יריד הווינטג' בעיר התחתית (צילום: זהבה אהרון)
יריד הווינטג' בעיר התחתית (צילום: זהבה אהרון)

אירועי תרבות, והרבה!

פורסם בתאריך: 3.8.19 20:44

אם תשאלו את החיפאי הממוצע אם הוא יהיה מוכן לעבור לגור בדירה חדשה בטירת כרמל או בקרית ביאליק, רוב הסיכויים שתשמעו ממנו סירוב. רוב החיפאים השורשיים, אלה שנמצאים כאן כבר שנים, יטילו וטו על כל עיר אחרת. אבל למה בעצם? מה תשיגו בחיפה שאין בקרית ים? מה מייחד את חיפה לעומת ערים אחרות? מה עושה את חיפה להרבה יותר מאסופת בניינים וגוש בטון אחד ענק?

התשובה היא לא החינוך (כי חינוך איכותי וחינמי אפשר להשיג בכל ערי הסביבה). היא גם לא החופים הנפלאים שלנו (יש גם חופים מדהימים בערים אחרות). זו גם לא התעסוקה (כי אנחנו מידרדרים פה בכל פרמטר מבלי שהנהגת העיר פועלת בנידון). אפילו לא החיים המשותפים בין יהודים לערבים (כי את זה אפשר לראות במודל קצת שונה גם בכרמיאל, בעכו או בנוף הגליל). התשובה האמיתית היא התרבות.

אירועי התרבות בחיפה הם המבדילים את העיר המדהימה שלנו מהקריות, מטירת כרמל, מנשר ומיקנעם. התיאטרון האיכותי שלנו והכוחות היצירתיים שבאים להתיישב בחיפה – בין אם אלה ציירים, פסלים או משוררים – הם שנותנים את הכוח לעיר ומניעים את נשמתה.

אז למה העירייה נחושה כל כך להשמיד כל זכר לאירועי התרבות בעיר? עושה רושם שזה כמעט שנה נמצאת הנהלת העירייה בסוג של מסע נקם בכל דבר נחמד ונעים בחיפה, שאתרע מזלו ובטעות היה קשור להנהלת העיר הקודמת.

רשימה חלקית של אירועים יפים שבוטלו או הוחלפו באלטרנטיבות דלוחות כוללת את מרוץ המדרגות (שבוטל ללא אלטרנטיבה), את יריד הוינטג’ בעיר התחתית (שהוחלף ביריד פשפשים עם יותר מאבטחים ממציגים), את קלבת שבת בעיר התחתית שהוחלפה בקבלת שבת בחוף דדו עם תכנים דתיים, ואת פסטיבל האוכל הערבי א־שאם שהוחלף בסיור צ’ולנט בשכונת רמת ויז’ניץ. גם פסטיבל האינדי SoLow איבד את תמיכת העירייה והפך להיות פסטיבל מופרט לחלוטין, ופסטיבל משוררים במרכז פירמידה התגלה כתרמית פירמידה שבה משלמים כסף לבני ציפר אבל לאמנים החיפאים שאמורים להציג ולהנחות בתחילה לא התכוונו לשלם שקל, עד שעצומה ומחאה בנושא עוררו מספיק דעת קהל.

במקביל מחוסלים חיי הפנאי המועטים שעוד נותרו בעיר כאשר פקחי העירייה פושטים על העיר התחתית ומגישים קנסות לעסקים המוציאים כיסאות לטובת המבלים, ומחלקת שפ”ע (שיפור פני העיר) מוסיפה עוד ועוד עמודים לחסימת חניה בעיר התחתית כדי להקטין עוד יותר את אפשרויות החניה, כנראה כדי להמאיס על החיפאים את הבילוי בעיר התחתית.

אז עינת קליש רותם – אני יודע שאת קוראת. תשני כיוון, ובאופן בהול. עסקים מוציאים כיסאות החוצה? מעולה. אפשר לשאול אותם אם אפשר להתקין להם עוד תאורה נעימה, ואם אפשר להקל על אגרת השילוט המזעזעת – מה טוב. אנשים מוכנים להפיק פסטיבל אוכל? נפלא. תעזרי להם. עושים פה פסטיבל אינדי? מעולה. תדאגי לעזור לו.

את פסטיבל המחולות, את חג הפרח, את מירוץ המדרגות, את יריד הווינטג’, את פסטיבל הבלוז והג’אז בנמל חיפה – את כל אלה צריך להחזיר מיד. לא באמת מעניין אותנו אם הספק או המפיק היה קשור ליונה יהב או לשבתאי לוי. אנחנו רוצים את הייחוד החיפאי שלנו בחזרה.

תיירי הפנים שמגיעים מכל הארץ לחוות את התרבות החיפאית מכניסים לעיר הרבה יותר מכל צליין קמצן שיגיע בשדה התעופה שעליו את חולמת. עוד לא מאוחר לבצע פניית פרסה.

הכותב הוא פעיל פוליטי

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר