כוחות משטרה (צילום: עופר וקנין)
כוחות משטרה (צילום: עופר וקנין)

לאן הולכים מכאן?

פורסם בתאריך: 14.9.19 19:36

חיפאים שהסתובבו בשבועיים האחרונים ברחוב העצמאות בעיר התחתית ראו שלט ענק ומאיר עיניים: “כאן תיפתח נקודת משטרה חדשה”. זהו שלט גדול מימדים, מהסוג שמאפיין פתיחה של מסעדה או מלון חדשים, ונשאלת השאלה מה הביא את המשטרה להתלהב כל כך מפתיחת נקודת שיטור חדשה?

כנראה שזה קשור למשהו שכולנו מרגישים. בשנה האחרונה יש עלייה משמעותית במספר אירועי האלימות ברחבי העיר. בכל שני וחמישי אנחנו שומעים על אירוע ירי אחר. כנופיות אלימות הבינו שחיפה משולה לשטח הפקר והתנחלו כאן, ובעיתונות הארצית מדווחים על עלייה של 130 אחוז במספר הפצועים ממקרי ירי שטופלו בקריה הרפואית רמב”ם לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

חיפוש קצר בגוגל של שילוב המילים “ירי בחיפה” מעלה לצד פרסומות למטווחים בעיר אין ספור כתבות מזעזעות – ירי ברחוב קיבוץ גלויות, ירי על רופא ברחוב אלנבי, רצח ברחוב הירדן ומה לא. החיפוש “שוד בחיפה” מוביל לעוד כתבות על מקרי שוד מזעזעים של קשישים, סניפי בנק, סניפי דואר ועוד.

גם מחוץ לדיווחים העיתונאיים על המקרים העסיסיים יותר של רצח ושוד יש עולם שלם של פשע בחיפה שפשוט מושתק. מי לא מכיר חיפאי שפרצו לו הביתה? חיפאים שלא עשו ביטוח לתכולת הבית מוותרים על הגשת תלונה במשטרה, שכן ברור לשני הצדדים שהמשטרה כלל לא תחקור את מקרה הפריצה. מי שכן מגיש תלונה יודע שזה חסר ערך.

אז מה בעצם קורה כאן? האם חיפה הופכת לסוג של מערב פרוע, מקום שבו אין דין ואין דיין?

התשובה היא כן. המשטרה דה פקטו ויתרה על השיטור העירוני היעיל. בחיפה לא תראו שני שוטרים בסיור רגלי. בחיפה לא תראו ניידת שעוצרת שב”חים ומחזירה אותם לשטחים. בחיפה לא תראו ניידת שתופסת פורץ על חם. ובחיפה בטח שלא תראו חוקר שמחפש את מי שפרץ לבית שלכם או סתם תלש לכם שרשרת זהב מהצוואר או לקח את המזומנים שהוצאתם מהכספומט.

בכל חיפה יש בערך 20 ניידות שמסתובבות בשטח, אולי פחות. הפיקוד הבכיר בתחנת חיפה עובד על הגעה לשטח לפי קריאה, אך הבעיה היא שכאשר מגיעה הקריאה, הפשע כבר התבצע והפך לעובדה מוגמרת. זו יכולה להיות גמלאית שהותקפה, דירה שנפרצה, מקרה ירי או חמור אף מכך. השוטר יגיע אחרי מעשה רק כדי לגבות עדות.

במקביל ניתן לראות שתי תופעות מקוממות. האחת – מבצעי ראווה של המשטרה לתפיסת שתילי קנאביס. עשרות שוטרים פושטים על "מעבדה" ובה כמה שתילים של צמח הקנאביס, תוך הפעלת כוח בלתי פרופורציונלית והשקעה של מאות שעות עבודה בניסיון להגיע אל הפושעים. השנייה – מאות אנשי מטה שנמצאים במבנה המשטרה המרכזי והולכים מצד אל צד בלי שהם מביאים כל תועלת ממשית לביטחונו של האזרח הקטן – אותו תושב חיפאי שנדרס תחת האלימות המשתוללת בעיר.

הגיע הזמן שראש העיר תדפוק על השולחן ותפסיק להתעסק עם שדה תעופה פיקטיבי, עם מופעים ביידיש לגברים בלבד ועם הסרת דגלוני גאווה משולחנות של פקידי עירייה. תושבי חיפה מבקשים ביטחון. הם מבקשים לחיות את החיים עצמם. תתכבד ראש העיר, תגיע למשרדו של מפקד המחוז במשטרה ותדרוש תשובות – לאן הולכים מכאן?

הכותב הוא פעיל פוליטי

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. קראתי עד הסוף ואז הבנתי מה בעצם הכותב ניסה לומר

    אלה לא בעיות חדשות, רק יש מי שהתעלם. אולי אם איימן עודה יהיה שר, יטפלו בפשע הקטן וגם הפשע הגדול.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר