שדרות הצבי (צילום: רמי שלוש)
שדרות הצבי (צילום: רמי שלוש)

למי באמת אכפת מהכרמל הירוק?

פורסם בתאריך: 27.7.19 20:37

בשדרות הצבי 23 מתחיל עוד פרויקט תמ”א 38. כשלעצמו זהו עניין שבשגרה, אלא שבמקרה הזה לשדרת העצים ולחלק מהבתים בשכונה יש ערך היסטורי הראוי לשימור. במקרה זה מדובר בעיקר בעצים שהצורך בשימורם אפילו הוכר במסמך המדיניות של עיריית חיפה.

כמו הבדיחה שבה שואלים איך מכניסים חמישה פילים לפולקסווגן מדגם חיפושית והתשובה היא אחד אחד. במגרש שעליו עומד בניין שנמצא ראוי להריסה רוצה הקבלן לבנות דירות ומגרשי חניה כמקובל, ולמקסם את אחוזי הבניה, אלא שיש בעיה – המגרש מלא בעצים מופלאים ויפים, בני עשרות שנים, ודווקא בגללם רבים רוצים לגור סמוך אליהם וליהנות מיופים. זה הכרמל הירוק.

לאחר מאבק שנכשל של תושבי הבתים הגובלים במגרש לצמצום נפח הבנייה, התירו בעירייה לכרות חמישה עצים בלבד. בשלב זה הדיירים המתנגדים העלו את הקושי הכרוך בשאלה איך הקבלן יכניס טרקטורים, שופלים, משאיות, כלי חציבה חפירה ופינוי למגרש האמור? למעשה, שתי חוות דעת מקצועיות – של אגרונום ושל מהנדס בניין – הראו כל אחת מהזווית שלה שהפרויקט אינו אפשרי ללא כריתתם של כל העצים. אגב, כריתה יכולה להתבצע במכוון וגם כביכול לא במכוון, כלומר העצים עלולים להיפגע “בדרך פלא” במהלך העבודה ואז להיכרת.

בעקבות טענה זו של הדיירים נדרש הקבלן להציג תוכנית התארגנות שמחויבת לכללים, ובפרט לאלו המתוארים במסמך של משרד החקלאות שכותרתו היא “נוהל עבודה בקרבת עצים”. מסמך כזה מעולם לא הוצג לציבור ואינו מופיע בתיק הבניין באתר העירייה, שאמור לאפשר את שקיפות תהליכי התכנון והאישור.
לכן ניתן להעריך שהקבלן יבצע את העבודה בדומה לבדיחה על החיפושית ופשוט יכרות את העצים אחד אחד, ומכיוון שיעמדו עצים רבים בדרכם של הכלים, הם יפנו את מקומם. זה לא ייגמר בחמישה עצים כי זה בלתי אפשרי מכל בחינה פונקציונלית, ואם בטעות – אופס – הטרקטור או השופל יפילו עץ, או שניים, או שלושה, הקנס לקבלן יהיה 10,000 שקל לעץ. כן, זה משתלם, במיוחד כאשר דירה ממוצעת תימכר שם ביותר מ־2.5 מיליון שקל. ממש מרתיע.

ומי יבוא מטעם העירייה במהלך הבנייה כדי לוודא שלא הורגים “בטעות” עצים נוספים בשטח? פקיד היערות? אולי יו”ר ועדת המשנה של הוועדה המקומית מיכי אלפר שמצהיר שבנייה קודמת לכל? זה יעבוד בערך כמו שהאכיפה על איסור עישון במקומות ציבוריים מיושמת בבתי קפה – יש חוק ויש מציאות. בקיצור, גם אם מתכוונים ומצהירים שישמרו על העצים, זה לא יקרה. בעוד שנתיים, לדברי מומחים ששכרו דיירי השכונה, זה ייגמר ב־20-15 עצים מתים או על סף מוות.

והמציאות היא חמורה אף יותר מזה. מכיוון שהתקדים הוא ברור, קבלנים אחרים יבואו ועצים אחרים ימותו או ייכרתו. לכן על מי שחרד לכרמל הירוק להתעורר עכשיו, כי גורלו של הכרמל הירוק בסכנה. בקרב בין הקבלנים והכלים שלהם לבין העצים הירוקים והיפים שלנו, ברור מי יפסיד ומי ינצח. ואז, כאשר ישאלו ילדינו ונכדינו ‘מה אתם עשיתם בשביל הכרמל הירוק?’, אנחנו נשפיל עיניים בבושה ונספר שניסינו לפעול מול הרשות המקומית והמנגנון המוניציפלי, אבל הוא העדיף “התחדשות עירונית”.

הכותב הוא יוצר קולנוע וטלוויזיה

תגובות

5 תגובות
5 תגובות
  1. לא מאשרים יותר תמ״א 38 חדשות.

    לא מאשרים יותר תמ״א 38 מהחודש. מכל הסוגים. מבצעים רק מה שאושר בעבר. זו טפשוט בגלל דייר אחד שלא מסתדר כלכלית עם עצמו, או עם הבעיות הרפואיות שלו , לשכנע אחרים להיכנס לסמטוחה הזאת. מי שרוצה דירת קרקע בגלל בעיות הליכה שיקנה דירת קרקע קטנה יותר. לא צריך מעלית ולא תמ״א 38, שכאמור יורדת כבר מהפרק בימים אלה.

  2. יש רחובות בחיפה שלא ניתן לנסוע בהם.

    פקקים, פרקים בלי הפסקה בגלל עודף בנייה של תמ״א 38. הרחובות הם: גבעת דאונס, איינשטיין, אילון, מקרית ספר פנימה , ד׳ישראלי,קורצ׳אק, שדרות סיני…

  3. דין דין

    הקבלן מתכוון לבנות בקתה ביער ולכן לא צריך לכרותעצים. אם אני הקבלן אני שופך נפט על שורשי העצים והם מתים מוות טבעי.

  4. אביאל

    צודק שיש כדאיות גדולה לקבלנים וליזמים לשלם קנסות על כריתת עצים. הדבר חייב להשתנות כדי שלא נאבד את הכרמל הירוק המייחד את חיפה. יש לעיר מספיק צרות אחרות.

    אתגר למחוקקים אחרי הבחירות.

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר