פרויקט התחדשות עירונית ברחוב יציאת אירופה (צילום: דוברות עיריית חיפה)
פרויקט התחדשות עירונית ברחוב יציאת אירופה (צילום: דוברות עיריית חיפה)

שידור חוזר

פורסם בתאריך: 5.10.19 21:14

לפני קצת יותר משלוש שנים פרסמה עיריית חיפה, אז בראשותו של יונה יהב, מסמך מדיניות שתפקידו היה למתן את היקף הבנייה בעיר במסגרת התוכנית הארצית להתגוננות מפני רעידות אדמה תמ”א 38. היזמים, שהבינו שהפגיעה תגיע גם לכיסם וגם ליכולתם להקים פרויקטים, פתחו במחאה מיד עם פרסום המסמך. המחאה הגיעה לתקשורת המקומית והארצית ולרשתות החברתיות. זה היה העימות החריף ביותר בין בעלי עסקים לבין ראש העיר וחברי המועצה, עד כדי כך שאני מאמין שהדחתו של יהב מכס ראש העיר התחילה אז. בסופו של דבר, אחרי דין ודברים, הגיעו הצדדים להסכמה שקטה ופורסם מסמך מדיניות חסר שיניים שעבר את הצבעת מועצת העיר.

לפני קצת יותר משבוע, כאילו בשידור חוזר של האפיזודה ההיא, הציגה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מסמך מדיניות נוקשה בהרבה מזה שהוצג בפעם הקודמת, שבפועל, אם לא יהרוג את תמ”א 38 בחיפה, הוא יגרום לה לפרפורי גסיסה. המסמך מדבר על מכפילי דירות לא הגיוניים ליזמים באזורי הביקוש ועל הורדת תקן החניה שתפגע בתושבי השכונות. כמובן שהסיבה לחיבור המסמך היא בעיית התשתיות הגדולה שנוצרה בגלל המספר הרב של דירות שנבנו ושל אלה שמתוכננות להיבנות.

האמת היא שעיריית חיפה נגררה במשך השנים באופן פאסיבי לאירוע שנקרא תמ”א 38. איש לא צפה את היקף הדרישה של היזמים לביצוע פרויקטים בעיר, אבל במקום לפעול למציאת פתרונות לבעיות התשתית הקיימות, העירייה ידעה להסביר למה זה לא אפשרי, כרגיל. אלא שהעירייה היא האחראית לספק לעיר תשתיות. מתכננת הערים שנבחרה לראשות העיר לא הציגה עדיין, לצערי, תוכנית אמיתית לשיפור התשתיות כפי שהיא הבטיחה לפני הבחירות, והפתרון היחיד שמוצע עדיין הוא עצירת הבנייה.

יזמי תמ”א 38 יושבים בשקט. בינתיים. אולי זה בגלל החג ואולי זו התחושה הכללית לנוכח הניסיונות של עיריות נוספות שניסו לעצור את תמ”א 38 והפסידו בעתירות לבית המשפט. אולי יש בהם כאלה שמקווים שיצליחו לשנות את המסמך, שמשמעותו מבחינתם היא שיהיה עליהם להפסיק לפעול בחיפה או לעבוד בעיר אחרת. אולי הם סבורים שיוכלו לעשות זאת דרך חברי המועצה או דרך סגן ראש העיר דוד עציוני שידוע כמי שתומך בבנייה בעיר.

אחד מהדברים שצרמו לי היה ההתרעה של מהנדס העיר שלפיה יזמים שיגישו בקשות למידע על מגרשים או על בניינים יקבלו הודעה שקיים עומס על תשתיות העיר, ולכן יש סיכוי שבקשתם לא תאושר. אלו יזמים יסכימו להגיע לכאן בתנאים כאלה? מי יבנה פה? יזמים לא יכולים לחיות בחוסר ודאות. הם חייבים לתכנן ולנתב את כספם לפרויקטים שייצאו אל הפועל. זה לא משתלם להם, והאופציה של בנייה בעיר אחרת הופכת להיות אטרקטיבית יותר.

חיפה יוצרת אווירה שמקשה על יזמים לעבוד בה – התנגדויות לכל פרויקט, קושי בקבלת היתרים, קושי בקבלת אישורי אכלוס, ביורוקרטיה רבה וחוסר יעילות. כל אלה, עם תוספת של חוסר ודאות, יגרמו לעיר פשוט להתייבש.

על מי שחושב “יופי, נפטרנו מהיזמים החזירים ותאבי הבצע שרוצים רק להרוויח” לדעת שבלעדיהם אין עיר. העירייה לא בונה – היזמים הם אלה שבונים. כך שהנזק בסופו של דבר הוא של כל מי שמקונן על כך שהצעירים בורחים מכאן ועל כך שהעיר יבשה.

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומנכ”ל אגודת מכבי חיפה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אורנה גת

    עירית חיפה חייבת להתעורר ומהר !!! קאליש מאד אינטרסנטית ולא עניינית.
    לדגמא : היא מעכבת את שער עלייה ללא כל סיבה … פשוט האנשים שם לא מעניינים אותה
    שער עלייה ממוקמת בנקודה שהיא פנינה לחיפה, למה ככה לתקוע ולא להתפתח ? למה מחכים ?

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר