה מובהקת כל כך! צריכים לסגור אתכם!

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כתבה שמעוותת את מה שקרה בואדי סאליב התייחסו לתושבי הואדי כפורעי חוק ועבריינים ואלמוגיופלוגות הסער שלו רדפו אותם והשופטת שטרקמן אמרה אם הוא יגיד שהוא מרוקאי הוא יקבל עונש כפול גם אלמוגי לא ידע בתחילה איך להתמודד עם המרד ונהג במורדים ביד קשה יחד עם המשטרה.

  3. קומנדו קליש

    ביקור חצי חשאי?
    אסור לבוא לנחם משפחה לעצם הניחומים ולא רק כדי לקבל כותרות?
    איזה אישה נדירה יש לנו בראשות העיר, שבמקום לגרוף הון פוליטי, מעדיפה באמת באמת להרגיע את המשפחה.

  4. נתי

    חברת מפלגתה נעמה לזימי שמקדמת עכשיו את תערוכת מהומות ואדי סאליב ועסוקה בקיפוח מזרחי ונשי לא מצאה לנכון לומר מילה על המהומות האתיופיות שאיך לומר… מזכירות את סערת הרוחות של ואדי סאליב אבל למה לחפש יותר שחורים מלזימי נציגת המקופחים?
    וקליש הקלושה, שהיא אטומה לאנשים בכלל ובני אנוש בפרט, ממשיכה להיות עסוקה בלהיות מסתורית, צינית, מלגלגת על הירוקים ומתנשאת על כולם כי כל החוכמה אצלה. אבל חוכמה אחת אין לה. חוכמה של אנושיות ואינטליגנציה ריגשית עד שהיא ממשיכה לדבר לציבור בטוויטר ולהרגיע מהומות בכמה מילים מדודות במדיה שבטוח שההורים של סלומון טקה ז״ל קוראים וחשים נחמה שראש העיר של חיפה הואילה לשלוח להם ב…טוויטר.
    במקום להעריץ את ביבי ״ האיש הענק״ שתלך לקורס בבני אדם אצל רובי ריבלין.

  5. תושב חיפה

    מריחים את סירחון הזיעה מרוב מאמץ להכפיש להקטין וללכלך על ראש העיר עינת קאליש. לא תפיקו מאום מהרצון להרע!!
    ישר כוחך עינת קאליש הציבור איתך

  6. אחד העם

    קליש, עם דוחות חניה ודום שתיקה בפרעות עירוניות, בנוסף לשדה התעופה ההזוי שאת רוצה להביא לעיר, יונה אחת כבר העפנו, אותך נעיף הרבה יותר מהר..

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר