מתחם בז"ן (צילום: ירון קמינסקי)
מתחם בז"ן (צילום: ירון קמינסקי)

בדרך לסגירת בז”ן

פורסם בתאריך: 3.8.19 20:37

ושוב השבוע גילו תושבי מפרץ חיפה כי הישועה אכן תגיע מירושלים, אבל לא ממשרדי הממשלה שבמשך שנים התעלמו מקיומנו. הישועה הגיעה משלושה שופטי בית המשפט העליון שסירבו להסכים עם אופן אישורה של התוכנית להרחבת הבנייה במתחם בז”ן על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה בתמיכתם של משרדי הממשלה. כמו במקרה של מיכל האמוניה, כך גם פה – שלושה שופטים ביטלו את האשראי הפתוח שהעניקה התוכנית לבז”ן להתרחב עם מתקני זיקוק מסוכנים במסלול מהיר ומקוצר. במקום שבו משרדי הממשלה נכשלו בהגנה עלינו בחומות בצורות, שופטי העליון הניפו את הדגל האדום.

פסק הדין שניתן על ידי העליון בערעור שהגישה עיריית חיפה לפני כשנה ביחד עם ארגוני הסביבה אדם, טבע ודין, מגמה ירוקה והקואליציה לבריאות הציבור היה בגדר הימור חסר סיכוי. ידענו כי לא בכל יום ממהר בית משפט להתערב בהחלטות תכנוניות של מינהל התכנון, אבל האמנו כי הצדק איתנו. ידענו שבסוף יהיה מי שיבין את הברור מאליו – לא הגיוני שהליך תכנוני לבניית מרפסת לדירה יהיה קשה וממושך יותר מאשר הליך לבניית מפעל מזהם ומסוכן שיכול להתרחב במסלול תכנוני מקוצר וללא הליך התנגדויות מאת הציבור.

על פסק הדין אחראיות שלוש נשים חזקות, חכמות ופרגמטיות – עורכת הדין של אדם, טבע ודין לי–היא גולדברג, ליהי שחר ורוית שטוסל. היכולת של שלושתן להבין כי המאבק הסביבתי יצליח בשיתוף פעולה עם הרשויות, כזה שלא רק מראה לרגולטור מה לא נכון אלא גם מציע פתרונות אמיתיים. בנחישות וברגישות הצליחו השלוש להביא את עיריית חיפה ורשויות נוספות, בהובלתה המצוינת של היועצת המשפטית עו"ד ימית קליין, להגיש את הערעור שסופו בפסק דין דרמתי אשר מעביר מסר לבז”ן שנגמרו החגיגות – לא עוד מהלכים שנסגרים בחדרי חדרים.

פסק הדין הוא שלב משמעותי נוסף בדרך לסגור את בז”ן ולהוציא את התעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה. שלב זה מתווסף למסקנות דוח מקינזי שקבעו כי המשק הישראלי יוכל להסתדר גם בלי מפעלי בז”ן במפרץ חיפה, וכמובן לתוכנית “עמק החדשנות” של רשות מקרקעי ישראל בהובלתו של השר משה כחלון אשר קובעת כי עתידה של מטרופולין חיפה הוא בהוצאת המפעלים המזהמים, בניקוי השטח ובבניית שטחי מסחר, מגורים, פארקים ציבוריים ותעשייה נקייה.

אל תתבלבלו, אף אחד מהשלבים האלו לא היה קורה אלמלא הלחץ הציבורי של כולנו, ובעיקר של עשרות פעילי סביבה נחושים ומסורים שמקדישים את חייהם להצלחת המאבק הסביבתי. הם אלו שסובבו את הגה האונייה ברגע האחרון לפני התנגשות בקרחון.

העובדה כי ראש העיר עינת קליש רותם הביאה בצעד אמיץ את תוכנית “עמק החדשנות”, הכוללת את סגירת בז”ן ואת ניקוי המפרץ מתעשייה פטרוכימית, לאישור במועצת העיר חיפה מראה כי אנחנו בנקודת האל חזור. השלב הבא שלנו יהיה לפעול מול הממשלה שתוקם לאחר הבחירות להביא את התוכנית לאישורה במסגרת הצעת מחליטים ולהקים מינהלת שתחל בקידום התוכנית כבר השנה. החלטה כזו תסייע בעצירת שלל התוכניות הנוספות הנוגעות למפרץ חיפה.

ומה עד אז? נמשיך לחזק את הגופים שתחת אחריותנו לאכוף ביד חזקה את החוק ואת הנהלים מול המפעלים המזהמים, באמצעות הרחבת מערך הניטור, שימוש במומחים בעלי ידע והליכים משפטיים שהוכיחו עצמם, עד שהמזהמים יבינו בעצמם כי במלחמה הזו ינצחו רק תושבי חיפה וכי לא משתלם להם כלכלית להישאר פה.

הכותבת היא חברת מועצת העיר מטעם סיעת חיפה בשבילנו ויו”ר איגוד הערים האזורי להגנת הסביבה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר