מוזיאון גוגנהיים בבילבאו (צילום: רויטרס)
מוזיאון גוגנהיים בבילבאו (צילום: רויטרס)

פיתוח תרבות כמנוף לפיתוח עירוני

פורסם בתאריך: 7.9.19 20:06

בעקבות ביקורו של בנימין זאב הרצל בחיפה בשנת 1902 הוא כתב בספרו “אלטנוילנד” כי הוא חוזה בית אופרה בעיר. לא רחוק היום שבו זה יקרה. זה תלוי רק בנו, החיפאים.

פיתוח וחידוש עירוניים באמצעות פרויקטים של תרבות נחשבים היום לאסטרטגיה מובילה בעולם המערבי. הדבר נעשה באמצעות כמה רבדים הכוללים הקמת מתחמי אמנות, פיתוח פרויקטים אמנותיים-קהילתיים ופיתוח רובעי תרבות ויצירה.

כבר בימי יוון העתיקה פיתחה אתונה את תפקידה התרבותי כאמצעי לפיתוח המדיני. בימינו עיריות ברחבי העולם המעוניינות בפיתוח ובחידוש עירוניים משתמשות בתרבות ככלי. לא רק ערים מרכזיות בעולם כמו לונדון, ניו יורק וברלין אלא גם ליברפול, אדינבורו, ברצלונה, רוטרדם ובילבאו הבינו את הפוטנציאל הטמון בתרבות שהופכת למנוף כלכלי לעיר באמצעות הגדלה משמעותית של משרות איכותיות, משיכת צעירים, הגדלת מספר התיירים וחדרי המלון, העלאת ערך הדירות סביב המתחמים התרבותיים, הגברת הביטחון האישי באזור, חיזוק תדמיתה של העיר ועוד.

בסקר שנערך לאחרונה נמצא כי אחד מכל שלושה תיירים בעולם בוחר היכן לטייל לפי פעילות התרבות הקיימת בעיר. זהו פוטנציאל משמעותי לתיירות בחיפה, ועם הביצוע של הארכת המסלול בשדה התעופה הבין לאומי אכן יתממש, יכולה חיפה להשתדרג משמעותית הן כלכלית והן תרבותית. היום תיירים באים למותג שנקרא ירושלים או תל אביב, ולאו דווקא למותג שנקרא ישראל. בזכות התרבות, גם חיפה יכולה להיות מותג בעולם.

בתל אביב בנו את המשכן לאמנויות הבמה לצד המוזיאון ופיתחו רובע תרבות ויצירה בנוה צדק את מרכז סוזן דלל, את מוזיאון נחום גוטמן ועסקי אמנות ועיצוב. העיר העלתה משמעותית את מספר התיירים המבקרים בה, והיא מהווה את בירתה התרבותית של ישראל.

חיפה יכולה להיות מרכז תרבותי לכל תושבי הצפון, שבו מתגוררים כמיליון תושבים. עמותת שינוי בחיפה מקדמת בימים אלה הקמת קריית מוזיאונים שתעניק במה לכל האוכלוסיות והדתות. העמותה הכינה תוכנית ביצועית להקמת קריית התרבות בלב שכונת הדר, שתכלול מרכז מוזיאונים בשטח של 10,000 מ”ר, אולמות תיאטרון וקונצרטים, בית ספר לאמנויות, גלריות, אמפיתיאטרון פתוח לציבור עם 3,000 מקומות, מרכז קהילתי ומעט שטחים מסחריים. הפרויקט יכלול כ־5,000 מקומות חניה בחניון תת קרקעי, דרכי גישה תחבורתיות מתקדמות ומנהרות שיוליכו אליו מרחוב חסן שוקרי ומרחוב הנביאים.

העמותה, שכבר קיבלה אישורים עקרוניים לפעילות אל מול בעלי הנכסים בפרויקט, משרדי הממשלה הרלוונטיים, הטכניון ומוסדות תרבות שותפים ממרכז הארץ, מבטיחה כי אם הפרויקט יאושר על ידי העירייה היא תתרום 40 מיליון שקל להקמתו ללא כל דרישה מצדה. אפילו הבניינים לשימור בפרויקט כבר אושרו לשיפוץ על ידי בעליהם.

קריית המוזיאונים תהיה אבן שואבת לפעילות התרבותית בחיפה, כולל מוזיקה קלאסית, חסידית ורוק, תיאטרון רפרטוארי, תיאטרון פרינג’ וקולנוע איכותי. הקרייה תוכל להיות בית חם לפסטיבל הצגות הילדים וכמובן לפסטיבל הסרטים. במקביל, על העירייה ועל מוסדות המדינה לתקצב את פעילות התוכן בשנים הראשונות ולתמוך בקרנות לאמנים מקומיים. הפרויקט ימשוך אוכלוסייה צעירה ומשכילה להתיישב בחיפה, יוביל להגברת שביעות הרצון של תושבי הדר בפרט והעיר בכלל, ויתרום לעליית ערך הנכסים שלהם ולהפיכת שכונתם למקום שכיף לחיות בו.

הכותב הוא מנכ”ל עמותת שינוי בחיפה

תגובות

3 תגובות
3 תגובות
  1. טל

    שום דבר לא יקרה חחח
    אין סיכוי שבית הקרנות יהרס. אין סיכוי שריאלי יתפנה. אין סיכוי לשום דבר כאן חחח.
    למה בחרו דווקא את המקום הכי לא אפשרי?

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר